برای درمان سردرد های خوشه ای باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

Farnaz babaeian
سردرد یکی از بیماری‌های رایج میان مردم است که اغلب موقتی بوده و بعد از مدتی با مصرف قرص‌های مسکن بهبود پیدا می‌کند. اما سردردهای خوشه‌ ای مزمن و نادر بوده و زندگی بیمار را مختل می‌کنند. با مراجعه به دکتر سردرد خوشه ای می‌توان علائم این نوع سردرد بسیار شدید را کاهش داده و […]

سردرد یکی از بیماری‌های رایج میان مردم است که اغلب موقتی بوده و بعد از مدتی با مصرف قرص‌های مسکن بهبود پیدا می‌کند. اما سردردهای خوشه‌ ای مزمن و نادر بوده و زندگی بیمار را مختل می‌کنند.

با مراجعه به دکتر سردرد خوشه ای می‌توان علائم این نوع سردرد بسیار شدید را کاهش داده و آن را درمان کرد. در ادامه درباره دلیل ابتلا به این سردرد، علائم و راه درمان آن توضیح می‌دهیم.

سردرد خوشه ای به چه معنا است؟

به حملات شدید دردناکی که در سر و اطراف چشم تجربه می‌شود، سردرد خوشه ای گفته می‌شود. براساس گفته‌های دکتر سردرد خوشه ای ، این نوع سردرد نادر معمولا یک طرف سر را درگیر می‌کند.

آقایان بیشتر از بانوان دچار این نوع سردرد می‌شوند. این حمله عصبی اغلب افراد در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ را تهدید می‌کند. درصورت ابتلا به این بیماری مزمن، باید فورا به درمان آن اقدام کرد.

دکتر سردرد خوشه ای درباره دوام این بیماری عنوان می‌کند که برخی از افراد به‌طور ثابت مثلا فقط در فصل بهار یا پاییز برای یک هفته تا یک سال دچار این سردرد می‌شوند. برخی دیگر نیز ‌دچار نوع مزمن این سردرد می‌شوند و بیش از یک سال درگیر آن خواهند بود.

علائم سردرد خوشه ای چیست؟

دکتر سردرد خوشه ای می‌گوید این نوع سردرد بسیار سریع رخ می‌دهد و هنگام حمله آن، بیماران درد وحشتناکی را تجربه می‌کنند. بیماران هنگام بروز این سردرد احساس سوراخ‌شدن، سوزش و سوزن‌سوزن شدن در سر، شقیقه‌ها و چشم‌ها دارند.

مدت این حمله عصبی حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بوده و امکان دارد چند مرتبه در روز تکرار شود. این حمله عصبی برروی یک طرف سر اثر می‌گذارد و فرد مبتلا را به‌شدت پریشان و بی‌قرار می‌کند.

گاهی اوقات پیش از حمله عصبی، بیماران دچار حالت تهوع و میگرن می‌شوند. علائم سردرد خوشه ای عبارت‌اند از:

  • ورم یا افتادگی پلک
  • ورم‌کردن دور چشم
  • قرمزی چشم
  • ریزش اشک از چشم
  • کوچک‌شدن مردمک چشم
  • عرق‌کردن صورت
  • احساس درد شدید در یک طرف سر
  • درد شدید در اطراف یک چشم به‌حدی که امکان دارد نواحی دیگر را درگیر کند.

چرا به سردرد خوشه ای مبتلا می‌شویم؟

پزشکان سردرد خوشه ای درباره علت اصلی بروز این حمله عصبی می‌گوید که دلیل قطعی آن مشخص نیست‌. این سردردها با قسمت هیپوتالاموس مغز ارتباط دارند.

دلیل ابتلا به این سردرد می‌تواند ارثی نیز باشد. این بیماری عمدتا افرادی را که سیگار استعمال می‌کنند، درگیر می‌کند. هنگام این حمله عصبی، بیماران نباید مشروب مصرف کنند؛ زیرا درد آنها را شدیدتر و سخت‌تر می‌کند.

دریافت نوبت از بهترین دکتر های سردرد خوشه ای در شیراز

https://doctoreto.com/doctors/service/cluster-headache/city/shiraz

بیماران الگوی زمانی حملات عصبی را اغلب در روز و در فصل‌های بهار و پاییز عنوان می‌کنند. بسیاری از بیماران چند دقیقه پس از بیدارشدن از خواب، دچار این حمله عصبی می‌شوند.

این سردرد عمدتا هر روز اتفاق می‌افتد و گاهی تا چند ماه هم ادامه دارد. برخی اوقات پس از چند روز حمله عصبی، تا چندماه این حملات تکرار نمی‌شوند و پس از گذشت این مدت، حملات دوباره شروع می‌شوند.

در بعضی مواقع عوامل زیر نیز باعث بروز سردرد خوشه ای می‌شوند:

  • بوییدن الکل، بنزین، رنگ و عطر
  • استشمام عطرهای تیز و تند
  • شنیدن صدای شدید
  • مصرف داروهایی مانند نیتروگلیسیرین

سردرد خوشه ای درمان دارد؟

دکتر حمید پردیس درباره ماندگاری این بیماری عنوان می‌کند که بیماران امکان دارد تا سال‌ها با این بیماری درگیر باشند. در موارد استثنایی، فرد تا پایان عمر از این سردرد رها نمی‌شود.

دکتر سردرد خوشه ای به بیماران توصیه می‌کند با مشاهده اولین نشانه‌های این بیماری، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنند.

متخصصان، علائم بیمار مانند محل درد، وضعیت حواس، رفلکس‌ها و اعصاب را بررسی کرده و برای تشخیص دقیق‌تر، انجام یک سری آزمایش را تجویز می‌کنند تا عملکرد مغز را بسنجند.

پزشکان درصورت شدید‌بودن علائم و درد بیمار، انجام MRI و سی‌تی‌اسکن از مغز را نیز برای تعیین دقیق محل درد، علت آن و انتخاب بهترین روش درمان تجویز می‌کنند.

راه‌های درمان سردرد خوشه ای

میزان دردی که این بیماری ایجاد می‌کند بسیار شدید بوده و زندگی افراد را به‌کلی مختل می‌کند. برای درمان و کنترل این بیماری، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد.

درصورتی‌که امکان مراجعه به دکتر سردرد خوشه ای وجود ندارد، می‌توان از داروهایی مانند اکتروتاید، مکمل ویتامین ب و د، لیدوکایین و قطره بی‌حس‌کننده و سایر داروهای مسکن استفاده کرد.

هنگام حملات عصبی، از 4 راه‌کار زیر برای تسکین درد استفاده می‌شود. لازم به ذکر است نتیجه این کارها نهایتا ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دوام دارد.


  • تزریق سوماتریپتان:

    انجام این تزریق باعث می‌شود درد بیمار کاهش پیدا کند. بیماران می‌توانند حداکثر ۳ بار در روز سوماتریپتان تزریق کنند.

  • اسپری سوماتریپتان (زولمیتریپتان):

    بیماران می‌توانند به‌جای تزریق سوماتریپتان، از اسپری آن برای تسکین درد استفاده کنند.

  • دی هیدروارگوتامین:

    تزریق این دارو باعث توقف و کنترل درد بیماران می‌شود.

  • استفاده از ماسک تنفس:

    بیماران با استفاده از ماسک تنفس مخصوص و اکسیژن‌درمانی سردردشان متوقف می‌شود. این روش عارضه ندارد و در مدت کوتاهی درد بیماران را تسکین می‌دهد.

شیوه درمان‌ مدرن سردرد خوشه ای

دکتر سردرد خوشه ای روش درمانی تحریک عصب واگ (Vagus) را برای درمان این بیماری توصیه می‌کند. مدت‌زمانی که بیمار با دستگاه تحت درمان قرار می‌گیرد، حدود ۹۰ ثانیه است.

پزشکان در این روش مدرن با استفاده از یک دستگاه بسیار کوچک عصب گردن را با جریان الکتریکی با ولتاژ کم تحریک می‌کنند. این تحریک باعث می‌شود درد کاهش پیدا کند.

پزشک متخصص، قدرت جریان الکتریکی را به‌تدریج افزایش می‌دهد. افزایش قدرت این دستگاه تا زمانی خواهد بود که ماهیچه‌های کوچک زیر پوست منقبض شوند. از اثرات تحریک عصب واگ، تسکین درد و جلوگیری از این سردرد است.

جمع‌بندی

براساس گفته‌های دکتر سردرد خوشه ای، این بیماری یک درد بسیار شدید و مزمن است که زندگی فرد مبتلا را مختل می‌کند. علائم درد این احساس درد در یک طرف سر، ورم پلک، قرمزی چشم و حالت تهوع است. با مشاهده این علائم باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در مدت بروز این سردرد، مبتلایان معمولا هر روز سردرد دارند که در طول روز چند مرتبه عود می‌کند. ساعت وقوع این سردردها تقریبا مشخص است و حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

پزشکان برای کنترل و درمان این بیماری از روش‌های مختلفی مانند تزریق انواع مسکن، ماسک تنفسی مخصوص و دستگاه تحریک عصب واگ استفاده می‌کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ