کامپوزیت دندان چیست و چقدر هزینه دارد؟

alodoctoradmin
کامپوزیت دندان یکی از مواد بسیار پرکاربرد در امور دندانپزشکی محسوب می شود. این ماده از دهه ۱۹۶۰ میلادی وارد بازار شد و امروزه از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی پیشرفت چشمگیری داشته است. تا همین چند سال قبل فقط افراد خاصی نظیر سلبریتی ها و ثروتمندان از کامپوزیت استفاده می کردند اما با […]
کامپوزیت دندان یکی از مواد بسیار پرکاربرد در امور دندانپزشکی محسوب می شود. این ماده از دهه ۱۹۶۰ میلادی وارد بازار شد و امروزه از نظر ویژگی های فیزیکی و شیمیایی پیشرفت چشمگیری داشته است. تا همین چند سال قبل فقط افراد خاصی نظیر سلبریتی ها و ثروتمندان از کامپوزیت استفاده می کردند اما با پیشرفت های اخیر در صنعت دندانپزشکی، عرضه برندهای مختلف و متعادل تر شدن قیمت کامپوزیت، این روزها متقاضیان دریافت کامپوزیت از تمام اقشار و سنین هستند. با این اوصاف بعید است که نام کامپوزیت دندان به گوش تان نخورده باشد اما شاید کاربردهای مختلف آن را ندانید یا برایتان سوال باشد که دریافت کامپوزیت چقدر هزینه دارد. در مطلب امروز به شما خواهیم گفت که کامپوزیت دندان چیست و دریافت آن تقریبا به چه میزان بودجه نیاز دارد.

کامپوزیت دندان چیست؟

با توجه به وبسایت معتبر sciencedirect ، کامپوزیت های دندانی یا کامپوزیت های مبتنی بر رزین، مواد مصنوعی هستند که ماتریس پلیمری را با مخلوطی از شیشه، مواد معدنی یا ذرات پرکننده رزین و/یا الیاف کوتاه توسط عوامل جفت کننده ترکیب می کنند. درست مانند آمالگام دندانی، از آنها برای بازسازی ساختار دندان از دست رفته در اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر بیماری ها استفاده می شود. کامپوزیت ها همچنین می توانند به عنوان سمان برای روکش ها و غیره استفاده شوند. در حالی که آمالگام در حال حذف تدریجی در دندانپزشکی است، کامپوزیت ها به یکی از پرکاربردترین مواد ترمیمی زیبایی تبدیل شده اند. به بیان ساده، کامپوزیت اساسا پر کردن استاندارد یک دندان است که رنگی شبیه رنگ طبیعی دندان اصلی شما دارد. کامپوزیت ها همچنین به عنوان پرکننده های رزینی، پرکننده های سفید و پرکننده های همرنگ دندان نیز شناخته می شوند. کامپوزیت ها در واقع برای ترمیم ترک ها، شکستگی و پوسیدگی در دندان های آسیب دیده یا ترمیم و روکش دندان های جلو به کار می روند.

چرا باید دندان خود را کامپوزیت کنیم؟

همانطور که گفتیم کامپوزیت می تواند جایگزین پر کننده فلزی آمالگام در ترمیم دندان ها شود و یا برای بهبود ظاهر دندان ها به کار رود. اما چرا باید دندان خود را کامپوزیت کنیم؟ خب استفاده از کامپوزیت دندان با مزایایی همراه است که باعث می شود ارزش امتحان کردن را داشته باشد. از جمله:
  • درمان با کامپوزیت راحت و سریع است.
  • ظاهر طبیعی ایجاد می کند.
  • به حفظ بافت سالم دندان کمک می کند.
  • می تواند در کاهش حساسیت دندان ها موثر باشد.
  • قیمت آن مناسب و مقرون بصرفه است.
  • تنوع رنگی زیادی دارد و می تواند با رنگ سایر دندان ها کاملا هماهنگ شود.

تعرفه و هزینه کامپوزیت چقدر است؟

یکی از سوالات رایج بیماران دندانپزشکی، آن است که قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی نمی توانیم مقدار مشخص و دقیقی را برای هزینه کامپوزیت مشخص کنیم زیرا تعرفه کامپوزیت به عواملی مختلفی نظیر برند کامپوزیت، تجربه و مهارت دندانپزشک، مطب و یا کلینیک دندانپزشکی مورد نظر و ... بستگی دارد. اما لازم است بدانید که قیمت کامپوزیت بر حسب واحد دندانی محاسبه می شود و بدیهی است که هر چه تعداد دندان های تحت درمان بیشتر باشد، هزینه کامپوزیت نیز بالاتر خواهد بود. در حال حاضر قیمت هر واحد کامپوزیت دندانی، چیزی حدود ۱٫۵ تا ۳٫۵ میلیون تومان است که این تفاوت قیمت به دلیل وجود فاکتورهای مختلف تأثیرگذار بر قیمت کامپوزیت است.

کامپوزیت دندان چقدر طول می کشد؟

درمان با کامپوزیت دندان کوتاه است و اغلب در طی یک جلسه به اتمام می رسد. به طور متوسط انجام کامپوزیت برای هر دندان بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می انجامد. البته اگر بیمار دارای مشکلات دیگری نظیر عفونت لثه و ... باشد، لازم است ابتدا این مشکلات برطرف شوند و سپس درمان با کامپوزیت آغاز گردد. بنابراین بدیهی است که تعداد جلسات درمان افزایش خواهد یافت. به طور کلی مدت زمان انجام کامپوزیت دندان با در نظر گرفتن چندین عامل مشخص می شود که مهم ترین آنها عبارتند از وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار، سرعت و مهارت دندانپزشک و تعداد دندان هایی که قرار است کامپوزیت شوند.

کاربرد کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان می تواند در موارد زیر به کار رود:
  • رفع نامنظمی و بهم ریختگی دندان ها
  • پر کردن شکاف ها و فضاهای خالی بین دندان ها
  • پر کردن پوسیدگی دندان های جلو
  • ترمیم شکستگی دندان ها
  • رفع بد رنگی و لکه های دندانی
  • اصلاح فرم و سایز دندان
  • اصلاح طرح لبخند و ایجاد لبخند هالیوودی

حرف آخر

کامپوزیت ها مواد پرکننده همرنگ دندان هستند که از رزین تقویت شده با ذرات سیلیس یا پرسلن ساخته شده اند. آنها در دندانپزشکی به عنوان یکی از چندین جایگزین برای آمالگام های دندانی استفاده می شوند. رزین های کامپوزیتی یا پرکننده های همرنگ دندان، دوام و مقاومت خوبی در برابر شکستگی در پرکردگی های کوچک تا متوسط که نیاز به تحمل فشار متوسط ناشی از استرس مداوم جویدن دارند، فراهم می کنند. آنها را می توان برای دندان های جلو یا عقب استفاده کرد. قیمت کامپوزیت دندان در مقایسه با درمان هایی نظیر لمینت، پایین تر و مقرون بصرفه است و دریافت کامپوزیت، یک پروسه سریع و راحت می باشد. همچنین کامپوزیت می تواند تنها روی برخی از دندان ها به کار رود و به خوبی با دندان های مجاور هماهنگی داشته باشد. و همین ویژگی ها باعث شده که کامپوزیت دندان روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ