از پروتزهای ثابت و متحرک چه می‌دانید؟!

zahra
کلینیک دنداندانپزشکی فرجام: پروتزها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. پروتز ثابت روکش‌های دندانی هستند و پروتزهای متحرک برای افرادی استفاده می‌شوند که دندان‌های‌شان را از دست داده باشند.

کلینیک دنداندانپزشکی فرجام:

پروتزها به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. پروتز ثابت روکش‌های دندانی هستند و پروتزهای متحرک برای افرادی استفاده می‌شوند که دندان‌های‌شان را از دست داده باشند. برای استفاده از روکش‌های ثابت تا چند سال گذشته سه گزینه وجود داشت، روکش پی‌اف ام، سمی پرسش و… بوده است. روکش‌های پی‌اف‌ام روکش‌های ساده فلزی بودند که از استقامت معمولی برخوردار بودند. مشکل این روکش‌ها این بود که چون فلز با بزاق دهان واکنش شیمیایی نشان می‌داد بعد از مدتی دچار تغییر رنگ می‌شد. همچنین ممکن است گاهی اوقات دیده باشید که بعضی افراد هنگام لبخند زدن فاصله بین لثه و دندان‌شان سیاه است یا بعد از مدتی از دهان‌شان بوی بدی خارج می‌شود که علت تمام این مشکلات استفاده از روکش‌های پی‌اف‌ام بود، اما در مقابل استفاده از روکش نیمه‌طلا یا طلا واکنشی شیمیای نشان نمی‌داد اما دیگر جزء روکش‌های پرطرفدار در مارکت دندانپزشکی نیست. امروزه برای استفاده از روکش‌ها از روش‌های درمانی نوین استفاده می‌شود. روکش‌های زیرکونیا جزء روکش‌هایی است که امروزه در اکثر بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت این روکش‌ها با روکش‌های قبلی در این است که در ساخت روکش زیرکونیا از فلزی استفاده شده که مانند گذشته واکنش نشان نمی‌دهد، هم‌رنگ دندان است و مقاومت بیشتری هم دارد؛ همچنین طول عمر بیشتری هم نسبت به روکش‌های قدیمی دارد. حتی ما مراجعانی داریم که به قصد تعویض روکش‌های قدیمی به کلینیک فرجام مراجعه می‌کنند.

چه زمانی افراد نیاز درمان با روکش دارند؟

برخی روکش‌ها جنبه زیبایی دارند و در درمان طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما دندان‌های خلفی که برای جویدن استفاده می‌شوند فقط در مواقعی روکش می‌شوند که جنبه درمانی داشته باشند. دندان‌هایی که عصب کشی می‌شوند باید حتما روکش شوند چرا‌که عصب‌کشی باعث می‌شود دندان خشک و شکننده شود که روکش از شکستن دندان جلوگیری می‌کند. به‌طور کلی اگر تاج دندان آسیب دیده باشد فرد نیاز دارد از روکش استفاده کند. اما همان‌طور که گفته شد گاهی اوقات روکش کردن دندان‌های جلویی بیشتر جنبه زیبایی دارد تا درمانی.

 مراحل انجام روکش‌:

مرحله اول:

در مراحل اولیه دندانپزشک باید تمام شرایط دندان فرد (موقعیت، وضعیت فک، وجود فضای کافی و…) را مورد بررسی قرار دهد و با‌توجه به نیازی که وجود دارد روکش مناسب را انتخاب کند.

مراحل بعدی:

۱- تراش دندان (‌از محیط دندان به ضخامت روکش مورد‌نظر برداشته می‌شود)

۲- قالب‌گیری از دندان تراش خورده و انتخاب رنگ روکش متناسب با دندان‌های مجاور‌، جهت انتقال آنچه در دهان وجود دارد به لابراتوار دندانسازی

۳- امتحان فریم فلزی یا زیرکونیوم

۴- امتحان پرسلن

۵. تحویل روکش

عمر مفید روکش‌ها!

روکش‌های پی‌اف‌ام تقریبا بین 5 تا 10‌سال عمر دارند اما باید به این نکته هم اشاره کنم که بیمارانی بوده‌اند که بعد از 3‌سال به‌دلیل نارضایتی قصد تعویق آنها را داشته‌اند‌، اما روکش‌های جدیدی که طراحی شده‌اند اکثرا عمرشان مادام‌العمر است. در مجموع اگر بعد از گذاشتن روکش شما بهداشت دهانی خوبی داشته باشید، در عین حال مراجعه منظم به دندانپزشک‌تان جهت بررسی شرایط روکش را در برنامه خود قرار دهید، مسلما عمر روکش شما بیشتر می‌شود. در ادامه باید به این نکته هم اشاره کنم که استفاده از روکش‌ها چه جنبه درمانی و چه زیبایی عوارضی را برای فرد به همراه ندارد، به‌خصوص که روکش‌های جدید باعث بدرنگی یا بوی بد دهان نمی‌شوند.

دستگاه «کد کم» دندانسازی را می‌شناسید؟!

دستگاه کد کم دندانسازی، دستگاهی است که کمک بزرگی به علم دندانپزشکی کرده است به این دلیل که برای قالب‌گیری از دندان‌ها دیگر نیازی نیست از روش‌های قدیمی که برای بیمار بسیار ناراحت‌کننده بوده است، استفاده کنند. این دستگاه بدون نیاز به قالب‌گیری در کمترین زمان پروتز را می‌سازد.

کلینیک دنداندانپزشکی فرجام:

مرکز تخصصی دندانپزشکی لبخند پس از اخذ پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فعالیت خود را در کلیه زمینه های تخصصی دندانپزشکی آغاز نموده است و با بهره گیری از دانش و تخصص دندانپزشکان متبحر و کارآمد فارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر داخل و خارج کشور توانسته است با حسن انجام خدمات دندانپزشکی رضایت خاطر بیماران این مرکز را فراهم نماید.

شما عزیزان می توانید جهت ارتباط با کلینیک دندانپزشکی فرجام با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:
02177726525

02177726265

02177861129

آدرس: تهرانپارس، خیابان‌فرجام، تقاطع اتوبان باقری، پلاک 202، جنب بانک ملت، کلینیک فرجام

آدرس وب سایت: www.clinicfarjam.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ