با چه درمانی مشکل تعریق را برای همیشه برطرف کنیم؟!

mousavi
دکتر هاشم موذن زاده - متخصص جراحی عمومی: تمام درمان‌های گفته شده (بوتاکس، الکتروفورز‌، پوشاندن سطح غده و‌...) جزء درمان‌های موقت بوده‌اند که بعد از مدتی اثر درمان از‌بین خواهد رفت، اما درمان بسیار جدی که در تعریق اولیه رخ داده تاثیرگذاری روی عامل اصلی یعنی ‌همان اعصاب سمپاتیک است.

دکتر هاشم موذن زاده – متخصص جراحی عمومی:

تمام درمان‌های گفته شده (بوتاکس،  الکتروفورز‌، پوشاندن سطح غده  و‌…) جزء درمان‌های موقت بوده‌اند که بعد از مدتی اثر درمان از‌بین خواهد رفت، اما درمان بسیار جدی که در تعریق اولیه رخ داده تاثیرگذاری روی عامل اصلی یعنی ‌همان اعصاب سمپاتیک است. در این روش سعی بر این است که توسط یک جراحی کوچک، اعصاب سمپاتیک که مسئول تعریق بیش از حد کف دست، کف پا یا سروصورت هستند را از کار بیندازند. این اعصاب از نواحی خاصی از بدن گذر می‌کنند که کف دست، زیر بغل و سروصورت در محوطه قفسه سینه، در نزدیکی ستون مهره‌ها اعصاب‌شان قرار دارند. زنجیره اعصاب سمپاتیک از این ناحیه گذر می‌کنند که به شکل یک شبکه بزرگ عصبی هستند. ‌جراحی ناحیه‌ قفسه سینه توسط روش تراسکوپی که معادل لاپاروسکوپی در شکم هست، صورت می‌گیرد. بین 2تا 3عدد برش کوچک که حداکثر بین 5 تا 10میلی‌متری هستند، روی ناحیه قفسه سینه ایجاد می‌کنند. این کار باید با دقت بالا و تخصص کافی صورت گیرد تا تعریق به شکل طولانی‌مدت درمان شود. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که میزان عود این روش بسیار کم است، اما باید بگویم که میزان پاسخ در کف دست عالی است یعنی تا حدود 99‌ درصد علائم ازبین می‌روند.

آیا این روش عارضه‌ای هم دارد؟

درمورد عارضه‌ها باید بگویم که در هر جراحی ممکن است عوارضی وجود داشته باشد که نمی‌توان به صراحت گفت عارضه‌ای در این درمان وجود ندارد. به هر حال در هر جراحی ممکن است عوارض به شکل خونریزی، عفونت و درد ظاهر شوند.  عمده‌ترین عارضه‌ای که در‌مورد این روش وجود دارد (‌البته جراح در ایجاد آن دخل و تصرفی ندارد) این است که به‌طور کلی هر نوع تغییر در ساختار اعصاب سمپاتیک شامل قطع کردن، برداشتن یا کلید زدن ممکن است باعث تعریق بیش از حد جبرانی یا تعریق واکنشی در قسمت پایین‌تنه (‌مثل زیر شکم، زیر ران‌ها و‌…‌) فرد شود. در این مورد متاسفانه اقدام خاصی نمی‌توان انجام داد، البته باید بگویم که  معمولا این تعریق در حد زیادی نیست؛ اما مواردی شدید هم گزارش شده است.

حرف آخر!

نکته آخری که باید بدانید این است که یک پیشرفت جدیدی هم در درمان تعریق رخ داده است. این روش هم مانند روش جراحی غیرتهاجمی باعث از بین بردن اثر اعصاب سمپاتیک می‌شود.‌ اما این کار بدون جراحی صورت می‌گیرد. همکاران ما در گروه فوق تخصص‌های درد که از متخصصان بیهوشی هستند این روش را انجام می‌دهند که اصطلاحا به آن RF ابریژن گفته می‌شود. در این روش نیازی به بیهوش کردن بیمار نیست چرا‌که تنها با سوزن‌های ظریفی که از طریق دستگاه که انرژی‌اش را از طریق رادیوفرکوئنسی دریافت می‌کند، انجام می‌شود.

دکتر هاشم موذن زاده – متخصص جراحی عمومی:

دکتر هاشم موذن زاده، متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی است. ایشان دوره جراحی عمومی را در سال ١٣٨۴ در بیمارستان بقیه الله گذرانده اند. دکتر موذن زاده عضو انجمن جراحان چاقی ایران، عضو انجمن جراحان ایران و مدیر گروه جراحی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند. لاپاراسکوپی پیشرفته ‌(تعریق- چاقی – سرطان)، خدماتی هستندکه دکترموذن زاده ارائه می کنند. 

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر موذن زاده با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188673125

موبایل: 09122977295

آدرس: خیابان توانیر- میدان توانیر- مجتمع طلا، طبقه 4 واحد 38

وب سایت: hashem-moazenzadeh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ