آیا کندن مو یک بیماری است؟

دکتر ایمان مومنی، جراح و متخصص پوست و مو: بیماری تریکو تیلومانیا یا وسواس موکنی نوعی اختلال روان تنی است که از نظر تعریفی با انگیزه و تمایل غیرقابل مقاومت به کشیدن موها مشخص می شود.

دکتر ایمان مومنی، جراح و متخصص پوست و مو:

بیماری تریکو تیلومانیا یا وسواس موکنی نوعی اختلال روان تنی است که از نظر تعریفی با انگیزه و تمایل غیرقابل مقاومت به کشیدن موها مشخص می شود. 5 نشانه باعث می شود این تشخیص در بیمار مورد تأئید قرار گیرد:

1- فرد مکررا موهایش را به نحوی تحت کشش قرار می دهد که منجر به از دست دادن موها می شود.

2- بلافاصله قبل از کشیدن موها، فرد شدیداً احساس تمایل و تحت فشار بودن برای کشیدن موهایش را دارد و نمی تواند در برابر این رفتار مقاومت کند.

3- در حین کندن موها فرد احساس رضایت و خشنودی می کند.

4- فرد مبتلا به اختلال روحی دیگری نیست.

5- این مشکل باعث آشفتگی، محرومیت از شغل یا تحصیل یا سایر کارکردهای اجتماعی شود.

شیوع این اختلال در حد 0.6% در جامعه است و بروز آن در زنان تقریباً دو برابر مردان است. کودکان هفت برابر بیشتر از بزرگسالان به این مشکل مبتلا می شوند. قبل از سن بلوغ گرفتاری در پسران بیشتر دیده می شود ولی بعد از این سن، دختران بیشتر درگیر این حالت می شوند. بیشترین سن ابتلا بین 2 تا 10 سالگی است. بیشترین عاملی که در بروز این حالت دخالت دارد، شرایط زندگی پراسترس دوره کودکی بیشترین علت ایجاد این بیماری است و عادت کردن به بازی با موها و پیچاندن آنها نیز مستعد کننده ی ابتلای بعدی فرد به این حالت است. جویدن ناخن ها، مکیدن شست ها، کندن پوست، دستکاری مکرر بینی، گاز گرفتن لب ها و جویدن گونه ها از داخل دهان، اضطراب، افسردگی، حملات هراس و رفتارهای وسواسی سایر حالاتی هستند که به همراه وسواس مو کندن ممکن است وجود داشته باشند یا تظاهر یابند. وسواس موکنی حالتی خودآگاهانه و با اطلاع و قصد فردی است و فرد نمی تواند در مقابل تمایل شدیدش به کشیدن و کندن موها غلبه کند.

  در بیشتر موارد موهای ناحیه تاج و بالای سر در این بیماری آسیب می بینند ولی نواحی جلو، پشت و دور سر نیز ممکن است گرفتار شوند. موهای سر کوتاه، نامنظم، شکسته و کج و مورب می شوند و شبیه ته ریش زبر به نظر می رسند. موهای ابرو، مژه، زیر شکم و صورت نیز ممکن است در این بیماری آسیب ببینند. گاهی فرد با دندانهایش موهای بلند سر خود را می کند یا حتی ممکن است ببلعد که این موهای خورده شده در برخی موارد ممکن است به توده ای در هم پیچیده تبدیل شوند و در معده یا روده فرد ایجاد انسداد کنند. تشخیص این بیماری را باید به نظر پزشک متخصص پوست موکول کرد و برای درمان این افراد باید از کمک متخصص روان پزشکی سود جست. یافتن نوع استرس مسبب بیماری، حمایت از بیمار و آموزش والدین و معلمین این بیماران عامل مهم سیطره یافتن بر این بیماری است. این بیماری در اکثر موارد خودمحدود شونده است ولی در صورت لزوم نیز داروهای ضدافسردگی یا ضداضطراب بخصوصی تحت نظر روان پزشک به فرد داده می شود.

شایان ذکر است که این بیماری باید از طاسی منطقه ای یا همان ریزش سکه ای موها افتراق داده شود که گرچه به صورت اتفاقی ممکن است با وسواس مو کندن همراه باشد، ولی  نباید از درمان های طاسی منطقه ای در این حالت استفاده کرد.

 بیماری کچلی سر که در اثر گرفتاری موها به قارچ به وجود می آید نیز باید از وسواس مو کندن افتراق داده شود، چون آن حالت نیز درمانی متفاوت و اختصاصی برای خود دارد. باید خاطرنشان کرد که کلید تشخیصی این بیماری این موضوع است که بیمار “خود” موهایش را می کشد و می کند و عامل دیگری در از بین رفتن موها دخالت ندارد، این موضوع  منحصراً در این بیماری دیده می شود و هیچ بیماری دیگری نیست که بیمار خودش موهایش را بکند.

دکتر ایمان مومنی، جراح و متخصص پوست و مو:

دکتر ایمان مومنی، جراح و متخصص پوست، مو و زیبایی متولد سال ۱۳۵۶ اصفهان است که کلیه مقاطع تحصیلی خود را در این شهر به پایان برده است. در سال۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رشته پزشکی  پذیرفته شده و در سال ۱۳۸۲  فارغ التحصیل شد.  از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ در روستاهای چهار محال و بختیاری به عنوان پزشک خانواده مشغول کار بود و در سال ۱۳۸۸ در آزمون تخصص برای تخصص پوست دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان قبول شد و در سال ۱۳۹۲ فارغ التحصیل شد. وی در همین سال موفق به دریافت بورد تخصصی شد و به عضویت انجمن متخصصین پوست ایران در آمد. دو سال خدمت مناطق محروم خود را در منطقه فریدن گذرانده و اکنون در اصفهان در حال خدمتگزاری به هموطنان عزیز است. مطب دکتر ایمان مومنی متخصص و جراح پوست و مو و زیبایی آماده ارائه خدمات و مشاوره تخصصی در زمینه های زیبایی و لیزر و بیماریهای پوست و مو به هموطنان عزیز است.

جهت ارتباط با مطب دکتر ایمان مومنی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

03136269770

09375773665             

آدرس: اصفهان،خیابان توحید میانی، نرسیده به چهارراه پلیس مجتمع یاس واحد 201

وب سایت: drimanmomeni.ir

Momeniiman

drimanmomeni.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ