جراحی واریس، نکاتی که باید حتما در این زمینه بدانید!

mousavi
دکتر بهزاد جزایری متخصص جراحی عمومی و عروق: درمان جراحی واریس دو هدف دارد؛ یکی خارج کردن رگ‌های گشاد شده واریسی که معمولا‌ زیر زانو و دوم، درمان نارسایی دریچه‌ای که زمینه را برای به‌وجود آمدن واریس فراهم می‌کند. اکثر مراکز جراحی واریس را براساس «سرپایی» یا «یک شب بستری» انجام می‌دهند.

دکتر بهزاد جزایری متخصص جراحی عمومی و عروق:

درمان جراحی واریس دو هدف دارد؛ یکی خارج کردن رگ‌های گشاد شده واریسی که معمولا‌ زیر زانو و دوم، درمان نارسایی دریچه‌ای که زمینه را برای به‌وجود آمدن واریس فراهم می‌کند. اکثر مراکز جراحی واریس را براساس «سرپایی» یا «یک شب بستری» انجام می‌دهند.

در تصویرهای زیر نمونه واریس پیش و بعد از جراحی واریس دیده می‌شود. در عکس اول رگ صافن مشخص شده و ارتباط با رگ رانی قطع می‌شود و در عکس پهلوی آن خارج کردن واریس زیر زانو نشان داده می‌شود.

خارج کردن رگ‌های گشاد شده:

از طریق برش‌های متعدد کمتر از 2میلی‌متر، رگ‌های واریس زیر پوست توسط قلاب مخصوص «صید» شده و از زیر پوست خارج می‌شوند. واریس‌ها هنگامی که بیمار ایستاده پیش از شروع عمل با کمک داپلر رنگی علامت‌گذاری می‌شوند. امکان تزریق این رگ‌ها بعد از عمل هم وجود دارد.

کنترل برگشت خون:

کنترل برگشت خون برای درمان و جلوگیری از عود بیماری نقش اساسی دارد. جراح نیاز دارد که مشخص کند قبل از عمل که برگشت غیرطبیعی در کدام سیستم است. در صورت صافن بزرگ برش 3 سانتی‌متری در کشاله ران داده می‌شود و ارتباط صافن با رگ رانی قطع می‌شود. سپس رگ صافن تا حد زانو از زیر پوست خارج می‌شود. برخی به‌دلیل امکان صدمه به عصب حسی صافن این عمل را انجام نداده و ترجیح می‌دهند رگ صافن را بعدا در صورت باز بودن زیر کنترل داپر توسط تزریق ماده سکلوروزنت مسدود کنند. درمورد صافن کوتاه بیمار روی شکم خوابیده و از پشت زانو برش انجام می‌شود و ارتباط رگ صافن کوتاه از رگ پشت زانو قطع می‌شود. روش‌های جدید برای بستن رگ صافن ازجمله استفاده از لیزر داخل رگ با هدف کم کردن عوارض جراحی واریس مورد استفاده قرار گرفته است.

عملیات بعد از عمل و دستورات:

1. بعد از جراحی واریس جوراب بالای زانو که از پیش اندازه‌گیری و تهیه شده، پوشانده می‌شود و با همان جوراب روز بعد بیمار مرخص می‌شود و به بیمار توصیه می‌شود که روز بعد می‌تواند حمام کند و پانسمان‌ها را بردارد. سپس به مدت 3ماه جوراب فقط هنگام روز پوشیده می‌شود و توصیه می‌شود که زیاد راه برود. در منزل «چرک خشک‌کن» نسخه نمی‌شود مگر اینکه بیمار عفونت در محل زخم کشاله ران پیدا کند.

2. بیمار 15-10 روز بعد از جراحی واریس در مطب دیده می‌شود. در این جلسه پا در حالت ایستاده معاینه می‌شود و تاثیر جراحی واریس روی واریس ارزیابی می‌شود. ما به‌طور معمول از بیمار بعد از عمل معاینه داپلر رنگی انجام می‌دهیم؛ جهت تعیین وضعیت رگ سافن و سایر رگ‌های واریسی که هنوز باقی مانده‌اند. در صورت باز بودن سافن یا سایر واریس با کمک داپلر رگ‌ها تزریق شده و مسدود شدن آنها مورد تایید قرار می‌گیرند.

دکتر بهزاد جزایری متخصص جراحی عمومی و عروق:

دکتر بهزاد جزایری، عضو کالج جراحان انگلستان و جراح بیمارستان دی در تهران است و نظرات ارائه شده براساس تجربیات کسب شده در انگلستان و ایران است.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر بهزاد جزایری با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

آدرس: خیابان ولی‌عصر، روبه‌روی بیمارستان دی، ساختمان پزشکی دی

تلفن: 02188886197  

فکس: 02188886198

آدرس: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان توانیر، بیمارستان دی، کد پستی ۱۴۳۴۸۷۳۱۱۱

تلفن: 02188779070  02188797111 – 02188884871  02188884346 – 02188880819

فکس: 02188797353

وب سایت: iranvarice.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ