تغییرات در رنگ ادرار می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامت شما باشد

alodoctoradmin2
تغییرات در رنگ ادرار می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامت شما باشد و نه لزوماً به کام مرگ اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، دکتر جمن برمبت، متخصص اورولوژی، اظهار کرده است که رنگ ادرار از زرد کم‌رنگ تا کهربایی تیره متغیر است و این متغیر بیشتر به اوروکروم، یک محصول جانبی از تجزیه طبیعی گلبول‌های قرمز […]

تغییرات در رنگ ادرار می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامت شما باشد و نه لزوماً به کام مرگ اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، دکتر جمن برمبت، متخصص اورولوژی، اظهار کرده است که رنگ ادرار از زرد کم‌رنگ تا کهربایی تیره متغیر است و این متغیر بیشتر به اوروکروم، یک محصول جانبی از تجزیه طبیعی گلبول‌های قرمز خون، وابسته است. تحول در رنگ ادرار ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مثل میزان آب‌رسانی به بدن، تغذیه، یا مصرف داروها باشد. از این رو، نباید به طور قطعی نتیجه گرفت که تغییرات در رنگ ادرار به کشتی مرگ اشاره دارد. در واقع، این تغییرات ممکن است ناشی از مسائل جزئی و قابل حل باشند. برای اطمینان و ارزیابی دقیق‌تر وضعیت سلامت، مشاوره با یک پزشک تخصصی مناسب توصیه می‌شود.

البته نوشیدن بیش از حد آب ممکن است باعث آب‌رسانی بیش از حد شود که غلظت الکترولیت‌های حیاتی را کم می‌کند و به مسمومیت با آب منجر می‌شود. بر اثر این وضع نادر اما جدی، ممکن است میزان سدیم خون به حد خطرناکی کاهش یابد. این خطر به‌ویژه در ورزشکاران و افرادی دیده می‌شود که فعالیت‌های بدنی طولانی‌مدت دارند.

از سوی دیگر، ننوشیدن آب کافی خطر کمبود آب بدن را به همراه دارد که می‌تواند به کم‌آبی، خستگی، و ضعف عملکرد شناختی و جسمانی منجر شود.

چقدر آب باید نوشید؟

به گفته دکتر برمبت، وقتی صحبت از آب‌رسانی باشد، هیچ توصیه کلی وجود ندارد. اما آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا توصیه می‌کند که مردان حدود ۱۵.۵ فنجان، یعنی ۳.۷ لیتر، مایعات و زنان ۱۱.۵ فنجان، یعنی ۲.۷ لیتر مایعات در روز بنوشند، که البته این مقدار شامل تمام نوشیدنی‌ها و مواد غذایی در روز می‌شود.

اگر فعالیت بدنی بیشتری دارید یا اگر در آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید، احتمالا لازم است نوشیدن آب را نیم تا یک لیتر در روز افزایش دهید.

البته این توصیه‌ها را باید با توجه به هر شرایط خاصی تنظیم کرد. برای مثال، بیماران مبتلا به سنگ کلیه ممکن است به‌علت مشکلی که دارند به آب بیشتری نیاز داشته باشند، در حالی که بیماران قلبی یا کلیوی باید مصرف مایعات را محدود کنند.

جنسیت، سن، و وضع کلی سلامت نیز در تعیین مقدار مناسب آب نقش مهمی دارد. مردان به این دلیل که اندازه متوسط بدن‌ بزرگ‌تری از زنان دارند به مایعات بیشتری نیاز دارند. همچنین، سالمندان به‌دلیل کاهش احساس تشنگی ممکن است نیازمند توجه بیشتر به آب‌رسانی به بدن باشند.

رنگ ادرار از سلامت چه می‌گوید؟

رنگ قرمز یا صورتی: گاهی خوردن غذاهایی مانند چغندر یا انواع توت‌ها ممکن است رنگ ادرار را قرمز یا صورتی کند. با این حال، اگر متوجه شدید که ادرار در طول زمان قرمز یا صورتی باقی مانده است، این حالت ممکن است نشانه وجود خون در ادرار باشد.

این تغییر را باید جدی گرفت و بهتر است با پزشک در مورد آن صحبت کنید، زیرا ممکن است نشانه سرطان مثانه و کلیه یا بیماری‌های خوش‌خیم مانند بزرگ شدن پروستات باشد.

رنگ قهوه‌ای تیره: ادراری که قهوه‌ای تیره باشد می‌تواند نشانه کم‌آبی و ننوشیدن آب کافی باشد. اگر مقدار زیادی مایعات می‌نوشید و ادرار همچنان تیره است، احتمال دارد این وضع نشانه مشکلات کبدی یا مشکلات دیگر جسمانی باشد.

در برخی موارد نیز ادرار به رنگ سبز یا آبی است که ممکن است عجیب و ناشی از مصرف برخی داروها یا به‌علت رنگ‌های موجود در غذاها باشد.

رنگ زرد درخشان: ویتامین‌های گروه ب می‌توانند موجب رنگ زرد درخشان در ادرار شوند. این اثر بی‌ضرر است، اما نشانه خوبی از تاثیر رژیم غذایی و مکمل‌ها بر عملکردهای بدن است.

بوی ادرار

ادرار معمولا بوی ملایمی دارد، اما بوهای تند و قوی یا غیرعادی ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکلی باشد. بوی قوی آمونیاک می‌تواند نشان‌دهنده کم‌آبی بدن باشد. بوی بد یا غیرمعمول نیز ممکن است ناشی از عفونت دستگاه ادرار باشد.

مصرف برخی غذاها، به‌ویژه غذاهای تند یا حاوی ادویه نیز ممکن است بر بوی ادرار اثر بگذارد.

خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند مارچوبه، قهوه، و برخی ماهی‌ها ممکن است باعث بوی متمایزی در ادرار شوند که به‌علت ترکیبات خاص موجود در آن‌ها است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ