ریشه گیاه بابا آدم چیست؟

حسام آرین
بابا آدم که با نام های باردان، فیلگوش، آراقیطون، علف پیرزن و پینه خاله  نیز شناخته می شود گیاهی علفی و دوساله از تیره گل ‌ستاره‌ای ‌هاست.

بابا آدم که با نام های باردان، فیلگوش، آراقیطون، علف پیرزن و پینه خاله  نیز شناخته می شود گیاهی علفی و دوساله از تیره گل ‌ستاره‌ای ‌هاست. ارتفاع گیاه بابا آدم به یک متر و نیم تا دو متر می رسد. با برگ ‌های درشت، خشن و سبز رنگ با گل‌ های توپی مانند به اندازه فندق یا بزرگتر از آن در باغچه، کنار آب ها و یونجه زارها، مراتع و مزارع رشد می کند.

گیاه بابا آدم بومی شمال آسیا و اروپا است، اگرچه در حال حاضر در ایالات متحده نیز رشد می کند. ریشه های عمیق گیاه بابا آدم بسیار بلند و رنگ آن از بژ تا قهوه ای رنگ و از بیرون تقریبا سیاه به نظر می رسد. بابا آدم ازگروه  کاسنی ها به شمار می آید، این گیاه توسط رومیان باستان شناسایی شده و برای سلامتی فوایدی به همراه دارد.

ریشه بابا آدم برای قرن ها در حوزه پزشکی برای درمان انواع بیماری های مختلف استفاده می شده است. به طور سنتی، بیشتر از آن به عنوان یک داروی ادرارآور و مفید برای دستگاه گوارش استفاده می شود.

در حال حاضر، محققان بسیاری از کاربردهای بالقوه و مزایای ریشه بابا آدم را برای سلامتی شناسایی کرده اند. به گزارش هلث لاین، این مزایا به اندازه کافی گسترده است تا بتوان از ریشه بابا آدم به عنوان یک درمان مکمل برای شرایط خاص استفاده کرد.

ریشه بابا آدم نیروگاه آنتی اکسیدان است

ریشه گیاه بابا آدم حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان قوی از جمله کوئرستین، لوتئولین و اسیدهای فنولیک است. آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آنها می توانند به درمان و پیشگیری از تعدادی از شرایط مختلف سلامتی نیز کمک کنند.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها به کاهش التهاب نیز کمک می کنند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد ریشه بابا آدم نشانگرهای التهابی را در بیماران مبتلا به آرتروز کاهش می دهد.

بابا آدم سموم را از خون خارج می کند

یکی از رایج ترین کاربردهای ریشه گیاه بابا آدم تصفیه خون است. شواهد اخیر نشان می دهند ریشه بابا آدم حاوی مواد فعال در ریشه خود است که می تواند سموم را از جریان خون حذف کند، همچنین تحقیقات نشان می دهند ریشه بابا آدم به طور موثر خون را سم زدایی کرده و باعث افزایش گردش خون در سطح پوست می شود.

بابا آدم برخی از انواع سرطان را مهار می کند

ریشه گیاه بابا آدم همانطور که مشخص است نه تنها خون را تصفیه می کند بلکه انواع خاصی از سرطان را نیز مهار می کند، همچنین تحقیقات نشان می دهند بابا آدم “تاثیرات مهاری قوی” بر رشد سرطان ناشی از سرطان هایی مانند سرطان پانکراس دارد. مطالعه دیگری نیز حاکی از آن است ریشه بابا آدم به طور قابل توجهی با رشد سلول های سرطانی تداخل دارد.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات کامل ریشه بابا آدم بر انواع مختلف سرطان ها و تومورها مورد نیاز است، اما این یک یافته جدید و قابل توجه محسوب می شود.

بابا آدم یک داروی جنسی است

یکی دیگر از کاربردهای احتمالی ریشه گیاه بابا آدم به عنوان یک داروی جنسی است. در یک مطالعه غیرانسانی، مشخص شد عصاره ریشه بابا آدم دارای اثر جنسی است. عصاره گیاه بابا آدم عملکرد جنسی را افزایش داده و میزان رفتار جنسی را در موش های صحرایی نر افزایش داد. تحقیقات در فاز انسانی مورد نیاز است، اما برخی شواهد موجود این ادعا را تایید می کند.

بابا آدم به درمان مشکلات پوستی کمک می کند

ریشه گیاه بابا آدم برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما نیز مدت طولانی است که مورد استفاده قرار می گیرد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی ریشه بابا آدم می تواند به حل مشکلات پوستی در صورت استفاده موضعی روی پوست کمک کند، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ریشه باباآدم در درمان سوختگی موضعی گزینه موثری محسوب می شود.

ترکیب شیمیایی گیاه بابا آدم

از تجزیه شیمیایی ریشه گیاه بابا آدم اینولین، پلی استیلن ها، اسید آرکتیک، اسید پروپیونیک، اسید بوتیریک، اسید لوریک، اسید استئاریک، اسید پالمیتیک، هورمون‌های گیاهی، تانن و پلی‌فنولیک اسید به دست آمده است. از تجزیه شیمیایی تخم گیاه بابا آدم نیز یک گلوکزید تلخ به نام آرکتین، اسید کلروژنیک، لاپائول A و B و ژرماکرانولید مشتق شده است.

از تجزیه شیمیایی برگ‌ های بابا آدم نیز آرکتیول، فوکینون، فوکینانولید، بتا ئودسمول، پتازیتولون، ارموفیلن، تاراکساسترول به دست آمده است. به ‌طور کلی دم کرده یا جوشانده برگ، ریشه و تخم گیاه بابا آدم خاصیت ضد میکروبی و آنتی تومور دارد.

خطرات احتمالی و عوارض جانبی پیرامون مصرف بابا آدم

تحقیقات محدودی در مورد استفاده کودکان از ریشه بابا آدم در دسترس است و ایمنی آن برای کودکان هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. به همین دلیل، هرگز نباید به فرزند خود ریشه گیاه باباآدم بدهید مگر اینکه این کار با تجویز پزشک باشد. برخی از خطرات احتمالی پیرامون مصرف بابا آدم شامل موارد زیر است:

در صورت استفاده از مکمل های باباآدم فقط حتما اعتدال را رعایت کنید. تحقیقات بیشتری برای تعیین ایمنی مصرف مکمل آن مورد نیاز است.

به نظر می رسد گیاه بابا آدم برای خوردن گزینه بی خطری باشد، اما باید آن را فقط از فروشندگان معتبر خریداری کنید و هرگز نباید آن را در طبیعت جمع آوری کنید. گیاه بابا آدم شبیه گیاه بسیار سمی شابیزک است که اغلب باهم رشد می کنند.

ریشه گیاه بابا آدم یک ادرارآور طبیعی است، بنابراین در صورت کم آبی شدید بدن باید از مصرف آن پرهیز کنید، همچنین اگر دیورتیک های دیگر یا قرص های آب مصرف می کنید از مصرف بابا آدم خودداری کنید زیرا می تواند کم آبی بدن را افزایش دهد.

در صورت وجود حساسیت نسبت به گل داودی یا گل مروارید ممکن است در معرض خطر افزایش واکنش آلرژیک به ریشه باباآدم نیز باشید، بنابراین باید از تماس با آن اجتناب کنید.

زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند نباید از ریشه یا مکمل گیاه بابا آدم استفاده کنند.

اشکال و دوزهای بابا آدم

انواع مختلفی از ریشه گیاه بابا آدم در دسترس است. این شامل:

ریشه تازه گیاه بابا آدم

چای باباآدم

پودر ریشه خشک شده

روغن باباآدم یا عصاره آن

روش های مصرف ریشه گیاه بابا آدم

گنجاندن ریشه باباآدم در رژیم غذایی می تواند به سادگی یادگیری چند دستور العمل جدید باشد. برای پختن ریشه بابا آدم نخست باید آن را پوست گرفته سپس می توان آن را سرخ کرده، بجوشانید یا دم کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ