عاداتی که بیشتر از آنکه مفید باشند، برایتان مضرند-قسمت اول

مهرناز زاوه
در اینجا به برخی عادات غیرمنتظره – مثل شستشوی دندان‌ها بعد از هر وعده غذایی یا سریع به پا کردن یک جفت صندل راحت – اشاره کرده و خواهید دید که هر کدام از این کارها چه ضررهایی برایتان دارند.

به نظر می‌رسد که سالم ماندن و داشتن شیوه درست زندگی کار ساده‌ای باشد: خوب غذا خوردن، ‌ورزش کردن و خواب کافی؛ خب با انجام این‌ها قاعدتا باید در مسیر درستی قرار بگیرید. اما قضیه پیچیده‌تر از این‌هاست. در بسیاری از مواقع، ممکن است همان چیزی که فکر می‌کنیم انجام آن به نفع ما خواهد بود، به ضررمان تمام شود. در اینجا به برخی عادات غیرمنتظره – مثل شستشوی دندان‌ها بعد از هر وعده غذایی یا سریع به پا کردن یک جفت صندل راحت – اشاره کرده و خواهید دید که هر کدام از این کارها چه ضررهایی برایتان دارند.
۱. مصرف مرتب ژل ضدعفونی‌کننده دست
اگر هربار که با دنیای خارج از خانه تماس برقرار می‌کنید از ژل ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کنید، بهتر است دست نگه دارید. اگر به محیط‌هایی مانند بیمارستان که سطح تماس با میکروب زیاد است رفت و آمد داشته‌اید، می‌توانید دستان‌تان را با آب و صابون بشویید. اگر نزدیک سرویس بهداشتی نیستید، ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست هم می‌تواند مفید باشد، اما حواستان باشد که اول برچسب رویش را بخوانید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد محتوای تریکلوزان موجود در این ژل‌ها باعث افزایش مقاومت باکتری و ویروس‌ها نسبت به داروهای آنتی‌بیوتیک می‌شود. در این مواقع بهتر است از برندهایی استفاده کنید که محتوی حداقل ۶۰ درصد الکل بوده و ۹۹ درصد از باکتری‌ها را از بین می‌برند.
۲.استفاده از محصولات مراقب پوستی
چه کسی می‌تواند در برابر وسوسه خرید کرم‌ها و سرم‌های جوان‌کننده صورت مقاومت کند؟ در شرایطی که یافتن محصولی با کارایی و تأثیر خوب ایده‌ای مفید و مؤثر خواهد بود، اما شاید هر چند هفته یک بار بررسی منشأ جوانی به همان اندازه برایتان جالب نباشد. زنانی که از محصولات مراقب پوستی استفاده می‌کنند اغلب خیلی زود از عادت استفاده روزانه خسته می‌شوند، خصوصا اگر بلافاصله نتایج مطلوبی از آن نبینند. در واقع بروز نتایج چیزی حدود شش تا هشت هفته طول خواهد کشید. اگر از محصولی استفاده می‌کنید تا میزان کلاژن شما را افزایش دهد، باید حدود شش ماه صبر کنید تا نتایجش را ببینید. مراقب تغییر برخی از این محصولات باشید، چرا که ممکن است این تغییر محصولات در پوست‌های حساس باعث بیماری روزاسه شود؛ بیماری‌ای که منجر به سرخی و لکه‌دار شدن و در برخی مواقع التهاب پوست می‌شود.
۳.پوشیدن صندل‌های لاانگشتی
عدم استفاده از کفش‌هایی با پاشنه‌های بسیار بلند و یا چکمه‌هایی که نوکشان تنگ است و استفاه از صندل‌های لاانگشتی باعث می‌شود پایتان آزادتر باشد، درست؟ البته دقیقا هم این‌طور نیست. به نظر می‌رسد که کفش‌های تابستانی هیچ فایده‌ای برایتان نداشته باشد. متخصصان معتقدند که صندل‌های لاانگشتی و یا صندل‌هایی که چندان پا را تحت پوشش قرار نمی‌دهند می‌توانند به پاشنه پا فشار آورده و باعث بروز ترک یا شکستگی در استخوان آن شوند؛ چرا که پایی که تحت پوشش بالشتک کتانی یا کفش نباشد، تلاش خواهد کرد که وزن بیشتری را تحمل کند و این فشار زیادی به پا خواهد آورد. التهاب تاندون‌های عضله راست‌گر و یا عضله خم‌گر یکی از مشکلات رایجی است که معمولا به همین خاطر رشخ می‌دهد.
۴.مسواک زدن دندان بعد از هر غذا
به نظر می‌رسد که مسواک زدن بلافاصله بعد از هر غذا یکی از بهترین راه‌ها برای چک کردن سلامت عمومی بدن است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بهتر است دست نگه دارید. غذا باعث به جا ماندن اسید در دندان‌تان می‌شود که به ضعیف شدن مینای دندان می‌انجامد و مسواک زدن دندان‌ها زمانی که مینای دهان در وضعیت ضعیفی قرار دارد می‌تواند باعث سابیده شدن سطح مینا شود. برای بیرون ریختن هر نوع ذره غذایی از دهان بهترین کار این است که بعد از غذا فقط دهان را با آب بشویید و مسواک زدن را بگذارید برای صبح و شب. هنگام مسواک زدن حتما سعی کنید آن را طی حرکات دورانی روی دندان بکشید. این کار احتمال از بین رفتن باکتری‌های مضر بین دندان‌ها و لثه را افزایش می‌دهد.
۵.اگر هنگام ورزش، فقط حرکات کاردیو انجام دهید
شاید فرض این مسئله خیلی ساده باشد که بهترین روش برای کاهش وزن این است که فقط حرکات کاردیو انجام دهید، اما اگر این کار را می‌کنید باید بدانید که بدنتان خیلی سریع به این حرکات عادت کرده و در نتیجه میزان چربی‌سوزی‌تان کاهش خواهد یافت. در عوض، انجام حرکات تکراری بر روی تردمیل و یا دستگاه دوچرخه می‌تواند عضلات را سفت کرده و منجر به آسیب شود. سعی کنید در لابه‌لای حرکات کاردیو، چند حرکت مختلف مثل حرکات مقاومتی هم انجام دهید. این حرکات باعث می‌شود حجم عضلات متعادل شده و در سرتاسر روز کالری بیشتری بسوزانید، حتی زمانی که در حال استراحت هستید.
منبع: health

فکرش را هم نمی‌کنید که این عادات روزانه منجر به افسردگی‌‌تان می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ