موبایل و تبلت را از فرزندان‌تان نگیرید!

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه: با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و وسایل الکترونیکی و نیاز به بهره‎‌گیری از امکانات و مواهب آن، نمی‌توان دوری از ابزار و وسایل و بسترهای دسترسی به دنیای تکنولوژی را از نوجوانان درخواست کرد.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه:

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و وسایل الکترونیکی و نیاز به بهرهگیری از امکانات و مواهب آن، نمی‌توان دوری از ابزار و وسایل و بسترهای دسترسی به دنیای تکنولوژی را از نوجوانان درخواست کرد. دکتر مریم خدابخشی روان شناس و مشاور خانواده عقیده دارد که «نمی‌توانیم از نوجوانان بخواهیم از ابزاری که در سراسر دنیا موجبات پیشرفت افراد را فراهم می‌کنند، فاصله بگیرند، زیرا لازمه حرکت موفق به سمت آینده اطلاع و آگاهی دقیق از ابزار و مهارت‌ها و توانمند بودن در این عرصه‌هاست.» 

منع فرزندان در مورد استفاده از موبایل و تبلت جوابگو نیست!

فضاهای سایبری و مجازی، به دور از مشکلات و آسیب‌هایی که در بطن خود به همراه دارند، دارای فوایدی هستند و به‌طور کل منع استفاده در هر زمینه‌ای می‌تواند موجب برانگیختن کنجکاوی منفی و ایجاد جذابیت مضاعف برای نوجوانان شود. نوجوانان به‌دلیل وجود روحیات خطرپذیر در این سن دوست دارند در خط قرمزها قدم بگذارند و محدودیت زیاد ممکن است باعث بزرگنمایی و افزایش گرایش آنها به این موضوعات شود اما این به معنای نفی مدیریت و نظارت درست والدین بر عملکرد نوجوانان در این فضاها نیست.

راه‌حل چیست؟

در نظر گرفتن سن فرزندان در سطوح و مراحل استعمال ابزار الکترونیکی و زمان‌بندی مناسب و همچنین قراردادن چارچوب منطبق با عرف و فرهنگ اسلامی، می‌تواند زمینه مناسب را برای حضور سالم فرزندان فراهم کند.

عوارض و فایده استفاده از شبکه‌های اجتماعی متغیر است

نمی‌توان فواید استفاده از شبکه‌های سایبری  ،اجتماعی و ابزارهای ارتباطی نوین را نادیده گرفت. با این حال استفاده از این امکانات نیازمند مهارت است، بنابراین توانمندی‌های ارتباطی را در نوجوان تقویت می‌کند و باعث ایجاد جسارت می‌شود. به‌طور مثال استفاده بجا و مناسب می‌تواند به افراد منزوی در برقراری راحت‌تر ارتباط با دیگران کمک کند زیرا فضای مجازی با دنیای واقعی دارای شباهت‌هایی است و در واقع نمونه کوچک یک جامعه محسوب می‌شود، بنابراین برای تجربه نخستین حضور نوجوان و آزمون و خطا گزینه مناسبی پیش روست. پذیرفته نشدن توسط خانواده و گروه همسالان اغلب زمینه‌ساز استفاده افراطی نامناسب نوجوانان از این امکانات و فضاهاست. عدم اعتماد و باور به فرزندان و نا امن بودن محیط خانواده برای فرزندان می‌تواند باعث بروز آسیب و ناهنجاری به‌خصوص در این حوزه باشد.

چطور فرزندان‌مان را از عوارض احتمالی دنیای مجازی دور نگه داریم؟!

جانشین کردن فعالیت‌های ورزشی، گرد شهای جمعی، تامین امنیت روانی در خانواده و فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی از مضرات آن در گرو تلاش اماکن تعلیمی و تربیتی مهم مانند مسجد، مدرسه و خانه است و می‌تواند نفش مهمی را در جلوگیری و دفع آسیب‌ها ایفا کنند.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه:

مرکز گروه همراه دارای کادری متخصص و با تجربه در گروه‌ها و بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. کارگروههای گروه همراه از متخصصان و روانشناسان در حیطه‌ها و رشته‌های مختلف روانشناسی، مشاوره و روانپزشکی تشکیل شده‌اند و مهمترین حسن همکاران مرکز پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و داشتن تخصص و مهارت در آن گروه است.این کارگروه‌ها  شامل موارد زیر هستند:
گروه مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، و انواع خدمات مشاوره روانشناسی، گروه مشاوره کودک و نوجوان، تحصیلی، خدمات روان درمانی و روانپزشکی، نوروفیدبک، هیپنوتیزم درمانی، کارگاههای آموزشی،‌ گروه درمانی

شما می توانید برای ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122383568

02122383846

09361087334

مشاوره تلفنی تهران: 9092305087

مشاوره تلفنی شهرستان: 9099071153

فاکس: 02122383568

وب سایت: grohamrah.com/index.aspx

g.hamrah

grohamrah

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ