نکات قابل توجه در مورد لیزر درمانی برای رفع موهای زائد

mousavi
دکتر آرزو فکور، پزشک پوست و مو: هرچه پوست روشن تر و موها تیره و ضخیمتر باشند جوابدهی بهتر خواهد بود. البته رعایت فاصله بین جلسات و نکاتی که پزشک از بیمار می‌خواهد نیز نقش بسزایی دارد.

دکتر آرزو فکور، پزشک پوست و مو:

هرچه پوست روشن تر و موها تیره و ضخیمتر باشند جوابدهی بهتر خواهد بود. البته رعایت فاصله بین جلسات و نکاتی که پزشک از بیمار می‌خواهد نیز نقش بسزایی دارد.

امروزه بحث بر سر لیزر موهای زائد بسیار است اما مهمترین مسئله انتخاب نوع لیزر و نوع دستگاه است که در نتیجه کار و اثربخشی آن نقش مهمی ایفا می‌کند. برای از بین بردن موهای زائد ما از روش‌های متعددی می‌توانیم استفاده کنیم. از جمله دستگاه‌های لیزر یا IPL یا روشهای دیگر که باید به درستی تفاوت‌های آنها را دانست. به عنوان مثال از دستگاه‌های IPL با طول موج‌های مختلف برای رفع موهای زائد، ضایعات عروقی، جوانسازی یا درمان جوش استفاده می‌شود که باید به‌درستی تنظیم شود و در عین حال فاکتورهای مختلفی برای رسیدن به آن طول موج مورد نظر احتیاج است که اگر این فاکتورها به درستی و با کیفیت لازم تامین نباشد نتایج مطلوب حاصل نخواهد شد اما وقتی صحبت از لیزر می‌شود یعنی دستگاهی که فقط به‌صورت تک طول موج است پس در همین‌جا تفاوت بین دستگاه لیزر و LPL مشخص می‌شود که هر دستگاه با طول موج مشخصی برای درمان تخصصی به‌کار می‌رود. برای درک بهتر مطلب دکتر آرزو فکور عضو انجمن لیزر ایران در زیر توضیحاتی را ارائه داده است.

  انواع لیزرها برای رفع موهای زائد:

لیزر Diode، لیزر Nd.YAG ولیزر الکساندرایت. این لیزرها در دستگاههای متفاوت که توسط کمپانیهای مختلف ساخته شدهاند قرار دارند. به عنوان مثال لیزر الکساندرایت، دستگاه ایتالیایی  ایالت متحده یا Diode دستگاه ایتالیایی ـ کره‌ای و انواع مختلفی را دارد و اما دستگاه کندلا ساخت کمپانی ایالت متحده که نوع لیزرآن الکساندرایت است. یکی از انواع بسیار خوب لیزر برای رفع موهای زائد با جوابدهی 80 تا 85 درصد و با طول موج nm775 است. این دستگاه وسیله خنک‌کننده به صورت اسپری (cooling) دارد. یکی دیگر از مزایای آن اینکه به‌راحتی می‌توان در تیپ‌های مختلف پوست به نتایج مطلوبی رسید. (پوست را به تیپ‌های مختلف به دلیل تنوع رنگ پوست تقسیم‌بندی می‌کنند.) به همین دلیل انتخاب درست بیمار و تشخیص درست، بسیار در درمان اهمیت دارد

از بین بردن موهای زائد با لیزر الکساندرایت

باید متذکر شد، لیزر در افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد و در مورد جلسات آن نمی‌توان از قبل تصمیم گرفت. معمولا به‌طور متوسط بین 6 تا 7 جلسه لازم است، حال ممکن است در فردی با 4 تا 5 جلسه و در شخصی دیگر 10 تا 12 جلسه نیاز باشد. در مورد فاصله بین جلسات معمولا 4 جلسه اول با فواصل کوتاه‌تر (یک تا 2ماه) و در جلسات بعد فواصل بیشتر، گاهی تا 6 ماه یا به سالی یکبار نیز برسد. البته باید دانست درمان هیچگاه صددرصد نیست کمااینکه روی موهای بور و روشن یا موهای سفید هیچ اثری ندارد زیرا نور لیزر باید توسط رنگدانه‌هایی که در مو و پیاز آن وجود دارد جذب و با همین مکانیزم از بین برود ولی در موهای سفید این رنگدانه‌ها (ملانین) وجود ندارد. از این پدیده برای از بین بردن ضایعات عروقی و برخی بیماری‌های دیگر که نور جذب رنگدانه‌های پوست یا هموگلوبولین و اکسی هموگلوبولین می‌شود نیز استفاده می‌شود. لیزر Diode با طول موج nm810 امکان کار را با پوست‌های تیره‌تر فراهم می‌سازد اما مستلزم سیستم خنک‌کنندگی بسیار قوی (cooling) است که در دستگاه‌های موجود این امکان به اندازه کافی تامین نشده است. به همین دلیل باعث درد و گاهی سوختگی‌های شدید می‌شود اما از نظر کاهش میزان تراکم موها تا 85درصد می‌تواند موثر باشد. یکی دیگر از مشکلات کار با این نوع لیزر کوچک بودن سر هندپیس است که زمان انجام کار را در لیزرهای بدن بسیار طولانی می‌کند. پس به‌طور کلی هرچه پوست روشنتر و موها تیره و ضخیم‌تر باشند جوابدهی بهتر خواهد بود. البته رعایت فاصله بین جلسات و نکاتی که پزشک از بیمار می‌خواهد نیز نقش به‌سزایی دارد. نکته دیگر اینکه، برخلاف تصور عام اشعه لیزر مضر نیست و نوری است که مقدار آن کنترل شده و مقدار نفوذ و شدت آن تحت کنترل است. پس عوارض آن به‌جز التهاب و قرمزی کوتاه مدت پوست یا درصورت استفاده ناصحیح لکه‌های پوستی عوارض دیگری ندارد و به هیچوجه به ارگانهای داخلی صدمه نخواهد زد. برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل بهترین کار مشاوره درست با پزشک است تا با اطلاعات کامل درمان خود را انتخاب کنید

   به‌طورکلی در انجام لیزر باید مسائل مختلفی را درنظر گرفت:

 – پزشکی که تسلط و آشنایی کامل را با دستگاه داشته باشد 

  – انتخاب نوع لیزر و دستگاه قابل اعتماد 

  – آشنایی و تحقیق در مورد روند درمان دستگاه کندلا ساخت کمپانی ایالات متحده که نوع لیزرآن الکساندرایت است. یکی از انواع بسیار خوب لیزر برای رفع موهای زائد با جوابدهی 80 تا 85 درصد است.

دکترآرزو فکور:

لیزر در افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد و در مورد جلسات آن نمی‌توان از قبل تصمیم گرفت.

دکترآرزو فکور، پزشک پوست و مو:

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر آرزو فکور با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122023177

02122656857

02122656858

آدرس: زعفرانیه(مقدس اردبیلی)، پلاک 100، طبقه 4، واحد 402

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ