بهترین جایگزین کراتین برای افزایش عضله

سمانه حسنی
برای اینکه عضله‌های قوی و به‌اصطلاح هیکل ورزشکاری داشته باشید باید ورزش کنید و در کنارش هم از مکمل­های ورزشی مانند کراتین استفاده کنید. حتما برایتان سوال پیش آمده که بهترین نوع کراتین کدام‌ها هستند؟ جایگزین‌های طبیعی کراتین را شاید در زندگی روزمره مورداستفاده قرار دهید، اما از وجود آن‌ها اطلاع نداشته باشید. اگر مرتب […]
برای اینکه عضله‌های قوی و به‌اصطلاح هیکل ورزشکاری داشته باشید باید ورزش کنید و در کنارش هم از مکمل­های ورزشی مانند کراتین استفاده کنید. حتما برایتان سوال پیش آمده که بهترین نوع کراتین کدام‌ها هستند؟ جایگزین‌های طبیعی کراتین را شاید در زندگی روزمره مورداستفاده قرار دهید، اما از وجود آن‌ها اطلاع نداشته باشید. اگر مرتب ورزش می‌کنید یا کلاً به ورزش و تناسب‌اندام علاقه‌مند هستید احتمالاً درباره مکمل‌های ورزشی چیزهایی شنیده‌اید. کراتین یکی از آن مواد مغذی است که برای داشتن ماهیچه‌های قوی می‌توانید روی آن حساب کنید. در ادامه این مقاله در مورد بهترین کراتین و مکمل‌های آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

کراتین چیست؟

کراتین ماده‌ای است که به‌طور طبیعی به مقدار بسیار کم در کلیه‌ها، پانکراس و کبد انسان یافت می‌شود. این ماده مسئول تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) است. این ماده منبع اصلی انرژی برای هر ماهیچه در بدن انسان به‌حساب می‌آید. انقباض عضلانی، به هر صورت و اندازه‌ای که باشد برای تکمیل به انرژی به شکل ATP نیاز دارد. ATP درواقع سوخت عضلات است. این ماده به عضلات سوخت می‌رساند و به آن‌ها انرژی می‌دهد. در اینجا بهترین جایگزین‌های کراتین را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها به اهداف ورزشی‌تان نزدیک‌تر شوید. بهتر است بدانید که برای عملکرد بهتر لازم است که از بهترین نوع کراتین استفاده کنید. مکمل‌ها به عنوان بهترین نوع کراتین در میان بدن‌سازان و ورزشکاران محبوب هستند، زیرا به بهبود عملکرد، افزایش رشد عضلات و افزایش قدرت آن‌ها کمک می‌کنند.

فواید کراتین

هر مکملی که استفاده می‌کنید، تمام فواید کراتین را ندارد. بهترین نوع کراتین فواید زیادی برای بدن افرادی دارد که ورزش جز جدانشدنی از زندگی روزانه آن‌هاست. از مزایای اصلی این ماده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • انرژی و استقامت بدن را افزایش می‌دهد؛
  • از عملکرد ماهیچه‌ها حمایت می‌کند؛
  • عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد؛
  • باعث رشد عضلات بدون چربی می‌شود؛
  • می‌تواند از بیماری‌های خاصی مانند بیماری‌های عصبی جلوگیری کند؛
  • سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

بهترین جایگزین‌های طبیعی کراتین

جالب است بدانید که کراتین به‌صورت مکمل در بازار موجود است و دومین مکمل ورزشی پرطرفدار در سراسر جهان به شمار می‌رود. کراتین بعد از پودر پروتئین آب‌پنیر رتبه دوم را به خود اختصاص داده و اگر همراه با مکمل‌ها، مواد غذایی و اصول تمرینی صحیح استفاده شود بسیار مؤثر خواهد بود. بااین‌حال، اگر خیلی به کراتین علاقه ندارید می‌توانید از جایگزین‌های این ماده که در ادامه معرفی می‌کنیم استفاده کنید. مکمل‌های اکسید نیتریک (Nitric Oxide supplements) مزیت اصلی کراتین این است که بدن را به تأمین انرژی بیشتر برای عضلات تشویق می‌کند. بااین‌حال، روش‌های دیگری هم وجود دارد که عضلات بتوانند انرژی بیشتری داشته باشند. مثلاً همین اکسیژن را در نظر بگیرید. هرچه ماهیچه‌های شما اکسیژن بیشتری دریافت کنند، مدت‌زمان بیشتری می‌توانید ورزش کنید و بنابراین، تمرینات شما بازدهی بیشتری خواهند داشت. خوب حالا چگونه می‌توانیم اکسیژن بیشتری به بدن برسانیم؟ از طریق خون. خون از قلب پمپاژ می‌شود، به ریه‌ها می‌رود، ازآنجا اکسیژن می‌گیرد و سپس تمام بدن از مغز گرفته تا اندام‌ها و ماهیچه‌ها را طی می‌کند. حالا اگر رگ‌ها گشاد تر باشند خون و درنتیجه اکسیژن بیشتری می‌تواند از آن‌ها عبور کند. اکسید نیتریک به عنوان یکی از بهترین کراتین ها اینجا به کار می‌آید. این ماده باعث گشادشدن عروق و رگ‌های خونی می‌شود. هرچه رگ‌ها پهن‌تر باشند، خون اکسیژن بیشتری را با خود حمل می‌کند و بنابراین، اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رساند.
  1. گوشت قرمز مانند استیک کراتین طبیعی بالایی دارد.
اگر کراتین دوست ندارید و به دنبال جایگزینی برای آن هستید، گوشت قرمز ایده خوبی خواهد بود. گوشت قرمز دارای بهترین نوع کراتین در مواد غذایی است. پودر کراتین درواقع از اندام‌های حیاتی انواع خاصی از گاوها به دست می‌آید، زیرا آن‌ها هم می‌توانند به‌طور طبیعی کراتین تولید کنند، دقیقاً مثل ما! پس جای تعجب نیست که گوشت قرمز مانند استیک هم سرشار از کراتین باشد. البته گوشت به‌اندازه خود پودر حاوی کراتین نیست، اما در یک وعده متوسط گوشت قرمز به‌اندازه کافی کراتین وجود دارد که این ویژگی گوشت را به یک ماده عالی تقویت بدن و عضلات تبدیل می‌کند.
  1. اسیدهای آمینه؛ جایگزینی برای کراتین
اگر به بهترین کراتین ها دسترسی ندارید از اسیدهای آمینه غافل نشوید. آمینواسیدها یکی از جایگزین‌های فوق‌العاده برای کراتین هستند. این ماده در پروتئین یافت می‌شود و معمولاً به‌عنوان مولکول‌های سازنده پروتئین از آن‌ها یاد می‌شود. اسیدهای آمینه می‌توانند بافت عضلانی را نیز بسازند. این مواد هم یک مکمل ورزشی هستند که به شکل مایع، قرص و پودر در دسترس قرار دارند و جایگزینی عالی برای کراتین به‌حساب می‌آیند.
  1. پروتئین آب‌پنیر (وِی پروتئین)
پروتئین آب پنیر یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های عضله سازی در دنیای ورزش است. وی پروتئین به عنوان یکی از بهترین نوع کراتین ها نزد ورزشکاران از محبوبیت بالایی برخوردار است. زمانی که ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهید می‌توانید از این مکمل برای عضله سازی استفاده کنید. پروتئین وی مزه خوبی دارد و اگر نمی‌توانید از کراتین استفاده کنید می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. زمانی که ورزش سنگین مانند بدن‌سازی و وزنه‌برداری انجام می‌دهید، فیبرهای عضلانی شما پاره می‌شوند. وظیفه اصلی پروتئین مانند وی پروتئین کمک به بازسازی و رشد این ماهیچه‌های پاره شده است. بنابراین اگر پروتئین کافی دریافت نکنید، بدن شما نمی‌تواند این ماهیچه‌ها را بازسازی کند و ماهیچه‌های شما رشد نخواهند کرد. کمبود پروتئین حتی ممکن است باعث کوچک‌تر شدن عضلات شما شود. . بتا آلانین (Beta-Alanine) بتا آلانین یک آمینواسید طبیعی است که از ماهیچه‌های شما در حین ورزش شدید محافظت می‌کند. زمانی که بتا آلانین را با دوز بالا مصرف می‌کنید، عملکرد شما در فعالیت‌های کوتاه‌مدت با شدت بالا مانند دوی سرعت و وزنه‌برداری بهبود پیدا می‌کند. بتا آلانین همچنین می‌تواند خستگی عضلات را به تعویق بیندازد، قدرت عضلانی کوتاه‌مدت را افزایش دهد و درنتیجه می‌توانید بیشتر و بهتر ورزش کنید. این ویژگی‌ها بتا آلانین را به یک جایگزین عالی برای بهترین نوع کراتین تبدیل می‌کند.
  1. کافئین
کافئین معمولاً قبل از تمرینات ورزشی مصرف می‌شود. مثلاً ورزشکاران قبل از تمرین قهوه می‌خورند، اما محرک‌های کافئین خالص هم در بازار موجود هستند. محرک‌های کافئین از اتصال آدنوزین به گیرنده‌های خاص در مغز که منجر به افزایش فعالیت عصبی می‌شوند، جلوگیری کرده و شما را هوشیارتر و پرانرژی‌تر می‌کنند.
  1. سیترولین
سیترولین یک آمینواسید غیرضروری است که به‌عنوان یک مکمل ورزشی محبوبیت زیادی دارد. سیترولین پس از مصرف در بدن به آرژنین و اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک با شل کردن سلول‌های ماهیچه‌ای در حال انقباض باعث گشادشدن عروق خونی شده و اکسیژن‌رسانی به بافت­ها را افزایش می‌دهد. همچنین اسید نیتریکی که از سیترولین تولید می‌شود به افزایش حجم عضلات کمک می‌کند. البته سیترولین مستقیماً پروتئین نمی‌سازد، اما می‌تواند سنتز پروتئین را افزایش دهد.

آیا مصرف مکمل‌های کراتین عوارض دارد؟

مصرف مکمل‌های کراتین توسط افراد سالم حتی با دوز بالای 30 گرم در روز هرگز عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد نکرده است، بنابراین ثابت شده که این ماده 100 درصد بی‌خطر است. البته زمانی که از این ماده استفاده می‌کنید باید برنامه تمرینی منظم داشته باشید، وگرنه بجای عضله به بدنتان چربی اضافه کرده و چاق خواهید شد.

منابع طبیعی کراتین

کراتین در بعضی از مواد غذایی دیگر هم وجود دارد ازجمله:
  • گوشت طیور
  • ماهی
  • جگر
  • صدف
  • تخم‌مرغ
  • لبنیات
این‌ها مواد غذایی حاوی کراتین هستند، اما اگر ورزشکار هستید و سیکس پک می‌خواهید حتماً باید از مکمل‌های کراتین استفاده کنید تا زودتر به نتیجه برسید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ