چگونه هوای آلوده به بدن شما آسیب می‌رساند؟

معصومه صادقیان
وقتی به تاثیر آلودگی هوا بر بدن فکر می‌کنید اولین چیزی که احتمالا به ذهنتان خطور می‌کند بیماری ریه است. با این وجود، شواهد به سرعت در حال رشد نشان می‌دهند که هوای آلوده می‌تواند باعث آسیب رساندن به سراسر بدن شود و قادر است انواع مشکلات را در سراسر بدن ایجاد کند. سازمان بهداشت […]

وقتی به تاثیر آلودگی هوا بر بدن فکر می‌کنید اولین چیزی که احتمالا به ذهنتان خطور می‌کند بیماری ریه است. با این وجود، شواهد به سرعت در حال رشد نشان می‌دهند که هوای آلوده می‌تواند باعث آسیب رساندن به سراسر بدن شود و قادر است انواع مشکلات را در سراسر بدن ایجاد کند.
سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که سالانه نزدیک به هفت میلیون نفر بر اثر طیف وسیعی از شرایط ناشی از هوای ضعیف جان خود را از دست می‌دهند. هفته گذشته نتیجه یک مطالعه جهانی منتشر شده در مجله لنست که داده‌ها دو دهه و ۱۰۰ کشور را مورد بررسی قرار داد ارتباط بین افزایش آلودگی هوا و افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی را نشان داده بود
استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها پیش‌تر منجر به کاهش اثربخشی دارو‌ها و ظهور “ابر میکروب های” مقاوم شده است و افراد را در برابر عفونت‌هایی آسیب پذیر سازد که می‌تواند درمان جدی و چالش برانگیزی داشته باشد.

تصور این است که ذرات ریز موجود در آلودگی هوا به نام PM۲.۵ می‌توانند حامل باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک باشند که انسان‌ها آن را تنفس می‌کنند. این ذرات بسیار ریز باعث ایجاد آسیب “تقریبا در هر یک از اندام‌های بدن” می‌شوند.

پروفسور “فرانک کلی” رئیس بخش سلامت جامعه و سیاستگذاری در امپریال کالج لندن می‌گوید: “هنگامی که این ذرات بسیار ریز به ریه‌ها می‌رسند به جریان خون نفوذ می‌کنند و به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌شوند و باعث ایجاد مشکل خواهند شد”.

قلب
پانکراس
رحم
مغز
ریه‌ها
در بیرون از خانه
در داخل خانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ