آیا امکان مهاجرت کاری برای دستیار دندان پزشک وجود دارد؟

سمانه حسنی
مهاجرت به پیشرفته‌ترین کشورهای جهان، یکی از موضوعات موردتوجه در زندگی بسیاری از افراد است. مواردی مانند داشتن کیفیت زندگی بالاتر، متوسط درآمد بیشتر، تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان، بازدید از مکان‌های دیدنی و امکان کار در یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های خارجی، ازجمله دلایل موجود برای اخذ ویزای کاری، ویزای توریستی و ویزای […]
آیا امکان مهاجرت کاری برای دستیار دندان پزشک وجود دارد مهاجرت به پیشرفته‌ترین کشورهای جهان، یکی از موضوعات موردتوجه در زندگی بسیاری از افراد است. مواردی مانند داشتن کیفیت زندگی بالاتر، متوسط درآمد بیشتر، تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان، بازدید از مکان‌های دیدنی و امکان کار در یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های خارجی، ازجمله دلایل موجود برای اخذ ویزای کاری، ویزای توریستی و ویزای تحصیلی هستند. برای اخذ ویزای کاری با توجه به نوع شغل افراد و نیاز بازار کار در کشورهای مختلف، مسیرهای مهاجرتی مختلفی به متقاضیان مهاجرتی پیشنهاد می‌شود. یکی از انواع آگهی‌های استخدامی منتشرشده در اغلب کشورهای جهان، آگهی استخدام دستیار دندانپزشک است. در این مقاله به معرفی این حرفه، انواع روش‌های مهاجرتی و بهترین مقاصد مهاجرتی برای این نوع شغل خواهیم پرداخت.

معرفی شغل دستیار دندانپزشکی

یکی از مشاغل پر تقاضا در بازار کار کشور، موقعیت شغلی دستیار دندانپزشکی است. معمولا دندانپزشکان برای کار در کلینیک‌ها، مطب‌‌های دندانپزشکی و سایر مراکز درمانی، از یک دستیار دندانپزشک کمک می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال آماده‌سازی وسایل موردنیاز جهت انجام کارهای درمانی در کلینیک‌های دندانپزشکی، بر عهده دستیار دندانپزشک است. افراد در این حرفه با استریلیزه نمودن وسایل موردنیاز برای انجام کارهای دندانپزشکی، این وسایل را برای استفاده پزشک آماده می‌کنند. همچنین این افراد در برخی از کارهای درمانی ممکن است به دندانپزشک کمک نمایند. انجام برخی از کارهای آزمایشگاهی و آماده‌سازی مواد دندانپزشکی، از دیگر وظایف و مسئولیت‌های یک دستیار دندانپزشک هستند. یکی از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های دستیار دندانپزشک، ثبت اطلاعات مراجعه‌کنندگان در پرونده آن‌ها است. اطلاعاتی مانند شماره تماس بیماران و نوع اقدامات درمانی انجام‌شده در مراجعات قبلی، جزء مواردی هستند که یک دستیار دندانپزشک در پرونده هر بیمار ثبت می‌کند. از دیگر وظایف یک دستیار دندانپزشک می‌توان به ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی به بیماران قبل و بعد از انجام کارهای درمانی، پاسخ‌ دادن به سوالات مراجعه‌کنندگان و ثبت نوبت دندانپزشکی برای بیماران اشاره کرد. برای انجام این تعداد از وظایف و مسئولیت‌ها در این نوع شغل، نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و ویژگی‌ها است. برخی از شرایط و ویژگی‌های لازم برای استخدام دستیار دندانپزشک عبارت‌اند از:
  • مسئولیت ‌پذیری و تعهد
  • سابقه کاری مرتبط
  • ارائه مدرک دوره دستیاری
  • آشنایی با ابزار و وسایل دندانپزشکی
  • روابط عمومی بالا
  • آشنایی به کامپیوتر و برنامه‌هایی مانند ورد و اکسل
  • آشنایی به زبان انگلیسی
اگرچه ممکن است برخی از کارفرمایان برای استخدام دستیار دندانپزشک، داشتن حداقل مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم در رشته‌هایی مانند زیست‌شناسی و علوم آزمایشگاهی را به‌عنوان یکی از شرایط استخدامی مطرح کنند، اما معمولا داشتن مدرک دستیار دندانپزشکی می‌تواند به کاریابی سریع‌تر کمک نماید. کار در موقعیت شغلی دستیار دندانپزشکی می‌تواند به شکل تمام‌وقت یا پاره‌وقت باشد. اگرچه این نوع شغل یکی از مشاغل مورد نیاز بازار کار در مناطق مختلف کشور است، اما برخی از افراد شاغل در این حرفه قصد دارند تا به خارج از کشور مهاجرت کنند. دلایلی مانند اخذ اقامت دائم یکی از کشورهای پیشرفته، امکان دریافت حق شهروندی این نوع از کشورها و کسب متوسط درآمد بیشتر نسبت به میزان درآمد در ایران، ازجمله مهم‌ترین دلایل برای مهاجرت نیروی کار در این حرفه است. به همین دلیل در ادامه به معرفی انواع روش‌های مهاجرتی خواهیم پرداخت.

انواع روش‌های مهاجرتی

اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید، بهتر است قبل از هر تصمیمی با انواع روش‌های مهاجرتی آشنا شوید. در این صورت با مقایسه شرایط مهاجرتی خود با شرایط ذکرشده در هر یک از مسیرهای مهاجرتی، بهتر می‌توانید شانس مهاجرت خود به کشور موردنظر را ارزیابی کنید. در حقیقت امکان مهاجرت برای بسیاری از مشاغل ازجمله شغل دستیار دندانپزشکی وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که بتوانید مناسب‌ترین روش مهاجرتی را با توجه به شرایط ویژه خود انتخاب نمایید. در ادامه به‌صورت کلی، برخی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرتی را خدمت شما معرفی می‌نماییم.

اخذ ویزای تحصیلی

اگر به دنبال آگهی استخدام دستیار دندانپزشک در خارج از ایران هستید، بهتر است قبل از ورود حرفه‌ای به این شغل در خارج از کشور، برای ادامه تحصیل در یکی از رشته‌های مرتبط با این حوزه اقدام کنید. اخذ ویزای تحصیلی یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های مهاجرتی است که می‌تواند منجر به دریافت ویزای اقامت دائم در برخی از کشورهای جهان شود. در این روش حتی برخی از کشورهای جهان با ارائه بورسیه‌های متنوع، بخشی از هزینه تحصیل دانشجویان بین‌المللی را بر عهده می‌گیرند.

مهاجرت کاری

مهاجرت کاری به کشورهای توسعه‌یافته، یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی برای اخذ اقامت دائم این کشورها است. معمولا افراد دارای مهارت و تجربه کاری در لیست مشاغل مورد نیاز کشورهای جهان، می‌توانند از طریق اخذ ویزای کاری به‌راحتی به خارج از کشور مهاجرت کنند.

اسپانسرشیپ خانوادگی

یکی از روش‌های مهاجرتی، مهاجرت از طریق دریافت اسپانسرشیپ خانوادگی است. در این روش معمولا بستگان و خانواده متقاضیان مهاجرتی که در کشور موردنظر اقامت دائم دارند، با ارسال دعوت‌نامه و حمایت مالی از این افراد، می‌توانند زمینه مهاجرت آن‌ها را فراهم کنند.

سرمایه‌گذاری و خوداشتغالی

چنانچه توانایی مالی خوبی دارید یا توانایی دریافت حمایت مالی از یکی شرکت‌های معتبر بین‌المللی را دارید، می‌توانید برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود در خارج از کشور اقدام کنید.

کدام کشورها به استخدام دستیار دندانپزشک نیاز دارند؟

قبل از مهاجرت کاری به خارج از کشور بهتر است جدیدترین لیست مشاغل مورد نیاز بازار کار کشورهای جهان را موردبررسی قرار دهید. چنانچه شغل دستیار دندانپزشکی در بین مشاغل مورد نیاز کشور موردنظر شما باشد، می‌توانید سایر عوامل تأثیرگذار بر انتخاب مقصد مهاجرتی مانند میزان درآمد و هزینه‌های زندگی را بررسی کنید. درنهایت با انتخاب مناسب‌ترین روش مهاجرتی، برای مهاجرت به خارج از کشور اقدام کنید. برای این منظور اطلاعات خود درباره شرایط مهاجرت به کشور موردنظر را از طریق سایت‌های رسمی دولتی مانند سایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا، افزایش دهید. همچنین بهتر است از یک وکیل رسمی مهاجرتی، برای دریافت مشاوره کمک بگیرید. در ادامه به معرفی برخی از مسیرهای مهاجرت دستیار دندانپزشک می‌پردازیم.

اخذ ویزای کار کانادا

این نوع شغل در لیست مشاغل کانادا دارای کدهای شغلی مختلفی است. در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا، عنوان تکنسین دندانپزشکی (Dental technologists) با کد NOC 3223 مشاهده می‌شود. هرچند عنوان شغلی دستیار دندانپزشک (Dental assistants) با کد شغلی 3411 در لیست مشاغل موردنیاز کانادا در سال 2022 وجود ندارد، اما با عنوان تکنسین دندانپزشکی می‌توانید برای اخذ ویزای کار کانادا اقدام کنید.

استخدام دستیار دندانپزشک در استرالیا

در لیست مشاغل موردنیاز استرالیا در سال 2022 میلادی، عنوان شغلی تکنسین دندانپزشکی با کد 411213 مشاهده می‌شود. سازمان TRA مسئول ارزیابی مدارک فنی‌وحرفه‌ای و میزان مهارت متقاضیان اخذ ویزای کاری استرالیا در این حرفه است. هم‌اکنون امکان مهاجرت برای این نوع شغل با اخذ یکی از ویزاهای زیر امکان‌پذیر است:
  • ویزای 190
  • ویزای 407
  • اخذ ویزای 489
  • ویزای 482
  • ویزای کاری 187
  • اخذ ویزای کاری 494
  • و ویزای کاری 491

جمع‌بندی

به دلیل گسترش خدمات درمانی در اغلب کشورهای جهان، نیاز به مشاغل حوزه بهداشت و درمان افزایش یافته است. به همین دلیل می‌توان شغل دستیار دندانپزشک را به‌عنوان یکی از مشاغل موردنیاز بازار کار کشورهای مختلف دانست. در این مقاله به مهارت‌ها و وظایف موردتوجه در شغل دستیار دندانپزشک نگاهی انداختیم. همچنین با معرفی انواع روش‌های مهاجرتی، کوشیدیم تا شما را با برخی از مهم‌ترین مسیرهای مهاجرتی در جهان آشنا نماییم. درنهایت با نگاهی به برخی از بهترین مقاصد مهاجرتی در شغل دستیار دندانپزشکی، امکان مهاجرت و اخذ ویزای کاری برای این نوع شغل را بررسی نمودیم.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ