توضیح دکتر زهرا کمر روستا در مورد عصب کشی یا عصب کُشی

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان: دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان: خیلی از افراد هنوز در تردید هستند که عصب کشی درست است یا عصب کُشی؟ در پاسخ به این سوال ذهنی باید بگوییم که هر دو این اصطلاحات اشتباه و غیرعلمی هستند. اصطلاح درست این کلمه " درمان ریشه دندان" یا روت کانال تراپی است. امیدوار هستیم که این اصطلاح با آگاهی عامه مردم به مرور زمان از بین برود و به جایش اصطلاح درست به کاربرده شود.

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان:

دندانی که نیاز به درمان ریشه دندان دارد دارای چه علائمی است؟

مواقعی که ساختار دندان شامل مینا (اولین لایه‌ای که روی دندان را می‌پوشاند و توسط افراد قابل رویت است) و ساختار عاج را (لایه‌ای روی مینا است و روی عصب دندان یا همان پالپ) را می‌پوشاند؛ درگیر پوسیدگی می‌شود. در این زمان میکروب وارد فضای پالپ یا همان عصب دندان می‌شود. دندان در این موقعیت علائمی مثل حساسیت به سرما را بروز می‌دهد. در این مرحله اگر درمان انجام شود این علائم کاملا از بین می‌رود که شامل درمان ریشه کامل نیست، بلکه بافت ملتهب برداشته می‌شود و یک درمان خیلی سطحی و محافظه‌کارانه صورت می‌گیرد.

چه علائمی خبر از پیشرفت عفونت دندانی دارند؟

اگر  بیمار نسبت به حساسیت دندان به سرما بی‌توجه باشد و درمانی صورت نگیرد؛ این التهاب در طول عصب دندان پیشرفت خواهد کرد. یعنی از ناحیه تاج به سمت ریشه پیشرفت خواهد کرد در این مواقع علائم شامل درد در اثر سرما، به‌صورت طولانی مدت، دردهای خود به خود و شبانه، همچنین دردهای ضربان دار، است. با این حال برخی از افراد هستند که به هر دلیلی در این مرحله یعنی مرحله پیشرفته بازهم برای درمان اقدام نمی کنند. در این مواقع عصبی که ملتهب شده است دچار مرگ سلولی می‌شود و عصب کاملا از بین خواهد رفت. این مرحله از پیشرفت را اصطلاحا مرگ عصب و دندان یا نکروز می‌گویند. در این مراحله دندان دیگر در مقابل سرما واکنشی نشان نمی‌دهد و حتی برخی از افراد می گویند با نوشیدن آب سرد، درد دندانشان کاهش پیدا می کند؛ اما در اثر گرمادرد دندان تحریک(شروع) می‌شود این علائم نشان دهنده پیشرفت عفونت است.

درمان ریشه دندان به چه صورت انجام می شود؟

اگر بر اثر سرما درد ایجاد شود و فرد در همین مرحله برای درمان اقدام کند، می توان با درمان‌های محافظه کارانه مشکل را از بین برد. در غیر این صورت و پیشرفت التهاب، درمان ریشه دندان به طور کامل انجام می‌شود. یعنی نیاز است که تمام عصب تاج و ریشه و تمام بافت عفونی و مرده از داخل کانال دندان خارج گردد و سپس فضای کانال کاملا تمیز شده و آماده‌سازی برای آخرین مرحله یعنی پرکردن فضا با یک ماده سازگار  انجام شود.

چگونه از عفونت های دندان پیشگیری کنیم؟

قبل از هر درمانی باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم. یعنی بعد از غذا خوردن مسواک بزنیم.(بعد از هر بار غذا خوردن بزاقمان به سمت اسیدی شدن می رود که این عملکرد برای هر بافت کلسیمی به خصوص دندان بسیار مضر است.) چون باعث خوردگی مینای دندان(شروع پوسیدگی) می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که بعد از مصرف غذا مسواک زده شود. همچنین افراد باید پیگیر باشند و معاینه‌های سالیانه را انجام دهند. زیرا بسیاری از عفونت‌های دندانی و پوسیدگی‌ها بدون علامت هستند. همچنین در مواجه با درد سریعا به دندانپزشک مراجعه کنند و معاینه را به تعویق نیندازند.

دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان:

دوره دندانپزشکی عمومی را  در دانشگاه تهران و دوره تخصص را در دانشگاه تبریز سپری کرده است. همچنین دوره فلوشیپ ایمپلنت را در چند مرحله پیشرفته گذرانده است. در سال 1385- 1391 احداث مطب در شهر تبریز را داشتند. از سال 1392 تاکنون در تهران مشغول ارائه خدمات تخصصی هستند.

جهت ارتباط با شماره تلفن‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:  

02122070168

02122073168

آدرس مطب: سعادت آباد، میدان کاج، سرو غربی، جنب بانک پاسارگاد، ساختمان سفیر، طبقه 5، واحد 12

به زودی مطالب جالب و خواندنی زیر را   از دکتر زهرا کمر روستا؛ جراح و متخصص درمان ریشه دندان منتشر خواهیم کرد:

– درمان‌های خودسرانه دندان با آنتی‌بیوتیک‌ها

– بیماران قلبی چه نکاتی را دندانپزشکی رعایت کنند؟

-بیماران  دیابتی چه نکاتی را در دندانپزشکی رعایت کنند؟

– آیا درمان  ریشه دندان(عصب‌کشی) دندان را ضعیف می‌کند؟

– چرا بعضی اوقات درمان ریشه دندان چندباره انجام می‌شود؟

– درمان ریشه دندان یک جلسه‌ای بهتر است یا چند جلسه‌ای؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ