گیاهخواری برای بدن مفید است یا نه؟

غزاله ذوالفقاری
بعضی افراد به دلیل برخی باورهایشان، با حذف مصرف گوشت از رژیم غذایی به سمت گیاهخواری می روند.

بعضی افراد به دلیل برخی باورهایشان، با حذف مصرف گوشت از رژیم غذایی به سمت گیاهخواری می روند. از این رو یک متخصص تغذیه به تشریح مضرات و فواید این نوع رژیم ها پرداخت.

رژیم های گیاهخواری با درجات مختلفی صورت می گیرد. در شرایط گیاهخواری مطلق حتی مصرف شیر و تخم مرغ هم حذف می شود اما در رژیم های ملایم تر از شیر و تخم مرغ استفاده می شود. حال این سوال مطرح می شود که آیا پیرو رژیم های گیاهی بودن مفید است یا نه؟

متخصص تغذیه و رژیم درمانی پاسخ داد: این رژیم ها شاید در برهه ای از زمان برای برخی از بیماری ها مفید باشد اما اگر در طولانی مدت استفاده شوند سبب ساز مشکلاتی برای فرد می شود که مهم ترین آنها کمبود اسیدهای آمینه است.در صورتی که فردی در طولانی مدت، تنها از رژیم غذایی گیاهی استفاده کند احتمال بروز کمبود ریزمغذی هایی نظیر روی وجود دارد. گیاه خواری باید در یک دوره کوتاه و تحت نظر متخصص تغذیه و با این هدف که برای فرد کمبود ایجاد نشود ادامه داده شود. این متخصص تغذیه با بیان این که افراد به ندرت تمایل به پیگیری رژیم های گیاه خواری دارند گفت: «برای فردی که دچار نقرس یا افزایش اسید اوریک خون است استفاده از رژیم های گیاه خواری برای مدتی مفید واقع می شود.گاهی برخی افراد باهدف کاهش وزن برای دریافت رژیم های گیاهی مراجعه می کنند اما باید بدانند که گیاه خواری صرف، نتایج چندان جالب و مطلوبی به همراه نخواهد داشت زیرا پس از قطع کردن دوره رژیم درمانی، فرد به صورت مجدد دارای اضافه وزن می شود. او با بیان این که خوشبختانه رژیم‌های گیاهخواری در کشورمان چندان شایع و متداول نیست، گفت: البته در کلینک های تغذیه ای که با اصول علمی اداره می شوند رژیم های گیاه خواری تجویز نمی شوند.در صورتی که کسی رژیم های گیاهخواری را دنبال می کند باید بداند که یک تمرین اشتباه را پیش رو دارد و باید از ادامه آن بپرهیزد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ