برای حفظ زیبایی و جوانی دست ها چه کنیم ؟

معمولا خانم ها به دلیل استفاده از شوینده های شیمیایی و امور مختلف منزل گاه از توجه و مراقبت دست ها غافل می شوند.

دست ها خیلی سریع رطوبت خود را از دست می دهند، خشک می شوند و استحکام آنها کاهش می یابد. اما اگر از همین الان مراقب دست ها باشید، می توانید روند پیری آنها را به طور قابل توجهی به تعویق بیاندازید.

تغذیه روزانه دست ها

دلایل مختلفی باعث خشک شدن دست ها می شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به پیری طبیعی بدن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کمبود ریزمغذی ها، تماس با محصولات بهداشتی و شیمیایی و استعمال دخانیات اشاره کرد.

در اکثر موارد خانم ها تحت تاثیر دو یا سه مورد از این عوامل هستند که روند پیری را تسریع می کند. به همین دلیل رطوبت رسانی به پوست دست ها درست مانند صورت و دیگر قسمت های بدن بسیار مهم و مؤثر است. هنگام انتخاب کرم مرطوب کننده باید توجه داشت که کرم تا حد ممکن دارای  مواد طبیعی و ترکیبات مغذی مانند اسانس رز معطر، روغن بادام، روغن زیتون،‌ آلئوورا و کره کاریته باشد.

لایه برداری مرتب پوست دست

یکی از بارزترین علائم پیرشدن دست ها ایجاد لایه ای بسیار زبر روی پوست دست است. نخستین اقدام برای جلوگیری از این مشکل، لایه برداری پوست برای از بین رفتن سلول های مرده ای است که روی لایه خارجی پوست است و عامل این زبری نازیبا محسوب می شود.

لایه برداری فرایندی ساده است که می توان به کمک محصولات کاملا طبیعی انجام داد. این کار همچنین مانع از تاثیرات تهاجمی پاک کننده های معمول پوست می شود.

برای انجام این مراقبت زیبایی می توانید از شکر یا نمک درشت استفاده کنید. اگر دست هایتان خیلی خشک است می توانید کمی روغن زیتون به آن اضافه نمایید. دست ها را به آرامی ماساژ دهید مانند زمانی که صابون می زنید. سپس با آب ولرم یا سرد به خوبی آبکشی کنید. می توانید یک بار در هفته این لایه بردار را به کار برید.

دست های سرد

سرد بودن دست ها علامت عدم خونرسانی صحیح به اندام های انتهایی بدن است. عموما در صورت سرد بودن دست ها، پاها نیز سرد خواهد بود. درمان این عدم تعادل بسیار مهم است تا خون بتواند به خوبی به تمام اندام های بدن برسد و ریز مغذی های ضروری به آنها برسد.

توصیه های زیر در این باره مؤثر خواهد بود:

دست ها با روغن زنجبیل یا هر روغن دیگری که گرما ایجاد می کند ماساژ دهید.

به طور متناوب اما به اندازه معقول ادویه های تند مانند فلفل یا زنجبیل بخورید.

هنگام شستشوی دست ها از آب گرم و سرد به ترتیب استفاده کنید.

دست ها را با دستکش پشمی یا هر بافت طبیعی دیگری بپوشانید.

مراقبت از ناخن ها

فراموش نکنید که ناخن ها می توانند ظاهر دست های شما را به کلی تغییر دهند. علاوه بر مراقبت های معمول از ناخن ها، تغذیه متعادل نیز در این باره بسیار مهم خواهد بود.

ایجاد هر لکه ای روی ناخن ها می تواند نشان دهنده کمبودی در بدن باشد. لکه های زرد روشن و ناخن های شکننده جز رایج ترین مشکلات ناخن است. در این صورت به خاطر داشته باشید که مصرف میوه ها و سبزی های تازه، حبوبات، روغن های سالم و باکیفیت، غلات سبوس دار، میوه های خشک و مغزها برای رفع چنین مشکلاتی مفید است.

مصون ماندن دست ها از آرتروز

یکی دیگر از مشکلات سلامتی دست ها آرتروز است که می تواند باعث تغییر شکل شدید انگشتان شود. اگر زمینه وراثت این بیماری را دارید و یا نخستین علائم بیماری به سراغ شما آمده است، دست ها را با گل رس بشویید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه روی دست ها بماند تا کاملا خشک شود.

همچنین می توانید با نظر پزشک از مکمل های دارویی استفاده نمایید تا بروز این بیماری به تاخیر افتد. اسیدهای چرب ضروری، کلسیم، منیزیوم، سلنیوم، کلاژن، ویتامین C و سیلیسیوم از جمله این مکمل ها هستند. همچنین زردچوبه را می توان ادویه ای مفید در این باره دانست.

تعریق بیش از حد

عرق بسیار زیاد دست ها می تواند مشکلاتی را به  همراه داشته باشد. در این صورت باید توجه مضاعفی داشته باشید زیرا تعریق بیش از حد ممکن است نشان دهنده یک اختلال عصبی باشد.

استفاده از گوگرد گیاهی یکی از درمان طبیعی این مشکل است. این مرهم طبیعی را می توانید از عطاری تهیه کنید که مانند پودر تالک استفاده می شود.

منبع: قدس آنلاین

مطالب مرتبط :

چگونه دست‌های‌مان را جوان نگه داریم؟

خشکی پوست دست تان هم چاره دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ