آیا واقعا ضررهای منسوب به کفش‌های پاشنه بلند، صحیح است یا خیر؟

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌): آنچه کفش‌های پاشنه بلند را تا بدین حد بین خانم‌ها محبوب کرده اثرات زیبایی شناختی این کفش‌هاست. کفش‌های پاشنه‌بلند باعث می‌شوند نه‌تنها فرد استفاده‌کننده قد بلندتر به‌نظر برسد بلکه باعث ظاهر کشیده‌تر در ساق و ران و نیز کوچک‌تر نشان دادن ظاهر کف پا می‌شود.

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌)

کفش‌های پاشنه‌بلند(High Heel

یکی از طراحان بزرگ مد در دنیا در پاسخ به اینکه تمام کفش‌های شما فاقد راحتی لازم هستند گفته بود که من به کفش به‌عنوان یک اثر هنری نگاه می‌کنم که در طراحی آن راحتی در مقام آخر قرار دارد.

آمار‌های غیر‌رسمی نشان می‌دهد که حدود ۶۰‌درصد از خانم‌ها حداقل سه‌بار در طول هفته کفش پاشنه بلند می‌پوشند و یکی از  سوالات تکراری خانم‌ها در کلینیک‌های ارتوپدی و پا در‌مورد معایب استفاده از این‌گونه کفش‌هاست.

پوشیدن کفش پاشنه بلند یکی از لذتبخش‌ترین خطاهایی است که خانم‌ها با علم به خطرات و عوارض آن همچنان روزانه آن را تکرار می‌کنند و البته که این مسئله‌ای مربوط به زمانه امروزی نیست و طی قرن‌ها (۱۷۰۰‌میلادی) که از تولید کفش گذشته استفاده از کفش پاشنه بلند رایج بوده است.(عکس ۲)

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعا ضررهای منسوب به این‌گونه کفش‌ها صحیح است یا خیر؟

آنچه کفش‌های پاشنه بلند را تا بدین حد بین خانم‌ها محبوب کرده اثرات زیبایی شناختی این کفش‌هاست. کفش‌های پاشنه‌بلند باعث می‌شوند نه‌تنها فرد استفاده‌کننده قد بلندتر به‌نظر برسد بلکه باعث ظاهر کشیده‌تر در ساق و ران و نیز کوچک‌تر نشان دادن ظاهر کف پا می‌شود.

کفش پاشنه بلند انواع مختلفی دارد و برحسب پهنا و ارتفاع پاشنه و نیز پهنا و ارتفاع پنجه تقسیم‌بندی می‌شود. (عکس ۳)

 

کفش پاشنه‌بلند و کمر درد:

وزن بدن انسان طی ایستادن درراستایی عمود از قاعده گردن به مفصل لگن و سپس پاها منتقل می‌شود و استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند این راستا را بر‌هم می‌زند و این به خودی خود باعث تغییر بیومکانیک فشار روی ستون مهرها و دردهای کمری می‌شود، البته مطالعات متعددی صورت گرفته و اکثرا بدین نتیجه رسیده‌اند که کفش پاشنه‌بلند اثری روی افزایش قوس کمر نداشته و ظاهر گودتر کمر هنگام استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند به‌علت برجسته‌تر شدن ناحیه سرینی (باسن،(Gluteal)  است ولی با این حال چون تغییر بیومکانیک ایجاد شده باعث افزایش فشار کاری عضلات راست‌کننده ستون فقرات می‌شوند درد کمر عارضه‌ای شایع است.

اگرچه افراد فاقد اختلالات کمری مثل تنگی کانال نخاعی یا بیرون‌زدگی‌های دیسک کمری این درد کمر را به قیمت به‌دست آوردن اثرات زیبایی کفش که در بالا ذکر شد به جان می‌خرند ولی از نظر پزشکی در افراد دارای اختلالات ستون فقرات اکیدا استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند ممنوع است.

کفش پاشنه‌بلند و درد زانو و لگن:

از آنجا که اسکلت بدن دارای سیستم یکپارچه‌ای است لذا وقتی در ناحیه ستون فقرات تغییر در قوس‌ها داریم جهت جبران باید مفاصل لگن و زانو نیز به‌کار گرفته شوند، به‌عنوان نمونه وقتی بدون کفش روی زمین ایستاده‌اید، خط عمود از وسط بدن عبور می‌کند حال با پوشیدن ۵سانتی‌متر پاشنه این زاویه به ۵۵تا ۷۰درجه می‌رسد لذا برای ظاهر راست در بدن علاوه بر عضلات راست‌کننده ستون فقرات، عضلات اطراف لگن و اطراف زانو نیز به‌کار گرفته می‌شوند و به‌تدریج به‌علت استفاده بیش از حد (overuse) دچار درد و ضعف شده و ریسک آسیب این مفاصل را به‌دنبال کوچک‌ترین اتفاق بالا می‌برند. (عکس‌4)

کفش پاشنه‌بلند و اختلالات دردناک پا:

هر چه کفش دارای پاشنه بلندتری باشد فشار وزن بدن روی قسمت‌های جلوتر پا متمرکز می‌شود و این به‌تدریج باعث خم شدن انگشتان در جلوی کفش به‌علت لیز خوردن مداوم پا به سمت جلو‌، ایجاد پینه‌های دردناک زیر سینه پا  (Forefoot)و پینه‌های دردناک روی انگشتان پا می‌شود.(عکس5و 6)

به‌علاوه با‌توجه به اینکه تاندون آشیل پشت پاشنه نیز در طول مناسب خود قرار ندارد اولا در سیکل راه رفتن جهت جدا کردن پنجه از زمین نمی‌تواند نقش خود را به‌درستی ایفا کند، ثانیا در ریسک آسیب دایمی قرار دارد همچنین در استفاده‌کنندگان طولانی کفش‌های پاشنه‌بلند، کوتاهی عضلات ساق و درنتیجه سختی راه رفتن با کفش‌های بدون پاشنه یا دویدن را خواهیم داشت. (عکس 7)

در پایان اینکه، توصیه به نپوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند تقریبا در اکثر مواقع باتوجه به تجربه چندصد ساله نوع بشر فاقد کارایی است لذا به ذکر توصیه‌های کمکی ذیل بسنده می‌کنیم:

۱- از پوشیدن کفش‌های با پاشنه‌های بالای ۵‌سانتی‌متر حتی‌الامکان خودداری کرده یا استفاده از آنها را به مواقع خاص و برای زمان کوتاه محدود کنید.

۲- از کفش‌های پاشنه‌بلندی که دارای پاشنه‌های نازک هستند حتی‌الامکان خودداری کنید.

۳- سعی کنید کفش‌های دارای رویه بلندتری را انتخاب کنید.

۴- از کفش‌های پاشنه‌بلندی که در ناحیه سینه پا (Sole) نیز دارای ارتفاع هستند استفاده کنید.

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌) در حال حاضر اولین مجموعه اختصاصی برای پا در کشور است. هدف اصلی این مجموعه پوشش کلی خدمات مربوط به پا از زیبایی گرفته تا معاینات فوق تخصصی پزشکی مربوط به پاست و هموطنان عزیزمان می‌توانند با خیالی آسوده کلیه مشکلات مربوط به این عضو مهم بدن را در این مجموعه مرتفع کنند. راه‌اندازی این کلینیک در چندین مرحله خواهد بود و به‌زودی شعب آن در سطح تهران و سایر نقاط کشور بازگشایی خواهد شد.


جهت ارتباط با کلینیک فوق تخصصی دکتر دنیلی با شماره ذیل ارتباط حاصل فرمائید:

88786643 021

آدرس: تهران، جردن، بین پل میرداماد و چهارراه جهان کودک ، خیابان دیدار شمالی، طبقه دوم فروشگاه کیف و کفش دنیلی

وب سایت: www.drdaniellee.ir

دریافت نوبت به‌صورت اینترنتی

drdaniellee.ir

footclinic

drdaniellee

dr.daniellee.ir



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ