دانستنی‌های درمان و نگهداری ارتودنسی

mousavi
دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت: اگر دندان‌های شما کج شده یا خوب روی هم جفت و جور نمی‌شود، درمان‌های مختلفی برای قوی و همراستا شدن دندان‌ها وجود دارد مثل بریس یا رتینر.

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

اگر دندان‌های شما کج شده یا خوب روی هم جفت و جور نمی‌شود، درمان‌های مختلفی برای قوی و همراستا شدن دندان‌ها وجود دارد مثل بریس یا رتینر.

بسیاری از دندانپزشکان عمومی از روش‌های پایه‌ای همسان‌سازی و ارتودنسی دندان استفاده می‌کنند ولی متخصصان‌ ارتودنسی‌ بی‌نظمی‌های دندان‌ها را اصلاح می‌کنند. 

دندانپزشک یا دکتر ارتودنسی از شما در مورد دندان‌های‌تان سوالاتی می‌پرسد، معاینات بالینی انجام می‌دهد، میزان فشار دندان‌ها را بررسی می‌کند، از صورت و دندان‌ها عکسبرداری می‌کند و درخواست تصویربرداری با اشعه ایکس از دهان و سر می‌دهد. برنامه درمانی مناسب براساس مجموعه‌ای از این داده‌ها طرح‌ریزی می‌شود.

دکتر هادی درویش پور متخصص ارتودنسی در این زمینه بیشتر توضیح می دهد

در برخی موارد نگهدارنده ارتودنسی لازم است. در سایر موارد که نادرتر است، ممکن است جراحی لازم‌ شود. در بیشتر موارد بریس موردنیاز است.

چه نوع بریس‌هایی در دسترس است؟

اگر واقعا بریس راه‌حل درمان  باشد، دندانپزشک یا ‌متخصص ارتودنسی نوع خاصی از آن را برای شما تجویز می‌کند. بریس ممکن است شامل باند، سیم و سایر بخش‌های اصلاحی قابل برداشت یا ثابت باشد. یک روش برای همه افراد  ممکن است جوابگو نباشد. 

بریس چگونه عمل می‌کند؟

بریس با ایجاد فشار مداوم در مدت زمانی باعث می‌شود تا حرکت دندان‌ها در مسیر خاص آهسته شود. وقتی دندان‌ها ‌حرکت می‌کنند، با اعمال فشار شکل استخوانی تغییر می‌کند.

بریس از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • براکت:

بخش‌های کوچکی که مستقیما به جلوی هر یک از دندان‌ها وصل می‌شود، مثل گیره عمل می‌کند و قوس سیم‌ها را نگه می‌دارد. انواعی دارد شامل پلاستیکی، سرامیکی یا استیل.

  • باندهای ارتودنسی:

اینها هم استیل و هم شفاف هستند.

  • قوس سیم‌ها:

به براکت‌ها وصل می‌شود و برای هدایت‌ حرکت دندان‌ها کاربرد دارد.

  • لوله دهانی روی باند برای دندان آخر که انتهای قوس سیم‌ها را نگه می‌دارد.
  • لیگاتور که قوس‌ سیم‌ها را به براکت نگه می‌دارد.
  • فنرهایی که ممکن است روی قوس سیم‌ها بین براکت‌ها باشد.
  • دو تا نوار روی دندان‌های بالایی
  • نوارهای الاستیکی. فشاری وارد می‌کند تا دندان‌های بالایی برخلاف دندان‌های پایینی حرکت کنند تا جاگیری درستی داشته باشند.

بریس‌های کوچک‌تر و جدیدتر که از انواع قدیمی‌تر، کم‌حجم‌تر هستند، ممکن است برای برخی افراد گزینه مناسبی باشند. روش دیگری برای هم‌تراز کردن دندان‌ها وجود دارد و آن‌هم استفاده از رتینرهای پلاستیکی قابل برداشت است که ممکن است در زمانی که فشردگی دندان‌ها خیلی شدید نباشد، استفاده شود.

چه مدت باید از بریس استفاده شود؟

دکتر درویش‌پور متخصص ارتودنسی در تهران  می‌گوید این زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به شدت مشکل بیمار، میزان فضای در دسترس در دهان، فاصله‌ای که دندان‌ها باید

جابه جا شوند، سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و استخوان محافظت‌کننده آنها و البته رعایت بیمار از دستورات پزشک بستگی دارد. به‌طور متوسط، وقتی که بریس استفاده می‌شود معمولا بین یک تا سه سال باید قرار داده شود. بعد از برداشتن بریس، بیشتر بیماران نیاز دارند تا از نگهدارنده ارتودنسی سیمی به طور مداوم برای 6 ماهه اول استفاده کنند و  در ادامه برای سال‌ها فقط در زمان خواب از آن استفاده کنند (البته فقط با نظر دندانپزشک).

در طول مدت درمان هر چند وقت یک بار باید ویزیت داشته باشم؟

معمولا‌ متخصص ارتودنسی هر ماه‌ برای شما وقت ویزیت مشخص می‌کند.

آیا بریس دردناک است؟

در این حالت ممکن است برای شما داروهای مسکن بدون نسخه مثل موترین یا تیلنول تجویز شود. اگر درد مداوم دارید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا سن بیمار روی موفقیت این روش تاثیری دارد؟

این روش معمولا سن خاصی  ندارد ولی درمان‌های ارتودنسی در اطفال و بالغین می‌تواند با موفقیت همراه باشد. تفاوت‌های اصلی بین درمان‌ها در بالغین و اطفال این است که اصلاحات خاص در بالغین ممکن است به بیش از بریس نیاز داشته باشد.    

آیا می‌توان در زمان استفاده از بریس ورزش کرد؟

اگر شما از بریس استفاده می‌کنید، می‌توانید به ورزش ادامه دهید. ممکن است نیاز به محافظ دهانی باشد. 

دکتر هادی درویش پور، متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت:

دکتر هادی درویش پور دارای درجه دکتری تخصصی در رشته ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت است. وی در بالاترین آزمون تخصصی ارتودنسی ایران که توسط وزارت بهداشت برگزار می شود رتبه اول بورد تخصصی را کسب نمود و مورد تقدیر توسط وزیر محترم بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی ایران قرار گرفت. 

شما عزیزان می توانید با شماره تلفن های زیر با دکتر هادی درویش‌پور در تماس باشید.

آدرس: تهران – دهکده المپیک – میدان المپیک – ضلع جنوب غربی – کوچه 27 – پلاک 17

02144161120

02144161123 

02144135192

آدرس: تهران – میدان فاطمی، ضلع جنوب شرقی میدان( نبش جویبار ) ساختمان گراد، پلاک ۴۵ طبقه اول 

02188893286

02188906560

وب سایت:  www.drdarvishpour.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
علی

علی

1396-10-07 - 12:29 پاسخ

تشکر عالی بود