داروهای خانگی برای واریس

حسام آرین
رگ های واریسی زمان ورم و بزرگ شدن رگ های فرد ایجاد می شوند. در برخی افراد واریس می تواند باعث بروز درد و ناراحتی هم شود. طیف وسیعی از درمان های خانگی به کاهش ظاهر و درد وریدهای واریسی کمک می کند. حدود 20 درصد از بزرگسالان در برخی موارد رگ های واریسی را […]

رگ های واریسی زمان ورم و بزرگ شدن رگ های فرد ایجاد می شوند. در برخی افراد واریس می تواند باعث بروز درد و ناراحتی هم شود. طیف وسیعی از درمان های خانگی به کاهش ظاهر و درد وریدهای واریسی کمک می کند.

حدود 20 درصد از بزرگسالان در برخی موارد رگ های واریسی را تجربه می کنند. چندین روش درمانی برای این بیماری وجود دارد، اگرچه ممکن است فرد بخواهد از داروهای طبیعی خانگی برای تسکین علائم خود استفاده کند. به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این مقاله چند  روش طبیعی درمان واریس در خانه مورد بررسی قرار می گیرد.

وریدهای واریسی چیست؟

هنگام ضعیف شدن دریچه های کوچک وریدها رگ های واریسی ایجاد می شوند. این دریچه ها به طور معمول جریان برگشتی خون به داخل رگ ها را متوقف می کنند و در صورت آسیب دیدگی خون در رگ ها جمع می شود. همین این باعث ایجاد رگ های پیچ خورده و متورم می شود که قابل مشاهده هم هستند.

رگ های واریسی به دلیل ظاهر آبی تیره یا بنفش رنگ قابل توجه هستند، همچنین اغلب از زیر پوست برجسته می شوند. علائم دیگر واریس عبارتند از:

احساس سوزش یا ضربان در پاها

ناراحتی در پاها که احساس سنگینی یا درد به وجود می آورند

گرفتگی عضلات که در شب بیشتر احساس می شود

تورم پا و مچ پا

پوست خشک یا خارش دار که روی رگ واریسی نازک تر به نظر می رسد

درمان های خانگی برای واریس

فرد مبتلا به واریس می تواند از داروهای خانگی زیر برای مدیریت بیماری و بهبود علائم استفاده کند:

ورزش

ورزش منظم ضمن حمایت از گردش خون بهتر در پاها به فشار خون جمع شده در رگ ها کمک می کند، همچنین ورزش به کاهش فشار خون فرد یکی دیگر از عوامل موثر در واریس نیز منجر می شود. تمرینات کم فشار به کار عضلات ساق پا بدون فشار زیاد کمک می کند. ورزش های موثر و کم تاثیر شامل موارد زیر است:

شنا

پیاده روی

دوچرخه سواري

یوگا

بیشتر بخوانید:آیا دانه های سیب سمی هستند؟

جوراب ساق بلند فشاری

جوراب های فشاری در اکثر داروخانه ها موجود است و می تواند با اعمال فشار به پاها کمک کند. این جوراب ها با کمک به ماهیچه ها و رگ ها به حرکت خون به سمت قلب کمک می کند. نتایج مطالعه ای در سال 2018 نشان می دهد افرادی که از جوراب های فشاری تا زانو با فشار 18 تا 21 میلی متر جیوه به مدت یک هفته استفاده کردند کاهش درد و ناراحتی ناشی از وریدهای واریسی را شاهد بودند.

عصاره های گیاهی

مطالعه مروری از سال 2006 نشان می دهد عصاره شاه بلوط اسبی و شاه بلوط هندی به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی کمک می کند که علت اصلی واریس محسوب می شود. مطالعه ای مروری از سال 2010 گزارش می دهد عصاره کاج دریایی و عصاره کوله ‌خاس هر دو ورم یا ادم پا را که اغلب با واریس همراه است کاهش می دهند.

دقت داشته باشید عصاره های گیاهی و اسانس ها باید قبل از استفاده موضعی یا در دستگاه پخش کننده رایحه درمانی در روغن های حامل رقیق شوند.

تغییرات رژیم غذایی

مواد غذایی شور یا غنی از سدیم می توانند باعث حفظ آب بدن شوند، بنابراین کاهش مصرف مواد غذایی شور می تواند احتباس آب را به حداقل برساند. مواد غذایی سرشار از پتاسیم به کاهش احتباس آب کمک می کنند. مواد غذایی سرشار از پتاسیم عبارتند از:

بادام و مغز پسته

عدس و لوبیا سفید

سیب زمینی ها

سبزیجات برگ دار

برخی ماهی ها مانند آزاد و تن

مواد غذایی حاوی فیبر به حرکت روده ها و جلوگیری از یبوست کمک می کند. این گزینه مهم است زیرا فشار می تواند دریچه های آسیب دیده را تشدید کرده یا آنها را بدتر کند. مواد غذایی حاوی فیبر بالا عبارتند از:

آجیل، دانه ها و حبوبات

جو دوسر، گندم و کتان

غلات کامل

افراد دارای اضافه وزن بیشتر در معرض واریس قرار دارند، بنابراین کاهش وزن اضافی می تواند فشار روی رگ ها، ورم و ناراحتی را کاهش دهد.

فلاونوئیدهای بیشتری بخورید

افزودن مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها به فرد برای کوچک کردن رگ های واریسی کمک می کند. فلاونوئیدها گردش خون را بهبود می بخشند که ضمن حفظ جریان خون احتمال تجمع آن در رگ ها را کمتر می کند، همچنین با کمک به کاهش فشار خون در عروق می توانند رگ های خونی را شل کنند که همه آنها می توانند رگ های واریسی را کاهش دهند. مواد غذایی حاوی فلاونوئیدها عبارتند از:

سبزیجات از جمله پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج و کلم بروکلی

مرکبات و انگور، گیلاس، سیب و زغال اخته

کاکائو

سیر

داروهای گیاهی

بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت، مصرف عصاره هسته انگور به صورت خوراکی به کاهش ورم در ساق پا و سایر علائم نارسایی مزمن وریدی کمک می کند، اگرچه در حال حاضر شواهد محدودی برای اثربخشی آن وجود دارد.

فردی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می خورد باید از مصرف عصاره هسته انگور به عنوان مکمل غذایی خودداری کند زیرا می تواند با دارو تداخل داشته باشد و خطر خونریزی را افزایش دهد.

لباس های گشاد بپوشید

پوشیدن لباس های تنگ جریان خون را محدود می کند. شخصی با پوشیدن لباس های گشاد که خونرسانی به قسمت تحتانی بدن را محدود نمی کند متوجه گردش بهتر خون می شود. پوشیدن کفش های تخت به جای کفش پاشنه بلند نیز به بهبود واریس پاها کمک می کند.

پاها را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها در حالت ایده آل در همان ارتفاع قلب یا بالاتر به بهبود گردش خون کمک می کند. این امر باعث کاهش فشار در رگ های پا می شود و جاذبه به خون کمک می کند تا به آرامی به قلب بازگردد. در صورتی که باید به مدت طولانی مانند هنگام کار یا استراحت بنشینید بهتر است فرد باید پاهای خود را بالا نگه دارد.

ماساژ

ماساژ ملایم نواحی آسیب دیده می تواند به حفظ حرکت خون در رگ ها کمک کند. یک فرد می تواند از روغن های مختص ماساژ ملایم یا مرطوب کننده برای اثرات مطلوب استفاده کند. اجتناب از فشار مستقیم روی رگ ها بسیار مهم است زیرا به بافت های شکننده آسیب می رساند.

بیشتر بخوانید:تاثیرات ماسک عسل و لیموترش روی صورت

فعال باشید

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید، اما اگر مجبور هستید برای مدت زمان طولانی برای کار بنشیند باید به طور مداوم از جای خود بلند شوید و برای تغییر موقعیت حرکت کنید تا جریان خون هموار شود. از نشستن با پاهای ضربدری خودداری کنید، زیرا این پوزیشن می تواند جریان خون را در پاها بیشتر محدود کند که بر مشکلات گردش خون می افزاید.

درمان های دارویی برای واریس

اگر درمان های خانگی واریس موثر واقع نشوند یا باعث ایجاد ناراحتی شدید در فرد شوند درمان دارویی نیز برای کمک به مقابله با واریس در دسترس است. پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

Endothermal ablation. در این روش درمانی از حرارت برای بستن رگ های آسیب دیده استفاده می شود.

سیاهرگ ‌بری سر پایی یا آمبولیتوری فلبکتومی. در این روش پزشک پوست را سوراخ کرده و وریدهای واریسی را از طریق شکاف های کوچک برمی دارد که به طور معمول زخم بعد از آن حداقل است.

اسکلروتراپی واریس. در این روش از یک فوم مخصوص برای بستن رگ ها و کوچک کردن آنها استفاده می شود.

Ligation and stripping. در این روش وریدهای واریسی با جراحی برداشته می شوند.

جراحی های لیزری. در این روش تابش شدیدی از نور به سمت ورید هدایت می شود که به تدریج واریس را محو و ناپدید می کند.

جراحی ورید آندوسکوپی. در طول این جراحی یک دوربین فیلمبرداری کوچک در ساق قرار داده می شود تا به جراح برای مشاهده بهتر کمک کند، سپس برداشتن رگ ها از طریق یک سری برش های کوچک صورت می گیرد.

چشم انداز

رگ های واریسی می توانند باعث ایجاد درد و ناراحتی شوند. درمان واریس در خانه امکان پذیر است، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی می توانند علائم را بهبود بخشند. افراد مبتلا به واریس شدید ممکن است مایل باشند برای کاهش ظاهر و بهبود علائم به دنبال درمان های پزشکی باشند. صحبت درباره گزینه های درمانی با پزشک در تصمیم گیری بهتر و آگاهانه کمک می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ