برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

منوچهر صدری
شما برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری انجام می دهید؟ برای تقویت سیستم دفاعی بدن، نباید تاثیر رژیم غذایی سالم را نادیده گرفت. تقویت سیستم ایمنی سبب مقابله بهتر بدن با انواع بیماری ها می شود. سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد که در این مقاله به […]
تقویت سیستم ایمنی بدن

شما برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری انجام می دهید؟ برای تقویت سیستم دفاعی بدن، نباید تاثیر رژیم غذایی سالم را نادیده گرفت. تقویت سیستم ایمنی سبب مقابله بهتر بدن با انواع بیماری ها می شود.

سیستم ایمنی بدن برای عملکرد صحیح به مواد مغذی مختلفی نیاز دارد که در این مقاله به منابع غنی آن ها اشاره شده است. چنانچه برای شما نیز سوال است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ پیشنهاد می کنیم سطر به سطر این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

مصرف تخمه آفتابگردان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

تخمه آفتابگردان به دلیل داشتن مقادیر بسیاری از ویتامین E و سلنیوم، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، تخمه آفتابگردان منبع خوبی از ترکیبات گیاهی مفید از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است.

این ترکیبات گیاهی به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند و از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت خواهند کرد.

یک قاشق غذاخوری از تخم آفتابگردان ۶ میلی گرم ویتامین E دارد که می توان به عنوان یک میان وعده مناسب آن را مصرف کرد.

اضافه کردن این تخمه به رژیم غذایی خود، معجزه بزرگی برای پوست، قلب، سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن خواهد بود. البته توجه داشته باشید که میزان ویتامین های این ماده غذایی به اندازه مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن نیست؛ بنابراین به هیچ وجه مصرف تخمه آفتابگردان، به تنهایی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر نخواهد بود.

سیر؛ ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر، ماده ای مفید به نام آلیسین دارد که قادر است باکتری و ویروس هایی که عامل اصلی بیماری هستند را نابود کند. علاوه بر این، مصرف سیر قوای جسمانی بدن که بر اثر سرماخوردگی تحلیل رفته است را بازمی گرداند؛ بنابراین در فصول سرد سال از خوردن سیر غافل نشوید.

با مصرف سیر توانایی خود را برای مقابله با بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی و آنفلوآنزا افزایش دهید. بر اساس مطالعات، با مصرف عصاره سیر عملکرد سلول های T و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس ها بهبود می بخشید.

به همین دلیل هنگامی که شما به سرماخوردگی مبتلا می شوید، برخی پزشکان علاوه بر تجویز قرص سرماخوردگی از بین لیست داروهای سرماخوردگی، توصیه می کنند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سیر را نیز در رژیم غذایی تان بگنجانید.

سیر؛ ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تاثیر مرکبات بر تقویت سیستم ایمنی را نادیده نگیرید

یکی از غنی ترین منابع ویتامین C مرکبات هستند. ارزش های غذایی انواع مرکبات باعث شده تا گزینه ای عالی برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها محسوب شوند. میوه های زیر نقش بسیار مهمی در مبارزه با انواع ویروس ها و تقویت سیستم دفاعی بدن دارند:

  • گریپ فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش

این مرکبات، منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین سی هستند که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید در خون می شوند. البته در دوران آنفولانزا یا سرماخوردگی مصرف مکمل ها برای جبران کمبود ویتامین سی در بدن کافی نخواهد بود؛ به همین دلیل پزشکان قرص جوشان ویتامین c را نیز برای بیمار تجویز می کنند.

برای قوی شدن سیستم ایمنی بدن، کلم بروکلی بخورید

اگر شما نیز می پرسید که برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ پاسخ ما کلم بروکلی است. کلم بروکلی به دلیل داشتن ویتامین A و C یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود. این نوع سبزی منبعی غنی از کلسیم، پتاسیم و فیبر نیز محسوب می شود. ماده ای به نام سولفورافان در کلم بروکلی به وفور یافت می شود که از تکثیر و پیشرفت سلول های سرطانی جلوگیری می کند. به دلیل وجود این ماده، کلم بروکلی را یکی از مواد غذایی بسیار موثر به عنوان ضد سرطان و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شناسند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف بادام به صورت روزانه

بادام درختی یکی از بهترین مغزها و آجیل ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. این دانه غنی از پروتئین و مواد معدنی ضروری بدن است و یکی از آجیل های توصیه شده برای کودکان نیز به شمار می رود.  بادام سرشار از ویتامین E است؛ آنتی اکسیدانی قوی که از سلول های بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

به علاوه این آجیل ترد و خوشمزه، منبع غنی از آهن نیز محسوب می شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. مصرف روزانه 5 تا 6 عدد بادام خیس خورده و پوست کنده، تاثیر شگفت انگیزی بر تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر به بیماری های مزمن دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف بادام به‌صورت روزانه

خواص شگفت انگیز هویج در تقویت سیستم ایمنی

هویج سرشار از بتاکاروتن است؛ این ماده غذایی در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. از این رو مصرف آن باعث می شود سیستم ایمنی بدنتان قوی تر شود. به همین دلیل معمولا افرادی که در برنامه غذایی روزانه شان هویج را می گنجانند، به ندرت به سرماخوردگی مبتلا می شوند. بتاکاروتن موجود در هویج به تولید سلول های کشنده بیماری کمک می کند؛ این سلول ها برای مقابله و کشتن میکروب ها در بدن بسیار مفید هستند.

برای قوی شدن سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟ اسفناج

یکی دیگر از پاسخ های سوال «برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟» سبزی اسفناج است. اسفناج گیاهی سحرآمیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. این گیاه درجه ایمنی بدن را بالا می برد. اسفناج هم چنین حاوی ویتامین های A و C و ماده ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. ویتامین A موجود در اسفناج برای سلول های سفید خون حیاتی بوده و با تقویت سیستم های ورودی بدن مانند غشاهای مخاطی، دستگاه تنفسی، ادراری و روده، از بروز انواع عفونت جلوگیری می کند. ویتامین B2 در اسفناج نیز در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر خواهد بود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه دارویی بخوریم؟

در این مقاله به سوال «برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم» پاسخ دادیم. یکی دیگر از سوال های بیشتر افراد این است که «برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه قرصی بخوریم». برای دریافت پاسخ این سوال، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت سلامتی هر فرد، مکمل ها و مولتی ویتامین های مناسب را برای وی تجویز خواهد کرد.

محصولات و مکمل های محتلفی، در انواع مولتی ویتامین های تقویت سیستم ایمنی بدن در داروخانه های معتبر سراسر کشور عرضه می شوند. پزشکان با صلاح دید و بررسی آزمایش های هر شخص، بهترین نوع این مکمل را برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تجویز می کنند. چنانچه سیستم ایمنی ضعیفی دارید و مدام دچار سرماخوردگی می شوید، با مصرف انواع مکمل ها می توانید به قوی شدن سیستم دفاعی بدن خود کمک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ