آیا بیش از حد به دستشویی می روید یا لگن و مثانه تان درد می کند؟

آزاده فراهانی
سیستیت بین بافتی و علائم و راه درمان.

الو دکتر می گوید : کلیهها برای داشتن یک زندگی عاری از درد و محدودیت ضروری هستند؛ برای همین باید کاملا مراقب آنها باشید، یادتان باشد در مورد کلیهها خودتشخیصی و خوددرمانی بسیار اشتباه است.

سیستیت بینبافتی یکی از بیماریهای گیجکننده‌‌ای است که گاهی تشخیص آن سخت میشود. این حالت یک التهاب مزمن دیواره مثانه است که باعث درد لگن و مثانه بهصورت مزمن میشود و همچنین میتواند باعث کاهش گنجایش مثانه شده و درنتیجه باعث شود، فرد بیشتر به دستشویی برود.

علت بیماری سیستیت بین بافتی

هیچکس نمیداند علت این بیماری چیست؛ این حالت با عفونت دستگاه ادراری و عفونت مثانه متفاوت است زیرا در این حالت التهاب ناشی از عفونت نیست و آنتیبیوتیکها نمیتوانند در درمان موثر باشند. بعضیاوقات التهاب آنقدر شدید و وخیم است که زخمهایی در دیواره مثانه ایجاد میکند. این حالت در زنان شایعتر و در واقع 90درصد از موارد آن در زنان رخ میدهد. بعضی پزشکان معتقدند، این حالت یک بیماری اتوایمون است که پس از یک عفونت مثانه رخ میدهد اما برخی دیگر میگویند، موادی که در ادرار وجود دارد میتواند باعث صدمه‌‌خوردن جداره مثانه شود.

درمان بیماری سیستیت بین بافتی

برای رفع این مشکل هنوز درمانی کشف نشده اما گاهی ممکن است علائم بدون هیچدرمانی برطرف شوند، گاهی هم علائم برای مدتی برطرف میشوند اما دوباره پیدا میشوند. گاهی حتی ممکن است بین دورههای بیماری فاصلههای چند ساله ای وجود داشته باشد. در موارد شدیدتر هم ممکن است اعمالی مثل تحریک الکتریکی مثانه یا عمل‌‌های جراحی ترمیمی، لازم شود.

درمان دارویی

برخی داروها در زنان مبتلا به این حالت مفید بوده است مثلا پنتوزان پلی سولفات و مسکنهایی مثل ایبوپروفن و داروهای ضدافسردگی و حتی در برخی موارد، داروهای آنتیهیستامین.

درمان رژیم غذایی

پزشکان در کنار تجویز دارو ممکن است تغییراتی را هم در رژیمهای غذایی افراد منظور کنند. الو دکتر می گوید : هنوز مطالعات جامع و کاملی در مورد تاثیر رژیمهای غذایی روی حالت سیستیت بینبافتی انجام نگرفته است اما بسیاری از زنان میگویند که گوجهفرنگی، انواع سسها، شکلاتها، نوشیدنیها و مایعات حاوی کافئین و غذاهای حاوی چربی بالا علائم را در آنها تشدید میبخشند، در گروهی دیگر هم خوردن هرگونه نوشیدن یا غذاهای حاوی قندهای مصنوعی بهشدت علائم را بدتر میکند. به هر حال باید از هرچیزی که علائم را بدتر میکند پرهیز کنید. برخی پزشکان معتقدند، کسانی که رژیم غذایی آنها شامل چند وعده غذایی کمحجم و از گروههای مختلف غذایی باشد، علائم و دردهای کمتری را تجربه خواهند کرد. در ضمن خیالتان راحت باشد که این مشکل هیچ مشکلی در روند طبیعی بارداری یکزن ایجاد نخواهد کرد.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ