کدام روش کار گذاری ایمپلنت برای شما مناسب است؟!

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه: از 10 سال گذشته‌ فعالیت روی ایمپلنت‌ها زیاد شده است؛ درحالی که قبل از آن ایمپلنت‌های نادری در دنیا تولید می‌شدند. امروزه نزدیک به ده‌ها کارخانه، ساخت ایمپلنت را انجام می‌دهند که هرکدام تکنولوژی خودشان را دارند.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه 

از 10 سال گذشته‌ فعالیت روی ایمپلنت‌ها زیاد شده است؛ درحالی که قبل از آن ایمپلنت‌های نادری در دنیا تولید می‌شدند. امروزه نزدیک به ده‌ها کارخانه، ساخت ایمپلنت را انجام می‌دهند که هرکدام تکنولوژی خودشان را دارند. ایمپلنت‌ها تکنیک سنسیتیو هستند یعنی ایمپلنت قطعه تیتانیومی خالص است که اگر خالص نباشد ممکن است در همان ماه‌های اول از جای خود خارج‌ شود یا عکس‌العمل غیرعادی نشان دهد؛ بنابراین تمام برندهای ایمپلنت، طبق استانداردهای جهانی ناچار هستند از تیتانیوم خالص استفاده کنند.

آیا ایمپلنت‌ها از نظر جنس با یکدیگر تفاوت دارند؟

جنس ایمپلنت‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارند. جنس همه آنها از تیتانیوم خالص است و تنها تفاوت‌شان در تکنولوژی سطحی‏شان است. تکنولوژی سطحی کمک می‌کند تا  ایمپلنت با استخوان جذب بیشتری داشته باشد.

کاربرد ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت به جای دندان شکسته، خراب شده و از بین رفته، به‌کار می‌رود البته به شرط آنکه استخوان قسمتی که دندان دچار افتادگی شده است خالی از عفونت و فعالیت میکروبی باشد.

روش‌های بکارگیری ایمپلنت را شرح می‌دهید؟

  • یکی از روش‌ها به این صورت است که بعد از کارگذاری ایمپلنت روی استخوان سالم، حدود دو الی دو ماه نیم صبر می‌کنیم تا جوش خوردگی استخوان رخ دهد. حتی ممکن است برای جوش خوردگی سه ماه هم صبر کنیم چراکه قبل از اینکه ایمپلنت را جاسازی کنیم ریشه دندان را خارج می‌کنیم و سپس ایمپلنت را در استخوان قرار می‌دهیم اما ایمپلنت مانند ریشه طبیعی دندان نیست. برای همین ایمپلنت را در جای ریشه گذاشته و بقیه مکان را با طراحی استخوان، درست می‌کنیم تا ایمپلنت بتواند جوش خوردگی طبیعی داشته باشد. پس همان‌طور که گفته شد یکی از روش‌ها این است که ریشه خارج و همان لحظه ایمپلنت قرار داده می‌شود که به این روش امیدیت ایمپلتیشن می‌گویند.
  • روش دیگر امیدیت لودینگ است که حدود چهار یا پنج سال است که توسط متخصصان انجام می‌شود. ایمپلنت مناسب در جای دندان خالی یا دندانی که خراب شده (مثلا دندان نیش شکسته شده است) گذاشته می‌شود و قطعه تاجی همان موقع بسته می‌شود و سطح روی آن تاجی مناسب، شبیه دندان طبیعی گذاشته می‌شود.
  • یکی دیگر از روش‌ها فلپ‌لس یا بدون جراحت است که برای انجام این کار نیاز به انجام رادیوگرافی‌های خاص و تشخیص صحیح است که آیا استخوان و آناتومی محل جواب‌دهی لازم را دارد یا نه. در این روش می‌توان بدون اینکه لثه را کنار بزنیم ایمپلنت را قرار دهیم. خیلی از افراد از این روش استقبال زیادی می‌کنند چرا‌که اسم جراحی برای آنها وحشت‌آور است و دوست دارند ایمپلنت‌شان را در همان جا بگذاریم بدون اینکه لثه از جای خود تکان بخورد و برای بعضی‌ها می‌توان این روش را به‌کار برد.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه 

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه با سابقه  18 سال در این رشته، ایمپلنت و فوق تخصص لیزر و جراحی‌های لیزری در دندانپزشکی عضوAAP آمریکا است. پس از پیشرفت روش‌های لیزری در دندانپزشکی  عمومی، جراحی‌های لثه و دیگر مداواهای دهان، فک و صورت به‌وسیله لیزرتراپی دوره فلوشیپ لیزر را در آلمان گذرانده است. دوره اولیه جراحی‌های ایمپلنت را نزد پرفسور برانمارک و هرتل در سال 1993 فراگرفته و بدنبال آن مدارک متعددی در ارتباط با ایمپلنت و جراحی‌های پیشرفته استخوانی در داخل و خارج از کشور اخذ نموده است. 

جهت تماس با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122894246 

02122894247

آدرس: خیابان شریعتی- جنب حسینه ارشاد -کوچه ارشاد- پلاک 3- طبقه 2 -واحد 25 

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ