تحلیل لثه و درمان التهاب لثه در ارتودنسی

alodoctoradmin
تمیز و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌ها برای هر فردی در هر سنی مهم است. افرادی که از ارتودنسی استفاده می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع، اگر درمان ارتودنسی دریافت می‌کنید، باید مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های خود را در اولویت قرار دهید، زیرا این امر به شما کمک می‌کند تا کل […]
تمیز و سالم نگه‌داشتن دندان‌ها و لثه‌ها برای هر فردی در هر سنی مهم است. افرادی که از ارتودنسی استفاده می‌کنند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع، اگر درمان ارتودنسی دریافت می‌کنید، باید مراقبت از دندان‌ها و لثه‌های خود را در اولویت قرار دهید، زیرا این امر به شما کمک می‌کند تا کل فرایند به‌خوبی پیش برود.

ارتودنسی و تحلیل لثه

بریس با اعمال فشار روی دندان‌ها، حرکت می‌کند. دندان‌ها و لثه‌های شما باید محکم باشند تا فشار اضافی را تحمل کنند. بافت لثه سالم، سخت و انعطاف‌پذیر است. اگر لثه‌ها در اثر التهاب لثه، متورم یا ضعیف شده باشند؛ برای درمان ارتودنسی مناسب نیستند.

علائم تحلیل لثه در ارتودنسی

لثه‌های سالم، سفت و صورتی کم‌رنگ هستند و محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرند. در طول درمان ارتودنسی متحرک و یا سایر روش‌های جدید درمان‌ ارتودنسی، علائم و نشانه‌های زیر نشان‌دهنده التهاب لثه هستند:
  • لثه‌های متورم یا پف‌کرده
  • لثه‌های قرمز و تیره
  • لثه‌هایی که هنگام مسواک‌زدن یا نخ دندان کشیدن به‌راحتی خونریزی می‌کنند
  • بوی بد دهان
  • عقب رفتن لثه
  • لثه‌های نرم

درمان تحلیل لثه بعد از درمان ارتودنسی

هنگامی که از هر نوع ارتودنسی زیبایی، مانند ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی سریع و ارتودنسی سرامیکی، در دهان خود دارید، باید زمان بیشتری را صرف مراقبت از لثه‌های خود کنید. خصوصا وقتی در سنین کم و ارتودنسی برای کودکان انجام می شود و خوب رعایت این نکات برای کودکان کمی سخت تر می باشد. در هر صورت برای اطمینان از لبخندی سالم و درخشان، این نکات را رعایت کنید: بعد از ارتودنسی مرتب مسواک بزنید ذرات غذا می‌توانند در سیم‌ها و نوارهای بریس های شما گیر کنند. این بدان معناست که دندان‌های شما ممکن است راحت‌تر لکه‌دار شوند یا در نهایت با پلاک‌ها و حفره‌های بیشتری مواجه شوند. مرتب مسواک بزنید، به‌خصوص بعد از غذا، تا مطمئن شوید که تمام غذا از زیر سیم‌ها خارج شوند؛ در غیر این صورت ذرات غذا می‌تواند موجب پوسیدگی دندان و لثه بعد از ارتودنسی شود. نخ دندان کشیدن را ادامه دهید نخ دندان کشیدن بعد از ارتودنسی، دشوارتر است، اما غیرممکن نیست. عادت خوب نخ دندان کشیدن را ادامه دهید؛ زیرا به‌سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما کمک می‌کند. دندان‌ها را با دهان‌شویه شستشو دهید چرخاندن دهان‌شویه در دهان می‌تواند به شستن ذرات کوچکی که مسواک یا نخ دندان شما به آنها دسترسی نداشت، کمک کند. چون نخ دندان کشیدن بعد از ارتودنسی، معمولاً دشوار است، استفاده از دهان‌شویه بعد از درمان‌های ارتودنسی مانند ارتودنسی لینگوال، می‌تواند بسیار مفید باشد. از هرگونه دهان‌شویه‌ای که از الکل به‌عنوان ماده تشکیل‌دهنده استفاده کرده است، اجتناب کنید. نظافت و معاینات حرفه‌ای منظم دریافت کنید انجام معاینات و چکاپ منظم دندانپزشکی بعد از درمان ارتودنسی، مانند درمان ارتودنسی دیمون، لازم و ضروری است. انجام معاینه و تمیزکردن حرفه‌ای، کلید حفظ سلامت دندان‌های شماست. دندانپزشک شما می‌تواند نواحی مشکل‌دار را پیدا کرده یا مشکلات لثه را قبل از جدی شدن تشخیص دهد. با درمان مؤثر و مراقبت‌های پیشگیرانه، لثه شما در طول درمان ارتودنسی سالم می‌ماند. از خوردن غذاهای خاصی که می‌تواند به براکت‌ها آسیب برساند خودداری کنید بریس های آسیب‌دیده برای دندان‌ها یا سلامت کلی دهان و لثه شما خوب نیستند. به یاد داشته باشید که غذاهای چسبناک، جویدنی یا ترد مصرف نکنید. آب‌نبات‌های چسبناک به‌ویژه برای بریس های شما می‌توانند مضر باشند. پاپ‌کورن می‌تواند به‌راحتی در سیم‌های شما گیر کند و گاززدن یک سیب کامل ممکن است براکت را بشکند. همین‌طور عوامل دیگر مانند تأثیر سیگار بر ارتودنسی، از عوامل دیگر خطر التهاب لثه بعد از ارتودنسی می‌باشد.

درمان‌های خانگی تورم لثه در اثر قرارگرفتن براکت ارتودنسی

اگر هنگام نصب بریس ارتودنسی، لثه‌هایتان دردناک یا متورم شد، برای مشاوره با دندانپزشک خود مشورت کنید. با این درمان‌های ساده می‌توانید علائم خود را در خانه کاهش دهید:
  • چندین بار در روز، دهان را با آب‌نمک گرم بشویید.
  • برای کاهش تورم و درد، از داروهای ضدالتهابی خانگی استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت، غذاهایی که جویدن آنها سخت است و غذاهایی که به‌راحتی در بریس های شما گیر می‌کنند؛ خودداری کنید.
  • برای کاهش التهاب، نخ دندان بکشید.

چه زمانی باید برای لثه‌های متورم به دندانپزشک مراجعه کنید

هنگامی که برای اولین‌بار بریس ها قرار می‌گیرند، ممکن است تا یک هفته، لثه‌هایتان درد بگیرد. همچنین ممکن است هر بار که بریس های خود را سفت می‌کنید حدود یک تا سه روز احساس ناراحتی کنید. اگر لثه‌های شما متورم شده است، باید با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود مشورت کنید. همچنین اگر لثه‌های شما به علت بریدگی بریس‌ها خونریزی می‌کند، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا آنها را تنظیم کند. اگر بعد از ارتودنسی، در آینه نگاه کنید و متوجه تورم لثه شوید، ممکن است احساس نگرانی کنید. لثه‌های ملتهب هشداری است مبنی بر اینکه چیزی در بدن شما درست نیست و در این مورد، بیماری لثه شایع‌ترین علت است. اما التهاب لثه‌ها، می‌تواند به سایر بیماری‌ها نیز اشاره کند؛ مانند دیابت، تغییرات هورمونی و کمبود ویتامین. اگر لثه‌های متورم دارید که از دو هفته بیشتر طول کشیده است، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می‌توانند علت را پیدا کرده و درمان مناسب را توصیه کنند. التهاب لثه و مشکلات دهان و دندان بعد از ارتودنسی، می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. منبع: دکتر فریناز شیربان، متخصص ارتودنسی در اصفهان
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ