نگران نباشید؛ این علائم در بارداری طبیعی هستند!

mousavi
دکتر نویدا نوروززاده، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: تهوع و استفراغ در دوران بارداری تاحدودی امری عادی است و جای نگرانی نیست. اما بعضی اوقات تهوع و استفراغ آن‌قدر شدید می‌شود که مادر قادر به میل کردن غذا یا حتی آشامیدن نیست.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

در هفته‌های اول بارداری گاهی علامت‌هایی بروز می‌کنند که باعث نگرانی مادر می‌شود برای همین ممکن است اضطراب و استرس سراغ مادر بیاید در صورتی که باید از این شرایط دور باشد. برای همین بهترین کار این است که با این علائم آشنا شوید تا نگرانی سراغ‌تان نیاید.

بعضی از این علائم طبیعی هستند مانند:

  • درد مختصر زیر شکم (در صورت عدم سابقه سقط جنین)
  • تکرر ادرار
  • اختلال خواب
  • کاهش تمرکز
  • سردرد مختصر
  • حالت تهوع

از این علائم به سادگی گذر نکنید!

اما گاهی اوقات برخی علائم نشانه هشدار هستند و نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت بود. برای همین هر مادری در دوران بارداری باید با این علائم آشنا باشد.

  • خونریزی
  • درد شدید زیر شکم یا درد یک‌طرفه شکم
  • سوزش ادرار

این نکات را جدی بگیرید:

تهوع و استفراغ در دوران بارداری تاحدودی امری عادی است و جای نگرانی نیست. اما بعضی اوقات تهوع و استفراغ آن‌قدر شدید می‌شود که مادر قادر به میل کردن غذا یا حتی آشامیدن نیست. باید این نکته را گوشزد کنم که نباید در صورت بروز این مشکل صبر کرد تا شرایط خود به خود درست شود بلکه ادامه این روند ممکن است مادر و جنین را با مشکل سوءتغذیه و کمبود آب مواجه کند. برای همین باید برای درمان سریعا به پزشک مراجعه کرد. مسئله دیگری که باید نسبت به آن حساس بود حرکات جنین است. به‌طور کلی انتظار می‌رود ‌که در فاصله هفته ۲۰‌تا‌۳۰ حرکات جنین حالت منظم و سازمان‌یافته داشته باشد. همچنین هرچه هفته‌های بارداری بالاتر می‌رود و نزدیک به زمان زایمان می‌شود، نسبت به هفته‌های اعلام شده حرکات جنین کمتر شود، چرا‌که جنین بزرگ می‌شود و جای مانور کمتری در رحم دارد و حرکاتش هم کمتر می‌شود. مادران به‌ویژه در سه‌ماهه سوم حرکات جنین را به‌خوبی حس می‌کنند. اما در صورتی که احساس کردید حرکات جنین به‌طور غیرطبیعی کم شده است یا تکان احساس نمی‌شود، توصیه می‌شود خوراکی یا مایع شیرین بخورید و به پهلوی چپ بخوابید. سپس یک ساعت صبر کنید و تعداد حرکات جنین را بشمارید اگر در این یک ساعت 4حرکت یا بیشتر از جنین احساس کردید جای نگرانی نیست اما اگر احساس نکردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.  همچنین اگر در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید و انقباضاتی را تجربه می‌کنید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. اگر برای زایمان خیلی زود است، پزشک ممکن است بتواند درد را متوقف کند.

نکته!

اغلب مادران با حرکات جنین‌شان آشنایی دارند و حرکات غیرطبیعی را تشخیص می‌دهند. در بارداری‌های پرخطر و در هفته‌های آخر به مادران توصیه می‌کنیم که به حرکات جنین توجه کافی بکنند.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

دکتر نویدا نوروززاده جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی است که مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه تهران و مدرک تخصصی جراحی زنان را در سال ١٣٨٢ از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ کرده است.

وی از سال ٨٢ در مراکز و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در شهرهای تهران و کرج در رشته جراحی‌های زنان و زایمان و نازایی فعالیت دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با دکتر نوروززاده می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122881879

02122881880

موبایل:09102667662

آدرس:شریعتی،بالاتر از سیدخندان، خیابان خواجه‌عبدالله انصاری، پلاک ١٢٥، ساختمان مهر، طبقه سوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ