روش IUI چه روشی است و چه فرقی با میکرواینجکشن دارد؟

دکترآزیتا شفیقیان متخصص جراحی زنان و زایمان: این روش خیلی ساده‌تر از روش میکرواینجکشن است و برای انجام آن نیازی به ‌بیهوشی نیست. در مواقعی که ضعف اسپرم یا حرکت اسپرم خیلی قابل توجه نباشد (خیلی ضعیف نباشد) یا خانم عدم تخمک‌گذاری یا ناباروری با علت نامشخص باشد، می‌توان از IUI استفاده کرد.

دکترآزیتا شفیقیان متخصص جراحی زنان و زایمان:

اما در برابر روش میکرواینجکشن روشی وجود دارد به‌نام IUI که خیلی شایع است. این روش هم جزء روش‌های کمک‌باروری است. با این حال افرادی که قصد باروری دارند یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی روش IUI است.

این روش خیلی ساده‌تر از روش میکرواینجکشن است و برای انجام آن نیازی به ‌بیهوشی نیست. در مواقعی که ضعف اسپرم یا حرکت اسپرم خیلی قابل توجه نباشد (خیلی ضعیف نباشد) یا خانم عدم تخمک‌گذاری یا ناباروری با علت نامشخص باشد، می‌توان از IUI استفاده کرد.

برای انجام این کار چه شرایطی لازم است؟

لازمه IUI این است که حتما لوله‌های رحمی خانم باز باشند. ما در این روش تحریک تخمک‌گذاری کرده  و آمپول HCG را تزریق می‌کنیم تا تخمک‌گذاری اتفاق بیفتد معمولا 36 ساعت بعد از تزریق آمپول HCG عمل آی یو آی انجام می شود. در این روش اسپرم آقا در محیط آزمایشگاه با مواد مقوی مخلوط و سانتریفیوژ می شود و اسپرم های مناسب تر توسط کاتتر بدون بیهوشی داخل رحم خانم قرار می گیرد. احتمال باروری با این روش 15 تا 20 درصد است. 

همه افراد می‌توانند کاندیدای این روش باشند؟

حتما باید لوله‌های رحمی خانم باز باشد. اگر افرادی که بارداری با علت نامشخص داشته باشند، می‌توانند اول از همه قبل از اینکه میکرواینجکشن استفاده کنند که خیلی پرهزینه است از IUI استفاده کنند که هم بیهوشی ندارد و هم هزینه آن کمتر است. در آقایان اگر ضعف اسپرم، خیلی شدید نباشد و خانم تخمک‌گذاری نداشته باشد ما مجبور می‌شویم داروی تخمک‌گذاری به او بدهیم و می‌توانیم همزمان IUI انجام دهیم تا شانس بارداری بیشتر شود؛ در این روش شانس‌ چند‌قلویی نسبت به میکرواینجکشن خیلی بیشتر است.

آیا بعد از اینکه IUIرا انجام دادند، نکات خاصی وجود دارد که مادر باید رعایت کند؟

بله، چه در روش IUI و چه روش میکرواینجکشن بهتر است در 14روز بعدی، تست بارداری برای بیمار انجام دهیم و ببینیم  مثبت است یا نه. در این مدت استراحت مادر باید نسبی باشد یعنی در حدی باشد که فقط کارهای شخصی خود را انجام دهد. رژیم غذایی مادر هم در این مدت معمولا غذاهای گرم و نشاسته‌ای باشد بهتر است چراکه به مثبت شدن جواب بارداری بیمار بیشتر کمک می‌کند.  این دوره 14‌روزه را با پروژسترونی که از خارج به بیمار می‌دهیم (به‌صورت شیاف سیکلوژست یا آمپول پروژسترون) حمایت می‌کنیم. بیمار روزی بین یک تا دو عدد ممکن است آمپول پروژسترون تزریق کنند  و بیمارانی که نمی‌توانند از آمپول استفاده کنند، شیاف سیکلوژست (شیاف پروژسترون) استفاده می‌کنند تا فاز لوتئال کاملا حمایت شود که اگر جنینی واقعا تشکیل شد، کمبود هورمون پروژسترون که یکی از علل شایع سقط است برای بیمار اتفاق نیفتد.

دکترآزیتا شفیقیان متخصص جراحی زنان و زایمان:

آزیتا شفیقیان ورودی سال‌‌ 62 رشته پزشکی در دانشگاه تهران هستم. نفر سوم کنکور در سهمیه ازاد بودم؛ از آن جا که در دوران تحصیل جزو ده درصد اول پذیرفته شدگان بودم بدون طرح وارد دوره رزیدنتی جراحی زنان و زایمان شدم. حدود شش سال بعد از فارغ التحصیلی تصمیم به تخصصی تر کردن تحصیلاتم کردم و فلوشیپی ناباروری را در سال 83 گذراندم. بیشترین فعالیت من در حوزه طبابت درمان ناباروری است.

و از دیگر فعالیت هایم در درمان ناباروری با شیوه نوین-ivf ، مشاوره زوجین نابارور، مراقبت های قبل و بعد بارداری، مشاوره و درمان بیماری های زنان

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر آزیتا شفیقیان با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02122422132

ارتباط از طریق تلگرام:

موبایل: 09128083990

آدرس: خیابان مقدس اردبیلی، روبروی مرکز خرید پالادیوم، پلاک 81 ، زنگ 42 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ