چرا پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود؟

mousavi
دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان: پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که عوامل متعددی در ایجاد و پیشرفت آن نقش دارند.

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

لزوم انجام فلورایدتراپی!

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است که عوامل متعددی در ایجاد و پیشرفت آن نقش دارند. برای ایجاد آن نیاز به میزبان (دندان)، موادغذایی و باکتری هاست. باکتری‌ها در حضور موادغذایی، اسید تولید می‌کنند و مواد معدنی دندان را از بین می‌برند. پوسیدگی ابتدا از مینای دندان شروع می‌شود که سرعت پیشرفت آن در مراحل اولیه کند است و در مرحله آخر حفره‌دار می‌شود. پیش از ایجاد حفره می‌توان محیط دهان را مناسب کرد که پیشرفت پوسیدگی متوقف یا روند آن وارونه شود.

نقش فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان چیست؟

در مراحل اولیه لکه‌های سفیدی (سفیدگچی) روی دندان ایجاد می‌شود که در این مرحله با فلورایدتراپی می‌توان از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری کرد تا حفره‌دار نشود. فلوراید یک ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در آب و غذا یافت می‌شود و وجود آن در بزاق باعث افزایش تفاوت مینای دندان و کاهش تولید اسید میکروبی می‌شود. فلوراید عمدتا روی سطوح صاف دندان (اغلب بین دندانی) موثر است و منابع آن به جز آب و غذا می‌توان از خمیردندان‌های حاوی فلوراید، دهانشویه‌ها و استفاده از فلوراید مطب اشاره کرد. استفاده از فلوراید در مطب یا فلورایدتراپی به‌صورت دوره‌ای و حرفه‌ای باعث کاهش بروز پوسیدگی دندانی در کودکان و برزگسالان می‌شود که به‌صورت محلول، ژل و… وجود دارد. کاربرد فلوراید موضعی در مطب برای تمام کودکان و نوجوانان (به‌خصوص کودکان مستعد) پیشنهاد می‌شود. حتی در غیاب پوسیدگی کاربرد فلوراید موضعی برای کودکان باعث افزایش مقدار فلوراید مینای دندان‌های تازه روییده و تفاوت آنها به پوسیدگی می‌شود. بعد از فلورایدتراپی در مطب دهان کودک نباید شسته شود و کودکان تا نیم ساعت از خوردن، نوشیدن و شستن دهان منع می‌شوند.

بهترین حالت برای فلورایدتراپی!

بهترین حالت برای فلورایدتراپی در مطب سه‌بار طی 10‌ روز یا کاربرد هر چهار ماه یک‌بار طی یک سال است. اما استفاده از آن به‌صورت یک‌بار در سال بی‌فایده است. استفاده از دهانشویه‌های فلورایددار نیز برای کودکان زیر 6 ‌سال به علت عدم کنترل بلع توصیه نمی‌شود. 

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

دکتر صدیقه مظفر فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 106301 که بعد از گذراندن دوره تخصصی دانشگاه شهید بهشتی در سال 89 موفق به کسب بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان شدند و در همان سال به عنوان استادیار در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد مشغول به کار شد. 

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر صدیقه مظفر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177934470

09338099088

آدرس: تهران، نارمک، ضلع جنوبی میدان هفت حوض (نبوت)، ابتدای رضوان غربی، روبروی 7 سنتر، ساختمان پزشکان رضوان، واحد۹

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ