علل، علائم، درمان و پیشگیری از انواع سردرد در کودکان-قسمت اول

مهرناز زاوه
این روزها بروز سردردها در کودکان و نوجوانان بسیار شایع شده است. گاهی اوقات ممکن است این سردرد به خودیِ خود خوب شود و از بین برود اما گاهی هم ممکن است این سردرد، علامت یک بیماری جدی باشد.

با اینکه خیلی‌ها ممکن است با خود فکر کنند تنها بزرگسالان به سردرد مبتلا می‌شوند، اما واقعیت این است که بچه‌ها هم بعضی اوقات دچار سردرد می‌شوند و این دردهای غیرقابل تحمل باعث آزار و درماندگی آنها می‌شود. این روزها بروز سردردها در کودکان و نوجوانان بسیار شایع شده است. گاهی اوقات ممکن است این سردرد به خودیِ خود خوب شود و از بین برود اما گاهی هم ممکن است این سردرد، علامت یک بیماری جدی باشد. در اینجا به نکات مهمی درباره سردرد کودکان اشاره می‌کنیم که دانستن آنها بسیار به شما کمک خواهد کرد.
انواع سردرد
شاید تشخیص اینکه کودک دچار سردرد شده، برای والدین دشوار باشد. علتش آن است که با اینکه بعضی بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند مشکلشان را بیان کنند، آنهایی که سن‌شان کمتر است ممکن است با شروع سردرد کمی بدخلق، زودرنج و تا حدی پرخاشگر شوند. تمام کودکان دچار یک نوع سردرد نخواهند شد. سردردها انواع مختلفی دارند که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.
۱.میگرن: نه تنها بزرگسالان، بلکه حتی کودکان، چه نوزاد و چه بزرگ‌تر هم دچار میگرن می‌شوند. نوزاد یا کودک نمی‌تواند سردرد خود را به والدینش ابراز کند٬ اما ممکن است به خاطر این درد، سرش را محکم بگیرد و گریه کند تا دردش را بروز دهد. علائم این نوع میگرن عبارتند از:
-لرزش و تپش، تپ تپ و تیر کشیدن سر که حین انجام کار بدتر می‌شود
-دردی که با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد
-حساسیت شدید به نور
-گرفتگی‌های شکمی همراه با درد
۲.سردردهای تنشی: این نوع سردردها بیشتر در نونهالان، کودکان و نوجوانان شایع است. محققان می‌گویند که اغلب خستگی و تنش باعث بروز تغییراتی در جریان خون عضلات سر و گردن می‌شود که به خستگی منتهی می‌شود. علائم آن عبارتند از: 
-درد خفیف تا متوسط در هر دو طرف پیشانی
-سفت شدن عضلات در اطراف سر و گردن
-این درد با گذشت زمان و یا سایر فعالیت‌های فیزیکی بدتر نمی‌شود
۳.سردردهای خوشه‌ای: علت اینکه به این نوع سردرد، خوشه‌ای می‌گویند این است که در چهار یا پنچ مرحله طی روز یا حتی یک هفته خود را نشان می‌دهند. علائم آن عبارتند از:
-دردهایی در کناره‌های پیشانی که با تیر کشیدن شدید همراه بوده و بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشد.
-این علائم اغلب با آبریزش چشم، گرفتگی بینی، بی‌قراری و آشفتگی همراه است.
۴.سردردهای مزمن: این اصطلاحی است که متخصصان به میگرن و سردردهای تنشی می‌گویند که حداقل ۱۵ روز در ماه و به مدت سه ماه یا بیشتر رخ می‌دهد. این نوع سردردها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت، آسیب جزئی به سر و یا سایر مشکلات مانند تومور باشد.
علل سردرد
عوامل محرک مختلفی برای سردرد کودکان وجود دارد که ممکن است به میگرن، سردردهای تنشی یا سردرد مزمن بیانجامد. برخی علل شایعی که به بروز سردرد در کودکان منتهی می‌شود عبارتند از:
-عفونت: عفونت ویروسی که مسبب بروز سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی می‌شود و می‌تواند یکی از علل سردرد در کودکان باشد. این نوع سردرد اغلب با تب و بدن-درد همراه است. عفونت مداوم سینوسی هم می‌تواند از علل سردرد باشد که درست بعد از بیداری کودک از خواب هنگام صبح رخ می‌دهد.
-استرس و خستگی: بسیاری از بچه‌مدرسه‌ای‌ها که تحت استرس زیاد٬ اختلال در خواب و مشکلات عاطفی هستند اغلب دچار سردردهای تنشی می‌شوند. فشار فیزیکی زیاد هم در برخی واقع می‌تواند به این نوع سردرد بیانجامد.
-خستگی چشم: یکی از علل شایع سردرد در بسیاری از بچه‌مدرسه‌ای‌ها محسوب می‌شود. اگر فرزندتان هر روز بعد از مدرسه یا بعد از چند ساعت درس خواندن از سردرد می‌نالد، بهتر است که حتما از یک چشم‌پزشک وقت بگیرید.
منبع: thehealthsite

راهکارهای طبیعی مؤثر برای بهبود سردرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ