مسایل جنسی به امواج مغناطیسی گره خورده اند؟!

حمیدرضا محمدیان
چرا بیشتر ما تلفن همراه را به بدنمان می چسبانیم؟

همه جور حساسیتی شنیده بودیم جز حساسیت به امواج مغناطیسی! با علایمی مثل اضطراب، سرگیجه، منگی، سردرد، اختلال حافظه، اختلال خواب و علایم پوستی. اما واقعیت این است که چنین چیزی وجود دارد. حساسیت بیش از حد به امواج الکترومغناطیسی (EHS) حالتی است که در بعضی افراد وجود دارد و باعث مطرح کردن شکایت‌های جسمی و روانی مختلفی می‌شود که شخص مبتلا، امواج را مسئول آن‌ها می‌داند. این حالت بیشتر در ساکنین مناطق و منازلی که نزدیک به یک دکل فشار قوی‌ برق، دکل آنتن تلفن همراه یا مرکز برق یا تلفن زندگی می‌کنند دیده می‌شود.

عمده‌ترین شکایت‌ها و علایمی که افراد حساس به امواج مغناطیسی ذکر می‌کنند، ناخوشی‌های معمولی و غیر اختصاصی و گنگی است که فرد تصور می‌کند به دلیل مواجهه طولانی با امواج تلفن همراه یا دکل‌های آنتن آن ایجاد می‌شود. البته مطالعات هیچ ارتباط علت و معلولی را بین مواجهه با اشعه‌های تلفن همراه و احساس ناخوشی در افراد اثبات نکرده‌اند؛ اما چون مدت زمان مطالعه و پیگیری افراد و همچنین نحوه بررسی شدت مواجهه آن‌ها با امواج، آن‌قدرها قابل اعتماد نبوده، باید منتظر مطالعات وسیع‌تر باشیم. مثل شیوع بسیاری از حالت‌های گنگ و مبهم که این حساسیت در خانم‌ها بیشتر است. حالا صحبت از رابطه تاثیر امواج و جنسیت شد، بد نیست به این سوال بپردازیم که آیا تلفن همراه بر باروری مردان تأثیر می‌گذارد؟ یکی از نگرانی‌های عمده استفاده‌کنندگان از تلفن همراه و خصوصاً آقایان، تأثیر امواج آن بر دستگاه تناسلی، قوای جنسی و قدرت باروری است. یک گروه مجارستانی به بررسی تأثیر تلفن همراه بر کیفیت اسپرم‌ها در مایع منی پرداختند.

سؤالات پرسشنامه‌ای که به شرکت‌کنندگان این تحقیق ارایه می‌شد، شامل روش‌ها، رفتارها و میزان استفاده از تلفن همراه بود از جمله این‌که آیا تلفن همراه در اختیار دارند یا خیر، چند ساعت در روز از آن استفاده می‌کنند و در حالت عادی آن را کجا حمل می‌کنند (داخل جیب شلوار، روی کمر و…). نتیجه مطالعه نشان داد که مدت زمان صحبت کردن با تلفن همراه و مدت زمان در اختیار داشتن تلفن همراه، تأثیر منفی بر تعداد اسپرم‌های متحرک مایع منی که سریع حرکت می‌کنند دارد و تعداد اسپرم‌های با سرعت کند را افزایش می‌دهد. به هر حال به نظر می‌رسد که استفاده طولانی‌مدت از تلفن همراه و خصوصاً نزدیک بودن آن به بیضه‌ها در آقایان، تعداد اسپرم‌های متحرک را هر چند به میزان کم، کاهش می‌دهد. اما توجه کنید… ناباروری به همراه ندارد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ