مردها در مقابل درد حساس‌ترند یا زن‌ها؟

پانته آ توتونپیان
نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنان در برابر بیماری‌های دیابت، آرتریت و عفونت تنفسی در مقایسه با مردان درد بیشتری را احساس می‌کنند

محققان می‌گویند اگر‌چه در باور عام زن‌ها در برابر مردها در برابر درد صبورترند اما زنان در مقایسه با مردان هنگام ابتلا به دیابت، آرتریت و عفونت‌های تنفسی درد بیشتری را احساس می‌کنند. به گزارش لایو ساینس، این بررسی یکی از بزرگ‌ترین تحقیقات درباره وارسی تفاوت‌های جنسی در احساس درد در انسان است. این نتایج با یافته‌های قبلی مطابقت دارد و نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسیتی مرد و زن در حساسیت به درد ممکن است در بیماری‌های بسیار بیشتری نسبت به آن شماری که پیش از آن تصور می‌شد، وجود داشته باشد.
از آنجا که احساس امری ذهنی و شخصی است، پژوهشگران نمی‌توانند مطمئن باشند که آیا زنان واقعا درد کمتری از مردان تجربه می‌کنند یا نه. شماری از عوامل، از‌جمله خلق و خوی فرد و اینکه داروی مسکن مصرف می‌کند یا نه، احتمالا بر میزان دردی که فرد می‌گوید حس می‌کند، اثر می‌گذارد.
لیندا لیو، دانشجوی دکترا در برنامه اطلاعات زیست‌پزشکی در دانشگاه استمفورد که این پژوهش را انجام داده، می‌گوید: دلیل این امر هر چه باشد، مهم است که از این تفاوت احساس درد میان مردان و زنان آگاه باشیم و به تحقیق بیشتر درباره آن بپردازیم.
به گفته وی تحقیقات بیشتر چه در انسان‌ها و چه در حیوانات باید نتایج‌شان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا ببینند آیا تفاوت‌های جنسی در احساس درد وجود دارد یا نه. بسیاری از بررسی‌ها در حیوانات، جانوران ماده وارد تحقیق نمی‌کند یا جنسیت حیوانات مورد آزمایش را گزارش نمی‌کند.
در اغلب بررسی‌های انسانی که تفاوت‌های جنسیتی در میزان درد گزارش ‌شده شمار زنان را با شمار مردان مبتلا به یک بیماری معین که به گفته آنان علت درد است، مورد مقایسه قرار داده‌اند. اما به گفته پژوهشگران اغلب آنها به شدت درد احساس‌شده، توجهی نداشته‌اند و بسیاری از آنها شامل تعداد افراد کافی نبوده‌اند تا بتوانند تفاوت‌های ادراک درد در دو جنس را شناسایی کنند.

منبع : مجله ی سیب سبز

آیا همه سالمندان باید درد را تحمل کنند؟

این دردها با ارگاسم درمان می‌شوند وقتی درد دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ