ظاهر غذا تا چه حد مهم است؟

آزاده فراهانی
غذاهای اشتها آور و رنگ غذاها.

اگر رنگ نوشیدنیهای معروفی که به آنها عادت دارید، تغییر دهید، بیشتر مردم نمیتوانند آن را بشناسند! چند تحقیق که در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده که چطور درک مزهها تحتتاثیر رنگ است. در مطالعهای که شرکتکنندگان نوشیدنیها با رنگ همیشگی امتحان کرده بودند، توانستند طعم را درست تشخیص دهند. اما زمانیکه رنگ همیشگی نوشیدنیها را نمیبینند، در تشخیص نوشیدنی دچار اشتباه میشوند. مثلا 70درصد شرکتکنندهها بعد از نوشیدن آب انگور، متوجه طعم آن شدند. اما 15درصد تصور کردند مخلوط آب لیموهای ترش و شیرین است. البته تنها  30درصد افرادی که آب آلبالو خورده بودند، متوجه طعم آلبالوی آن شدند و باز هم بیشترشان تصور کردند مخلوط آب لیموهای ترش و شیرین است!

رنگ و اشتیاق به غذاهای مختلف کاملا با هم ارتباط دارند. فقط ظاهر غذا باعث تحریک اعصاب در هیپوتالاموس میشود. شرکتکنندگانی که باید غذایشان را در ظرف تیره میخوردند، به شدت احساس میکردند هیچ مورد دوستداشتنی در این غذاها وجود ندارد.

برای دیدن، چشمها اولین عضوی هستند که باید از دیدن منظره خوشحال شوند؛ حتی قبل از امتحان کردن طعم غذا. یعنی وقتی برخی محصولات غذایی در فروشگاهها مورد استقبال قرار نمیگیرند، به دلیل پایین بودن کیفیت مواد و بد بودن طعم، بو و رنگش نیست؛ چون مشتریها فرصت ندارند هنگام خرید تا این حد پیش بروند. رنگها مشخص هستند و به طور مشخص در کل دنیا سخت است خریداری را راضی کنید غذای آبیرنگی را امتحان کند و بیشتر این نوع خوراکیها برای بچهها بستهبندی میشوند.

اشتها برانگیزترین بستهبندی…

در رایگیری از مصرفکنندگان، بستهبندی قرمز و زرد مکدونالد، بهدلیل استفاده هوشمندانه از رنگها، بهعنوان بهترین بستهبندی غذا انتخاب شدهاند. هر دو رنگ با تحریک اشتها، حس خوبی به فرد منتقل کرده و به یاد ماندنی هم هستند. البته تحقیقاتی که در سال 2009 در مجله «روانشناسی و رفتار» منتشر شد، نشان داد که تاثیر رنگهای اشتهاآور بر افزایش فعالیت مغز افراد لاغر تا زمان سیر شدن افراد ادامه پیدا میکند اما این افزایش فعالیت مغز در افراد چاق، حتی بعد از سیری کامل هم، همچنان ادامه پیدا میکند، بنابراین فرد همچنان تحریک به پرخوری میشود و افراد چاق بیشتر از لاغرها تحتتاثیر روانی رنگها هستند.


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ