نقش کاردرمانی و توانبخشی در درمان بیماری ام اس (Multiple Sclerosis)

نادر سیاسی
 هدف از کاردرمانی و فیزیوتراپی ام اس، کمک به بیمار در جهت برگشت بالاترین سطح کارآیی و حتی، امکان عدم وابستگی بیمار است، تا هنگامی که به طور کلی کیفیت زندگی از نظر جسمی، روحی-روانی و اجتماعی بهبود یابد. هدف از کاردرمانی و فیزیوتراپی ام اس، کمک به بیمار در جهت برگشت بالاترین سطح کارآیی و حتی، […]

 هدف از کاردرمانی و فیزیوتراپی ام اس، کمک به بیمار در جهت برگشت بالاترین سطح کارآیی و حتی، امکان عدم وابستگی بیمار است، تا هنگامی که به طور کلی کیفیت زندگی از نظر جسمی، روحی-روانی و اجتماعی بهبود یابد. هدف از کاردرمانی و فیزیوتراپی ام اس، کمک به بیمار در جهت برگشت بالاترین سطح کارآیی و حتی، امکان عدم وابستگی بیمار است، تا هنگامی که به طور کلی کیفیت زندگی از نظر جسمی، روحی-روانی و اجتماعی بهبود یابد. نقش کاردرمانی و توانبخشی در درمان بیماری ام اس (Multiple Sclerosis) این امر می‌تواند، در مراحل اولیه پس از وقوع حمله حاد ام اس بسیار کارآمد باشد. از توانبخشی ام اس MS، می‌توان جهت پیشگیری و یا کاهش علائم در حملات بعدی استفاده کرد، زیرا توانبخشی و فیزیوتراپی ام اس به تقویت تطابق فرد با شرایط جدید قبل از بروز علائم کمک می‌کند. باتوجه به اینکه هرفرد مبتلا به ام اس شرایط خاص خود را دارد، پس باید برای هر فرد مبتلا ترکیبی از تکنیک‌های توانبخش ام اس خاص را بکار گرفت. برای مثال از تمرینات تعادلی برای بیماران ام اس که در تعادل به هنگام ایستادن مشکل دارند استفاده می‌شود. متخصصین توانبخشی همچنین توصیه‌هایی در ارتباط با استفاده صحیح از وسایل کمک حرکتی کمکی برای راه رفتن بیماران ام اس همچون: عصا و واکر به بیمار مبتلا به ام اس خواهد کرد و نقش موثری در کاهش مشکلات حرکتی در این افراد دارند.

تمرینات توانبخشی برای افراد مبتلا به ام اس

ورزش‌های کاردرمانی ام اس، نقش مهمی در بهبود دامنه حرکتی، بازیابی توانمندی‌های حرکتی و همچنین کاهش مشکلات مرتبط با اختلال تعادل دارد. تمرینات کاردرمانی ام اس، به افزایش هماهنگی عضلات و اندام‌ها برای حرکت صحیح کمک می‌کند. انجام بعضی از ورزش‌های کاردرمانی ام اس، استفاده از تحریک الکتریکی در فیزیوتراپی ام اس و افزایش قدرت توانایی حرکات بدن با کاردرمانی ام اس کمک زیادی به بیمار می‌کند. این تمرینات می‌تواند سفتی، خستگی و سایر علائم ام اس را تخفیف دهد؛ همچنین، این تمرینات در راه رفتن بیماران ام اس کمک می‌کند.

 راهکارهای درمان ام اس کدام است؟

برخی از راه‌‌های درمان ام اس (MS) عبارتند از:
  • دارو درمانی
  • پلاسمافرز
  • پیوند الگیوندروسیت
  • پیوند سلول‌های بنیادی
  • طب سوزنی
  • بازتوانی و کاردرمانی برای بیماران ام اس
در تمامی روش‌های درمانی بیماران ام اس، صبر مهم‌ترین فاکتور می‌باشد؛ زیرا، بهبود این بیماری زمان‌بر است و باید برای آن صبر داشت.

در کاردرمانی و توانبخشی ام اس از چه روش‌هایی استفاده می‌کنیم؟

در یک برنامه توانبخشی ام اس سه اصل مهم یعنی ارزیابی دقیق و همه جانبه، برنامه‌های هدف‌دار و ارزیابی تاثیر آن بر بیمار، تا رسیدن به هدف قویاً باید لحاظ گردد تا به نتیجه‌ی مطلوب منتهی شود. روش های مورد استفاده در کاردرمانی و توانبخشی ام اس توانبخشی ام اس حتی می‌تواند در حل مشکلات شناختی، تکلمی، اختلالات مثانه و روده و همچنین مشکلات زناشویی مؤثر باشد.

انواع خدمات توانبخشی ام اس (MS) عبارتند از:

  • فیزیوتراپی ام اس
  • کاردرمانی
  • گفتار درمانی
  • روان درمانی ام اس
در توانبخشی ام اس، اولین گام ارزیابی کامل فرد از نظر توانایی‌های موجود است. این بررسی حتی می‌تواند شامل وضعیت خانوادگی، وضعیت شغلی و محیط اطراف خود نیز باشد.

ارزیابی‌های توانبخشی ام اس:

توانبخشی ام اس ابتدا بیمار را در شرایط مختلفی مثل ارزیابی تحمل و خستگی، خواب، مهارت‌های شناختی، مشارکت اجتماعی و ... بررسی می کند. سپس با توجه ب نیاز او انجام خدمات متنوعی مثل فیزیوتراپی ام اس، کاردرمانی، گفتار درمانی و مشاوره را برای بهبود و افزایش استقلال فردی به کار می‌گیرد.

کاربردهای مفید کاردرمانی برای ام اس:

کاردرمانی یک روش توانبخشی مفید برای افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروز (ام اس) است. کاردرمانی ام اس می‌تواند به بهبود عملکرد روزمره، افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش ناراحتی‌ها و ناتوانی‌ها کمک کند. همچنین، تقویت عضلات، بهبود تعادل، و افزایش توانایی حرکتی از دیگر مزایای این روش در کنترل ام اس می‌باشد. کاربردهای مفید کاردرمانی برای ام اس کاردرمانگران باید آموزش موارد زیر را جز اولویت‌هاو موارد ضروری روند درمان خود قرار دهند:
  1. تمرینات حرکتی برای افزایش ROM
  2. تمرینات کششی و انعطاف پذیری
  3. تمرینات تقویتی و افزایش قدرت عضلانی
  4. جلوگیری از زمین خوردن
  5. حفظ انرژی و انرژی کانسرویشن

کاردرمانی ام اس چه تاثیری بر روند بیماری دارد؟

در کاردرمانی ام اس هدف بازگرندان کامل یا نسبی مهارت‌های حرکتی اصلی نظیر ایستادن، راه رفتن، برداشتن اجسام و حرکت با صندلی چرخدار می‌باشد. به‌طور کلی، رویکرد کاردرمانی، به اشکال زیر، می‌تواند بر روند بهبودی بیماری اثرگذار باشد:
  • مداخلات کاردرمانی ام اس شامل انرژی کانسرویشن، اصلاحات محیطی و تمرین درمانی برای کاهش اسپاسیته، تقویت قدرت حرکتی در عضلات و ترمور می‌باشد.
  • در کاردرمانی ام اس، برای حل مشکل اسپاسیته‌ی افراد، تمرینات کششی با تکرار کم اما مدت زمان طولانی (حدود 60ثانیه) انجام می‌شود. هرچه عضله حجیم‌تر باش مدت زمان کشش باید بیشتر شود.
  • در تمرین درمانی ام اس شروع تمرینات باید به آرامی و تدریجی انجام شود، یعنی به تدریج زمان انجام تمرین، تکرار و شدت آن را افزایش می‌دهیم.
  • بررسی یک به یک توانایی‌های فرد در کاردرمانی ام‌اس به کمک تکنیک‌های ویژه نهایتا منجر به توصیه استفاده از وسایل کمکی نظیر عصا و یا تجویز کفش‌های طبی خاص می‌گردد که به‌کارگیری آن‌ها، به حفظ تحرک و افزایش فعالیت شخصی کمک می‌کند.
در نهایت باید گفت که هدف از انجام خدمات کاردرمانی برای بیماران ام اس، ایجاد استقلال برای انجام کارهای آن‌ها به صورت فردی است و بیماران ام اس به مرور زمان به این توانایی خواهند رسید.

نقش گفتاردرمانی در بازتوانی و توانبخشی ام اس چیست؟

گفتار درمانی ام اس، مشکلات گفتاری و بلع افراد را ارزیابی می‌کند، این مشکلات به دلیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌شوند و ارتباط و زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هدف از گفتار درمانی ام اس افزایش سهولت و وضوح کلامی برای ارتباط و همچنین ارتقا توانایی بلع برای افزایش سلامتی و جلوگیری از خطرات آسپیراسیون در افراد است.

کاردرمانی در منزل برای بیمارن ام اس:

از آن‌جایی که بسیاری از مبتلایان به ام اس دچار مشکلات حرکتی هستند و مراجعه به کلینیک توانبخشی برای دریافت خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی ام اس برای آن‌ها دشوار است، خدمات کاردرمانی و فیزیوتراپی بیماران ام اس در منزل برای این افراد بسیار مناسب است. برخی از کلینیک‌ها و مراکز فیزیوتراپی، این خدمات را ارائه می‌دهند. مطلب فوق برگرفته از مطالب مجله سلامت و پزشکی مرکز توانبخشی و کاردرمانی بیماران ام اس ایستا می باشد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات کامل تر در خصوص بیماری ام اس و علایم و روش های درمان بیماری ام اس پیشنهاد میکنیم حتما به لینک درج شده در منبع مراجعه نمایید.
منبع: کلینیک توانبخشی و کاردرمانی بیماران ام اس ایستا
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ