چرا در برخی موارد عضلات شکم موقع بارداری از هم جدا شده و بهم هم نمی چسبند؟

karimi
جدا شدن عضلات شکم موقع بارداری

هنگام بارداری بزرگ شدن رحم باعث کشیدگی عضلات حفره شکم می شود. این باعث بروز مشکلی می شود به نام دیاستسیس رکتی که در آن دو رشته عضلانی بزرگ موازی که در خط وسط شکم به هم می رسند از هم جدا می شوند. این مشکل زمانی خود را بیشتر نشان می دهد که عضلات شکم تحت فشار قرار گیرند.

دیاستسیس رکتی  معمولا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری اتفاق می افتد. گاهی چند ماه بعد از تولد کودک جدایی عضلات کمتر می شود اما درجاتی از جدا شدگی عضلات شکم حتی گاهی تا بیش از یک سال بعد از تولد کودک باقی می مانند. این عارضه باعث ضعیف شدن عضلات شکم، درد قسمت پایینی کمر، دشواری در برداشتن اشیا و اختلال در انجام کارهای روزمره می شود.

معمولا این افراد بیشتر در معرض دیاستسیس رکتی هستند: خانمهای بالای 35 سال، بارداری بیش از دو مرتبه، به دنیا آوردن نوزادی با وزن بالا و خانمهایی که بارداری های پشت سر هم داشته اند.

همچنین تمرینات شدید عضلات شکم بعد از سه ماهه نخست نیز خطر ابتلا به دیاستسیس رکتی را افزایش می دهد.

اگر فکر می کنید دیاستسیس رکتی دارید با پزشک خود مشورت کنید. بعد از تولد نوزاد انجام برخی تمرینات ورزشی به شما کمک می کند تا قدرت عضلات شکم خود را بازیابی کنید. اما اگر شدت مشکل خیلی زیاد است و در انجام کارهای روزمره شما اختلال ایجاد کرده می توان با جراحی مشکل را برطرف کرد.این جراحی علاوه بر حل مشکل عضلات شکم زیبایی و فرم مناسب شکم شما را نیز تامین خواهد کرد.

پاسخ از دکتر راجر هارمز متخصص زنان، سردبیر ارشد سایت مایوکلینیک، دانشیار بیماریهای زنان، مدیر آموزشی کالج پزشکی مایوکلینیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ