شیر خشک و رشد کودکان: نکاتی در انتخاب بهترین شیر خشک برای کودکان

نادر سیاسی
شیر خشک از شیر گاو درست می شود و فرمول بسیاری از شرکتها برای تولید شیر خشک، شبیه به هم است. اما باز هم شما باید از مارک شیر خشکی استفاده کنید که معروف و شناخته شده است، تا مطمئن باشید که از کیفیت مطلوبی برخوردار است و استانداردهای لازم را دارد. سازمان بهداشت جهانی […]

شیر خشک از شیر گاو درست می شود و فرمول بسیاری از شرکتها برای تولید شیر خشک، شبیه به هم است. اما باز هم شما باید از مارک شیر خشکی استفاده کنید که معروف و شناخته شده است، تا مطمئن باشید که از کیفیت مطلوبی برخوردار است و استانداردهای لازم را دارد. شیر خشک و رشد کودکان سازمان بهداشت جهانی (WHO ( همواره بر این نکته تأکید می کند که بهترین منبع برای تأمین نیاز غذایی کودکان، به خصوص نوزادان شیر مادر است. درست است که شیر خشکها حاوی مواد مغذی مانند ویتامین ( a )، ویتامینهای گروه (b) و... هستند اما فراموش نکنید که آنتی بادیهای موجود در شیر مادر بهترین گزینه، برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک شماست. بهترین گزینه، برای تأمین نیاز غذایی روزانه کودکان، بی تردید شیر مادر است؛ اما ممکن است که برخی از مادران شیر کافی نداشته باشند و نگران گرسنه ماندن کودک خود باشند، یا تعدادی دیگر از مادران شاغل باشند و نتوانند در تمامی ساعات روز کنار کودک خود بمانند و به او شیر بدهند، در چنین شرایطی قطعا استفاده از شیر خشک، بهترین انتخاب برای تأمین نیاز غذایی کودک است. در این مقاله می خواهیم، مهمترین مسائل تغذیۀ کودکان با شیر خشک را برای شما توضیح دهیم، تا بتوانید بهترین شیر خشک متناسب با نیاز جسمی کودک خود را انتخاب کنید.

پودر شیر خشک چگونه تولید می شود؟

شیر خشک اولین بار در قرن بیستم تولید و عرضه شد، شیر خشک یا پودر شیر خشک طی مراحل زیر تولید می شود.
  1. انتقال شیر از مزارع لبنی به کارخانه ها: در مرحلۀ اول تولید شیر خشک، شیر خام از مزارع لبنی جمع آوری و سپس به کارخانه منتقل می شود.
  2. عبور شیر از فیلترهای مخصوص: در این مرحله، شیر را از یک سری فیلتر با سوراخهای خیلی ریز عبور می دهند تا مطمئن شوند استانداردهای لازم را دارد.
  3. تبخیر آب شیر: پس از اینکه استاندارد بودن شیر ، تأیید شد؛ آن را بر روی ورقه های فولادی مخصوص که عاری از هر نوع میکروب است می ریزند تا هم شیر را پاستوریزه کنند، هم آب اضافی آن تبخیر شود.
  4. پس از اینکه آب شیر تبخیر شد، شیر تغلیظ شده، طی فرایند دیگری تبخیر میشود تا پودر شیر خشک به دست بیاید.
شیر خشکها معمولا در انواع کم چرب و پرچرب عرضه می شوند. شما برای انتخاب شیر خشک کم چرب یا شیر خشک پرچرب باید به ویژگی هر کدام توجه داشته باشید؛ شیر خشکهای پر چرب حاوی مواد معدنی بیشتری هستند اما به دلیل اینکه میزان زیادی چربی دارند ( 25 تا 32 درصد ) زودتر فاسد می شوند، به همین دلیل  برای نگهداری طولانی مدت شیر خشک بهتر است شیر خشک کم چرب تهیه کنید.

کاربرد شیر خشک:

کاربرد شیر خشک بسیار گسترده و متنوع است، درست است که بیشترین استفادۀ شیر خشک، برای تأمین غذای کودکان است؛ اما جالب است بدانید شیر خشک برای برخی از بزرگسالان نیز کاربرد دارد.

کاربرد شیر خشک برای کودکان:

  1. استفاده از شیر خشک به عنوان غذای اصلی کودک:
همانطور که گفتیم، شیر مادر بهترین منبع ، برای تأمین نیاز غذایی کودک است؛ اما ممکن است برخی مادران به هر دلیلی مانند ناتوانی بدنشان در تولید شیر یا مشکلات پزشکی، نتوانند به کودک خود شیر بدهند، در چنین شرایطی، شیر خشک بهترین جایگزین شیر مادر است؛ زیراشیر خشک دارای تمام ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک است و می تواند موادی که برای رشد کودک لازم است را، تأمین کند.
  1. استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی:
کاربرد دیگر شیر خشک برای کودکان، استفاده از آن، به عنوان یک مکمل غذایی خوب است. اگر شیر مادر کم باشد ممکن است برای کودک کافی نباشد و او گرسنه بماند، به همین دلیل می توانید از شیر خشک به عنوان یک مکمل استفاده کنید.
  1. افزایش وزن کودک با استفاده از شیر خشک:
استفاده از شیر خشک برای افزایش وزن کودک، از نظر برخی از متخصصان، مؤثر است برخی نیز می گویند که شیر خشک نمی تواند باعث افزایش رشد کودک شود. منحنی رشد نشان می دهد، رشد کودکانی که از شیر مادر استفاده می کنند ابتدا بیشتر است؛ اما بعد از آن رشد کودکان شیر خشکی بیشتر می شود. شاید علت این باشد که برخی از شیر خشکها به ویژه شیر خشکهای مبتنی بر شیر گاو، حاوی مقدار زیادی مواد معدنی هستند که می توانند به رشد کودک کمک کنند. همچنین اینکه خوردن شیر از شیشه برای کودک آسانتر و سریعتر از خوردن شیر مادر است می تواند در وزن گرفتن نوزاد با استفاده از شیر خشک مؤثر باشد.

کاربرد شیر خشک برای بزرگسالان:

  1. استفاده از پودر شیر خشک توسط بدنسازان: برخی از بدنسازان به دلایل مختلف، مانند کمک به عضله سازی به خصوص در نواحی ران و پا، افزایش استقامت در تمرینهای سنگین، نداشتن عوارض برای کلیه هایشان و هزینۀ کم شیر خشک نسبت به مکملهای غذایی، از شیر خشک استفاده می کنند
  2. شیر خشک برای گیاهخواران: با توجه به اینکه گیاهخواران از گوشت حیوانات استفاده نمی کنند می توانند از شیر خشک برای تعمین مواد معدنی بدن خود استفاده کنند.
  3. استفاده از شیر خشک برای لاغری: برخی از افراد لاغر، برای افزایش وزن از شیر خشک به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می کنند اما باید بدانید که شیر خشک نه تنها باعث چاقی نمی شود، بلکه برای کاهش وزن از آن استفاده می شود؛ زیرا شیر خشک به دلیل ویتامینها و پروتئینهایی که دارد دیرتر هضم می شود و می تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد.
  4. استفاده از شیر خشک در صنایع غذایی: از شیر خشک برای شیرینی سازی، بیسکویت سازی و شکلات سازی استفاده می شود.

خواص شیر خشک:

شیر خشک برای کسانی که از آن استفاده می کنند خواص زیادی دارد، از جمله مزایای استفاده از شیر خشک می توان به این موارد اشاره کرد که شیر خشک می تواند: به رفع کمخونی کمک کند، باعث تنظیم سیستم قلبی و عروقی شود، دندانها، استخوانها و موها را تقویت کند و اسید معده را کاهش دهد. شیر خشک حاوی انواع ویتامینها و مواد معدنیست؛ این مواد جذب بدن شده و هر یک می توانند تأثیر خود را بر بدن افراد بگذارند. مثلا ویتامین (a ) در بهبود بینایی مؤثر است، یا کلسیوم موجود در شیر خشک می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند.

نکاتی در بارۀ استفاده از شیر خشک:

  1. شستن وسایل آماده سازی شیر خشک: قبل از باز کردن قوطی شیر خشک، آن را تمیز بشویید و خشک کنید؛ همچنین شیشه شیر کودک را قبل از اولین استفاده استریل کنید و بعد از هر بار استفاده نیز قسمتهای مختلف شیشه شیر را با یک فرچۀ مخصوص شیشه شیر بشویید، تا هیچ میکروبی باقی نماند.
  2. خواندن توضیحات روی بستۀ شیر خشک: قبل از آماده سازی شیر خشک برای کودک، دستور آماده سازیی که بر روی قوطی شیر خشک نوشته شده است را به دقت بخوانید و مطابق با آن عمل کنید.
  3. استفاده از آب جوشیدۀ سرد شده برای درست کردن شیر خشک: می توانید از آب لوله کشی شهری برای درست کردن شیر خشک استفاده کنید اما این آبها معمولا املاح زیادی دارند که می تواند برای کودک شما مضر باشد به همین دلیل بهتر است از آب جوشیدۀ سردشده استفاده کنید.
نباید از آب گرم برای تهیۀ شیر خشک استفاده کنید.

بهترین شیر خشک برای نوزاد:

در انتخاب بهترین شیر خشک برای کودک، باید به نیاز کودک خود توجه کنید، ممکن است کودک شما به لاکتوز حساسیت داشته باشد، در این صورت باید از شیر خشک بر پایه سویا، استفاده کنید. همچنین برخی از کودکان رفلاکس معده دارند، در این صورت باید شیر خشک آنتی رفلاکس تهیه کنید. شیر خشک از شیر گاو درست می شود و فرمول بسیاری از شرکتها برای تولید شیر خشک، شبیه به هم است. اما باز هم شما باید از مارک شیر خشکی استفاده کنید که معروف و شناخته شده است، تا مطمئن باشید که از کیفیت مطلوبی برخوردار است و استانداردهای لازم را دارد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ