با انواع ارتودنسی بیشتر آشنا شوید

zahra
دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت: با پیشرفت سریع علوم مختلف، در رشته ارتودنسی نیز تحولی از نظر مواد و وسایل رخ داده است. با‌توجه به طولانی بودن زمان درمان‌های ارتودنسی یکی از جنبه‌هایی که همواره در درمان‌های ارتودنسی مد‌نظر بیماران است، استفاده از روش‌هایی است که دیده نشود. همچنین چون امروزه این درمان‌ها در هر سنی ممکن است؛ تقاضای بیماران برای درمان‌های نامرئی رشد قابل‌توجهی داشته است.

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

ارتودنسی نامرئی!

با پیشرفت سریع علوم مختلف، در رشته ارتودنسی نیز تحولی از نظر مواد و وسایل رخ داده است. با‌توجه به طولانی بودن زمان درمان‌های ارتودنسی یکی از جنبه‌هایی که همواره در درمان‌های ارتودنسی مد‌نظر بیماران است، استفاده از روش‌هایی است که دیده نشود. همچنین چون امروزه این درمان‌ها در هر سنی ممکن است؛ تقاضای بیماران برای درمان‌های نامرئی رشد قابل‌توجهی داشته است.

ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

متاسفانه همانند سایر عرصه‌هایی که تقاضای بالا همراه با سودآوری قابل‌توجه در آنها برای برخی افراد و شرکت‌ها وجود دارد، تبلیغات زیاد و بعضا غیرواقع و گمراه‌کننده درباره ارتودنسی نامرئی هم باعث سر در گمی بیماران شده که گاها با صرف هزینه‌های گزاف هم به نتایج درمانی قابل انتظار نمی‌رسند. یکی از تبلیغات نادرست، ایجاد پوسیدگی بر اثر چسباندن براکت‌ها (نگین‌های مخصوص ارتودنسی ثابت‌) است که در صورت رعایت درست و دقیق بهداشت دندان‌ها، کوچک‌ترین مشکل، پوسیدگی یا تغییر رنگی در دندان‌ها بر اثر ارتودنسی معمول ایجاد نمی‌شود.

ارتودنسی لینگوال (از سمت داخل دندان‌ها)

یکی از مواردی که به شدت مورد توجه بیماران و شرکت‌های تجاری قرار دارد استفاده از روش‌هایی است که براکت‌ها (نگین‌هایی که برای درمان ارتودنسی ثابت استفاده می‌شود) از داخل دندان‌ها چسبانده شود و بدون دیده شدن هیچ اثری، دندان‌های بیمار صاف شوند. از آنجایی که این درمان برای رسیدن به نتایج موفقیت‌آمیز نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی دارد، امکان انجام آن در ایران با امکانات موجود تنها برای درمان‌های ساده و جزئی ممکن است. البته در این موارد هم چسباندن براکت‌ها از سمت داخل دندان‌ها به‌شدت باعث آزردگی زبان بیمار شده و مشکلات قابل‌توجهی را هنگام غذا خوردن برای بیمار به‌وجود می‌آورد که در مواردی  بیماران به‌خاطر عدم تحمل آنها با مراجعه خواهان توقف درمان خود می‌شوند. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روز انواع جدیدی از این براکت‌ها معرفی می‌شوند تا کار با آنها راحت‌تر شده و مشکلات کمتری برای بیمار و دکتر ایجاد کنند. با‌توجه به مطالب عنوان شده و تجربه شخصی، استفاده از این روش را چندان توصیه نمی‌کنم.

ارتودنسی با روشCAT(بدون چسباندن براکت)

روش دیگری که بازهم به شدت مورد توجه قرار گرفته و بیش از کارایی واقع‌بینانه و کمک به بیماران، سر از شرکت‌های تبلیغاتی درآورده، استفاده از پوسته‌های نازک و شفاف شیشه‌ای مانند است که بیشتر با نام  Invisalign شناخته می‌شوند و مانند قالبی روی دندان‌ها نشانده و توسط خود بیمار گذاشته و برداشته می‌شوند. روند درمان در این موارد این‌گونه است که از دهان بیمار قالبی گرفته شده و به لابراتوار فرستاده می‌شود و با دستگاه‌های مخصوصی که خوشبختانه امروز در ایران نیز وجود دارد از قالب‌ها اسکن سه بعدی شده و مدل دندان‌های بیمار به‌صورت سه بعدی با کامپیوتر بازسازی می‌شود. سپس با نرم‌افزارهایی که متاسفانه هنوز به‌صورت کامل در کشورمان موجود نیست صاف شدن دندان‌ها مرحله به مرحله با کامپیوتر پیش‌بینی می‌شود تا اینکه دندان‌ها کاملا صاف و منظم شود‌. بسته به مشکل بیمار بین 8 تا 20‌مرحله برای تکمیل درمان نیاز است (‌در هر مرحله مقداری دندان‌ها صاف می‌شوند) و برای هر مرحله کامپیوتر توسط پرینتر سه بعدی خود مدل سه بعدی تهیه می‌کند که برای آنها در هر مرحله یک پوسته شفاف ساخته می‌شود که بیمار هر کدام از آنها را باید دو، هفته در دهان قرار دهد و بعد از آن به‌ترتیب از بقیه استفاده کند تا نتیجه مورد‌نظر حاصل شود.

نکته!

در این روش با‌توجه به آنکه امکانات آن کاملا در ایران مهیا نیست مجبور به ارسال مدل‌ها به خارج از کشور هستیم که مستلزم صرف هزینه گزافی بوده و با‌توجه به امکانات این روش در واقعیت‌، امکان استفاده از آن در تمام بیماران و مشکلات به ویژه مواردی که نیاز به کشیدن دندان است، نیست و نتایج مطلوبی در تمام موارد به‌دست نمی‌آید.

البته در مرحله درمان‌های نگهدارنده که بعد از پایان درمان‌های ثابت ارتودنسی باید برای تمام بیماران استفاده شود، می‌توان از این پوسته‌های شفاف استفاده کرد که تنها یک پوسته است و امکان ساخت آن در ایران وجود دارد؛ زیرا نیاز به پیش‌بینی کامپیوتری ندارد و هدف آن حرکت دندان نیست بلکه تثبیت آن چیزی است که طی درمان ارتودنسی ثابت به‌دست آوردیم.

ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی

در این روش که بیشترین سابقه را در میان درمان‌های ارتودنسی نامرئی دارد، از براکت‌های سرامیکی (شیشه‌ای) استفاده می‌شود و بقیه مراحل و روش‌های درمانی هیچ تفاوتی با روش‌های معمول ندارد. در درمان ارتودنسی ثابت سیمی از بین براکت‌ها گذرانده می‌شود که در صورت تمایل بیمار می‌توان از سیم‌های روکش‌دار همرنگ دندان استفاده کرد؛ در صورت استفاده از سیم‌های معمولی فلزی نیز تنها یک خط نازک نقره‌ای روی دندان‌ها دیده می‌شود. البته در این روش چون براکت‌ها روی سطح بیرونی دندان‌ها چسبانده می‌شوند از فاصله بسیار نزدیک آنها دیده می‌شوند ولی در فعالیت‌های معمول روزمره بیماران از نظر دیده نشدن درمان ارتودنسی خود ابراز رضایت می‌کنند. همچنین این نکته نیز باید مد‌نظر باشد که چون حرکت دندان‌ها در این روش کندتر است، درمان مقداری طولانی‌تر می‌شود. در مجموع این روش درمانی در میان روش‌های ارتودنسی نامرئی در ایران، جامعیت و کارایی بیشتری داشته و رضایت بالای بیماران را نیز به‌همراه دارد.

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

دکتر هادی درویش پور دارای درجه دکتری تخصصی در رشته ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت است. وی در بالاترین آزمون تخصصی ارتودنسی ایران که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود رتبه اول بورد تخصصی را کسب نمود و مورد تقدیر توسط وزیر محترم بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی ایران قرار گرفت.

شما عزیزان می توانید با شماره تلفن های زیر با دکتر هادی درویش‌پور در تماس باشید.

آدرس: تهران – دهکده المپیک – میدان المپیک – ضلع جنوب غربی – کوچه 27 – پلاک 17

02144161120

02144161123

 02144135192

آدرس : تهران – میدان فاطمی (جهاد) – ضلع جنوب شرقی – ساختمان گراد – پلاک 45 – طبقه اول

88906560 021

02188893286

وب سایت  www.orthoclinic.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ