نوار عصب و عضله:

سمانه حسنی
  نوار عصب و عضله یا EMG-NCS برای بیمارانی که درد، ضعف عضلانی و یا بی حسی و گزگز و مورمور در اندام خود دارند، توسط پزشک تجویز می شود. برای آگاهی و داشتن اطلاعات مفید در این باره، ما را در این مقاله همراهی کنید. نوار عصب و عضله چیست؟ ارزیابی پزشکی که سلامت […]
  نوار عصب و عضله یا EMG-NCS برای بیمارانی که درد، ضعف عضلانی و یا بی حسی و گزگز و مورمور در اندام خود دارند، توسط پزشک تجویز می شود. برای آگاهی و داشتن اطلاعات مفید در این باره، ما را در این مقاله همراهی کنید. نوار عصب و عضله چیست؟ ارزیابی پزشکی که سلامت عضلات و اعصاب محیطی را بررسی می کند، نوار عصب و عضله نام دارد. نوار عصب و عضله با ارسال تحریک الکتریکی توسط نورون های عصبی، سبب انقباض ماهیچه ها می شوند. تحریک‌های الکتریکی توسط دستگاه نوار عصب به نمودار و اعداد تبدیل می شوند و اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشکان قرار میدهند. این روش تشخیصی اختلالات عصبی و عضلانی را به پزشک نشان می‌هد. الکترومیوگرافی یا بررسی عضلات با سوزن: در این روش چند الکترود سوزنی استریل توسط پزشک در عضله بیمار قرار می گیرد. در این آزمایش، با انقباض ماهیچه، سیگنال های الکتریکی به صورت امواج نمایش داده می شود. پزشک معالج تمام اختلالات عصبی و عضلانی را تشخیص میدهد. با اتمام کار، الکترودهای سوزنی را از ماهیچه خارج می کند. تحریک الکتریکی اعصاب در نوار عصب و عضله: در این روش یک تحریک الکتریکی روی عصب انجام می‌شود. پیام‌های مربوط به تحریک عصب توسط یک الکترود که برروی پوست قرار دارد ثبت میشود و اختلالات عملکرد عصب را نشان می‌دهد. دلیل انجام نوار عصب و عضله؟ زمانی که بیمار از درگیری دیسک کمری و یا گردنی رنج میبرد برای پی بردن به میزان آسیب باید از نوار عصب و عضله استفاده کرد. زمانی که دست‌ها و پاها گزگز و مورمور یا بی‌حسی دارد نیز برای یافتن علت آسیب باید از نوار عصب و عضله استفاده کرد. گاهی اوقات برای پی بردن به علت درد و یا ضعف عضلات نیز این روش کمک کننده است. کاربرد نوار عصب و عضله: آزمایش نوار عصب و عضله به تشخیص دلایل گز گز و بی حسی عضلانی و درد کمک می کند. هم چنین مشخص می کند که دلیل این اختلالات عصبی چیست و محل آسیب کجاست. که عوامل ذیل از نمونه های آن می باشند.
  • سیاتیک
  • نوروپاتی دیابتی
  • میاستنی گراویس
  • فلج بل
  • سندرم گیلن باره
  • شارکو ماری توث
  • سندرم تونل کارپال از موارد مذکور می باشند.
مراحل آزمایش نوار عصب و عضله:
  1. قبل از انجام تست نوار عصب و عضله باید تمامی لوازم جانبی از جمله، جواهرات، عینک و حتی لباس خود را در صورتی که در تست اختلال ایجاد میکند، کنار گذاشته شود.
  2. برای انجام تست بهتر است از لباس راحت و گشاد استفاده کنید.
  3. سپس به صورت نشسته و یا دراز کش روی تخت قرار بگیرید.
  4. بعد از پیدا کردن عضله ی مورد نظر، پوست ناحیه مورد نظر را استریل می کنند. سپس الکترود سوزنی را که بسیار نازک و ظریف می باشد، داخل پوست فرو می کنند.
  5. فرو کردن سوزن، درد زیادی ندارد. در صورت غیر قابل تحمل بودن درد، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.
  6. حین انجام آزمایش عضله ها باید در حالت شل باشند. و در زمان مناسب کمی انقباض لازم است.
  7. در تمام طول درمان، سیگنال های عصبی روی مانیتور به نمایش گذاشته می شوند.
  8. قبل از بررسی عضلات با سوزن، روی اعصاب با یک تحریک الکتریکی بررسی انجام میشود.
نکات و توصیه های مهم بعد از آزمایش نوار عصب و عضله: بعد از انجام تست نوار عصب و عضله جای هیچ نگرانی در رابطه با فعالیت های روزمره شما وجود ندارد. برای نداشتن درد در محل فرو رفتن الکترودهای سوزنی، داروی ضد درد تجویز می شود. و یا بهتر است به مدت یک روز از کمپرس گرم برای محل مورد نظر استفاده کنید. در حالت کلی درد خاصی ندارد و شما می توانید فعالیت های خود را از سر گرفته و به زندگی خود ادامه دهید. انواع تست نوار عصب و عضله: نوار عصب و عضله دست‌: اگر فرد در ناحیه دست خود احساس بی حسی و یا گرفتگی داشته باشد، پزشک برای اطلاع از سیستم عصبی نوار عصب و عضله را تجویز می کند. که آسیب و درد مورد نظر را تشخیص دهد. با این تست می‌توانید وضعیت گردن و اعصاب محیطی دست را بررسی کنید. نوار عصب و عضله پا: نوار عصب پا نیز تقریبا مشابه دست است. با استفاده از تحریک الکتریکی و بررسی عضلات علت درد و یا بی‌حسی در اندام تشخیص داده می‌شود. این درد یا گزگز ممکن است با منشا سیاتیک و دیسک‌های کمری و یا اعصاب محیطی باشد. درگیری اعصاب محیطی در زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت، ضربه و یا کشیدگی اعصاب ایجاد شود. عوارض جانبی نوار عصب و عضله: این آزمایش جز کم خطر ترین و کاربردی ترین تست ها به شمار میرود. که هیچگونه خطر و عوارضی را به دنبال نخواهد داشت‌. اما در موارد اندک و نادری می توان به درد و خونریزی در ناحیه فرو رفتن الکترود های سوزنی اشاره کرد. تست در ناحیه قفسه سینه ممکن است با ورود هوا به داخل ریه همراه باشد. که اتفاقی کاملا نادر خواهد بود‌. تنها عارضه ی تست نوار عصب و عضله احساس درد جای سوزن ها خواهد بود‌ که ممکن است را خارش و تورم همراه باشد‌. در صورت غیر طبیعی بودن وضعیت، بهتر است با پزشک خود در میان بگذارید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ