چه افرادی حق ورود به ایاصوفیه را ندارند؟

سمانه حسنی
کسانی که به استانبول ترکیه سفرکرده‌اند به‌خوبی با مسجد ایاصوفیه آشنایی دارند. از همین رو قرار است قدری برای سفر اولی‌ها از تاریخچه این مسجد قدیمی و تاریخی بگویم. این مسجد به معنی خرد مقدس است و در اصل یک کلیسای جامع متعلق به قرن ششم قسطنطنیه است. این بنا در زمان امپراتوری بیزانس به‌عنوان […]

کسانی که به استانبول ترکیه سفرکرده‌اند به‌خوبی با مسجد ایاصوفیه آشنایی دارند. از همین رو قرار است قدری برای سفر اولی‌ها از تاریخچه این مسجد قدیمی و تاریخی بگویم. این مسجد به معنی خرد مقدس است و در اصل یک کلیسای جامع متعلق به قرن ششم قسطنطنیه است. این بنا در زمان امپراتوری بیزانس به‌عنوان یک کلیسا ساخته‌شده و در زمان امپراتوری عثمانی تبدیل به یک مسجد شده است.

پس همین ابتدا مشخص شد که این بنای تاریخی یکی از مکان‌های مقدس در شهر ترکیه برای مردمان این شهر به شمار می‌آید. پس‌نیاز است آداب‌ورسومی را که برای بازدید از آن نیاز است را بدانیم تا هم‌رنگ با جماعت شویم. با ما همراه شوید تا شمارا بیشتر از هر زمان دیگری با مسجد ایاصوفیه و بایدونبایدهای آن آشنا کنیم. اگر تصمیم خود را برای بازدید گرفتید می‌توانید بلیط تهران استانبول و بلیط هواپیما خود را به مقصد این مکان تاریخی از وب‌سایت معتبر علی بابا تهیه کنید.

بایدونبایدهای بازدید از مسجد ایاصوفیه

همان‌طور که می‌دانید ترکیه یکی از شهرهای توریستی پرطرفدار از سوی ایرانیان محسوب می‌شود. از همین رو این رفت‌وآمدها و مراودات اجتماعی تا حد بسیار زیادی ایرانی‌ها را با آداب‌ورسوم این کشور آشنا کرده است؛ اما بد نیست که بدانیم برای بازدید از مکان‌های تاریخی و مذهبی این شهر چه قوانینی باید رعایت شود.

سکوت را به احترام محلی‌ها رعایت کنید

شما همه‌روزه می‌توانید به بازدید از این مسجد زیبا و باشکوه بپردازید و برای این مهم نیاز به پرداخت هزینه‌ای از سوی گردشگران و توریست‌ها نیست. این را به یاد داشته باشید که وقتی مراسم مذهبی و خواندن نماز جماعت در این مسجد در حال برگزاری است. شما نباید مزاحم شوید و به گشت‌وگذار در مسجد بپردازید. پس این امر را به‌عنوان اولین قانون به یاد داشته باشید. منتظر بمانید تا مراسم مذهبی و نمازخواندن محلی‌ها تمام شود و سپس به دیدوبازدید در این مسجد مشغول شوید. پس سعی کنید سکوت را رعایت کنید تا محلی‌ها از شما شاکی نشوند.

آداب پوشش برای وارد شدن به مسجد را بدانیم

ورود به هر مکان مقدسی نیاز به بایدونبایدهای دارد. به‌عنوان‌مثال شما نباید با کفشی که بیرون از مسجد بوده‌اید پا به این مکان بگذارید. پس پیش از هر چیز کفش‌های خود را دربیاورید. خانم‌ها باید حجاب خود را رعایت کنند بنابراین پوشیدن لباس‌های کوتاه و بدن‌نما برای ورود به این مسجد جلوه خوشایندی از طرف بومی‌ها نخواهد داشت.

استفاده از لباس‌های که یقه آن پوشیده است همراه با یک شلوار و یا یک پیراهن بلند بهترین گزینه انتخابی خواهد بود. آقایان نیز باید از شلوار بلند و تی‌شرت‌های که بدون نوشته و متن نامناسب است استفاده کنند تا شرایط بازدید برای آن ها ساده‌تر دنبال شود. پوشیدن شلوارک، تی‌شرت‌های چسبان و لباس‌های بدون آستین ترجیحاً بهتر است استفاده نشود. نه‌تنها برای مسجد ایاصوفیه به‌منظور رعایت احترام به مردم هر شهر نیاز است پوشش مناسبی را متناسب بافرهنگ و آداب رسوم آن شهر داشته باشیم. این روزها خیلی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای بازدید از مسجد به دلیل تبدیل‌شدن آن به موزه در پیش روی شما قرار ندارد.

چه زمانی به مسجد ایاصوفیه برویم

قطعاً وقتی‌که مسجد شلوغ است شما نمی‌توانید به‌راحتی به گشت‌وگذار بپردازید. از همین رو توصیه می‌شود حتماً صبح پیش از اذان ظهر به مسجد بروید. این تایم خلوت‌تر است و شما می‌توانید شاهد نور زیبایی باشید که از پنجره‌ها به داخل مسجد تابیده و حال و هوای خوش‌تری را به تصویر کشیده است.

به شما توصیه می‌کنیم برای اینکه از جزئیات این مسجد مطلع شوید حتماً با یک تورلیدر ماهر همسفر شوید تا بخش‌های مختلف ایاصوفیه را به شما معرفی کند. به گفته افراد محلی بهترین زمان برای بازدید روزهای سه‌شنبه و پنج‌شنبه از ساعت 9 الی 12 ظهر است. البته به‌صورت شبانه‌روزی این مسجد برای پذیرایی از شما باز است و هیچ محدودیتی در پیش روی شما قرار ندارد.

عکاسی کردن از مسجد ایاصوفیه مجاز است؟

ازآنجایی‌که این مسجد این روزها برای گردشگران بیشتر شبیه به یک موزه به تصویر کشیده می‌شود. باید بگویم همانند تمامی موزه‌های دیگر عکاسی کردن از نمای داخلی آن ممنوع است. مگر اینکه شما مجوزهای لازم برای عکاسی کردن را پیش از سفر تهیه‌کرده باشید. البته برخی از نماهای این مسجد مثل دیوارها و گنبدها آن‌هم از نمای بیرون برای بازدیدکنندگان مجاز به عکاسی است.

پس شما برای گرفتن سلفی و به اشتراک گذاشتن آن با دوستان خود از این بنای باشکوه می‌توانید عکس‌های یادگاری خود را به ثبت برسانید. پس بار خود را سبک کنید و تنها به تماشای این بنای تاریخی و آثار قدیمی که در موزه با شما به اشتراک گذاشته‌شده است بپردازید و از سفر خود لذت ببرید.

آدرس دقیق مسجد ایاصوفیه کجاست؟

اولین قدم سفر به استانبول ترکیه است. سپس باید به محله سلطان احمد بروید و ازآنجا به سمت میدان ایاصوفیه حرکت کنید. بدون شک با رسیدن به این میدان که هم نام با مسجد است در یک‌چشم به هم زدن مسجد را روبروی خودخواهید دید. شما می‌توانید با استفاده از ایستگاه‌های مختلف اتوبوس، تراموا، مترو و یا تاکسی‌ها محلی خود را به محله سلطان احمد جایی که مجموعه ایاصوفیه در آن قرار دارد برسانید.

کلام آخر پیرامون بازدید از ایاصوفیه

همان‌طور که اشاره شد در ابتدا این مسجد یک کلیسا بوده است و به دستور امپراتوران روم طراحی و ساخت آن دنبال شده است. پس از پیروزی عثمانی گنبد، مناره و سایر نمادهای اسلام به طرح اولیه کلیسا اضافه شد و آن را به مسجد تبدیل کردند. از سال 1935 نیز در طی بازسازی‌های صورت گرفته آن را به یک موزه تاریخی تبدیل کرده‌اند.

پس شما با تماشای این بنای باشکوه در هر بخش می‌توانید نمادی از یک کلیسا، یک مسجد و یک موزه را شاهد باشید. البته که قوانین پوشش دیگر شبیه گذشته سخت‌گیرانه دنبال نمی‌شود چون بیشتر توریست‌ها و گردشگران به‌قصد بازدید از موزه نه اعمال مراسم مذهبی پا به این مسجد می‌گذارند؛ اما بهتر است پوشش مناسبی را در بدو ورود داشته باشید تا از نگاه مردم ترکیه این مهم بد جلوه نکند. در همین راستا در پایان نیز نیاز است خاطرنشان کنیم برای تهیه بلیط تهران استانبول و بلیط هواپیما وب‌سایت علی بابا منتظر شما است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ