همه چیز را در مورد چاقی و لاغری و رژیم‌های غذایی می دانید؟

غزاله ذوالفقاری
با غذا خوردن هنگام شب نظم ساعت طبیعی بدن به هم می‌خورد و در سوخت و ساز بدن هم اختلال ایجاد می‌شود!

برای غلبه بر اضافه‌وزن و چاقی باید همه چیز را در مورد چاقی و لاغری و رژیم‌های غذایی بدانید. یکی از دلایل دشواری کاهش وزن این است که بسیاری از مردم نمی‌توانند جلوی اشتهای خود را بگیرند. یک گروه از محققان ایتالیایی به تازگی توانستند دلیل این موضوع را کشف کنند. تحقیقات آنها نشان می‌دهد هر چقدر هم که یک فرد سیر باشد، مغز او با دیدن غذاهای خوشمزه باز هم می‌تواند دستور به خوردن بیشتر به او  بدهد.

در بدن انسان هورمونی به نام گرلین وجود دارد که در داخل معده تولید شده و میزان غذا خوردن را کنترل می‌کند. از سوی دیگر ترکیبی به نام 2-AG در بدن تولید می‌شود که در کنترل اشتها نقش اساسی دارد. دانشمندان معتقدند مغز انسان در زمان برخورد با غذاهای خوشمزه حتی با وجود سیر‌بودن می‌تواند میزان ترشح این ترکیبات را طوری تغییر دهد که فرد باز هم شروع به غذا خوردن کند.در حقیقت این توانایی از میلیون‌ها سال پیش در ما شکل گرفته است. در آن زمان انسان‌ها عادت داشتند تا حد ممکن غذا بخورند تا درصورت فراهم نبودن غذا در روزهای آینده دچار مشکل نشوند. متاسفانه این توانایی در انسان‌ها باقی مانده است و باعث شده امروزه که میزان دسترسی به مواد غذایی زیاد است، بسیاری از انسان‌ها نتوانند اشتهای خود را کنترل کنند و دچار افزایش وزن شوند. آزمایش‌ها  نشان می‌دهد بعد از دیدن یک غذای خوشمزه میزان هورمون‌های اشتها‌آور در بدن افزایش پیدا کرده و به‌مدت 2 ساعت بالا می‌ماند. به همین دلیل افرادی که تلاش می‌کنند وزن خود را کاهش دهند بهتر است تا حد ممکن مواد غذایی را از چشمان خود دور نگاه دارند. افراد چاق زیادی بوده‌اند که فقط با دور نگاه داشتن مواد غذایی از مقابل چشمانشان توانستند ظرف مدت 6ماه بیش از 11 کیلوگرم از وزن خود را کم کنند. همه افرادی که رژیم گرفته‌اند می‌دانند بعد از لاغر شدن سخت‌ترین بخش کار آغاز می‌شود و آن حفظ وزن نرمال است.

با‌وجود تلاش‌های بسیار، فقط تعداد کمی از افراد می‌توانند بعد از کاهش وزن لاغر بمانند و درصد زیادی دوباره شروع به چاق شدن می‌کنند.  اکنون دانشمندان توانسته‌اند به‌دلیل این موضوع پی ببرند. آنها متوجه شده‌اند بعد از لاغر شدن، یک فرد باید حداقل 300‌کالری از فرد هم‌وزن خودش کمتر غذا بخورد. بعد از کاهش وزن، بدن استعداد بسیار زیادی برای چاق شدن دوباره دارد و برای آنکه شما جلوی این کار را بگیرید باید میزان کالری‌های دریافتی خود را نسبت به یک فرد طبیعی تا 22درصد کاهش دهید، یعنی هر میزان که یک فرد طبیعی هم‌وزن شما غذا می‌خورد، شما باید حدود  300 کالری کمتر از او در طول روز غذا بخورید. مقصر اصلی چاق شدن بعد از رژیم گرفتن ماهیچه‌ها هستند. تحقیقات نشان می‌دهد در دوره گرفتن رژیم‌غذایی، ماهیچه‌ها کالری کمتری برای انجام کارهای خود مصرف می‌کنند. در این بین تغییراتی در هورمون‌ها، اشتها و سوخت‌و‌ساز بدن هم به‌وجود می‌آید که به این عامل دامن می‌زند. بعد از پایان دوره رژیم، قسمت‌هایی از مغز که مسئول حس طعم غذا و لذت بردن از آن است فعال‌تر می‌شود و در عوض قسمت‌هایی که مخصوص حس سیری و توقف غذا خوردن است فعالیت کمتری پیدا می‌کند. به‌همین دلیل اشخاصی که به‌تازگی لاغر شده‌اند باید غذای بیشتری بخورند تا حس رضایت به آنها دست بدهد و در عین حال دیرتر احساس سیری پیدا می‌کنند.

همه ما می‌دانیم که خوردن غذاهای چرب باعث افزایش وزن می‌شود اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد زمان غذا خوردن هم نقش بسیار مهمی در چاق‌شدن دارد. در این مطالعات دانشمندان افراد را از لحاظ زمان غذا خوردن به 2گروه تقسیم کردند؛ گروه اول در طول روز غذا می‌خوردند و گروه دیگر بیشتر حجم غذای خود را در طول شب دریافت می‌کردند.

با اینکه میزان کالری دریافتی در هر دو گروه کاملا مساوی بود اما افرادی که در طول شب هم مجاز به خوردن غذا بودند، اضافه وزن بیشتری پیدا کردند. به‌نظر می‌رسد با غذا خوردن هنگام شب نظم ساعت طبیعی بدن به هم می‌خورد و در سوخت و ساز بدن هم اختلال ایجاد می‌شود. هنگام روز کبد، معده، روده‌ها و عضلات بدن در بهترین و کارآمدترین وضعیت خود قرار دارند و می‌توانند کالری‌های دریافتی را به انرژی تبدیل کنند  اما هنگام شب فعالیت این اعضای بدن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و درنتیجه بیشتر غذاهای وارد شده به بدن تبدیل به چربی می‌شوند. هر عضوی از بدن دارای یک ساعت طبیعی داخلی است. درست در هنگامی که ما شروع به غذا خوردن می‌کنیم این اعضا باید شروع به فعالیت کرده و فرایندهایی مانند تجزیه کلسترول‌ها و تولید گلوکز را انجام دهند. اگر شما هنگام  شب غذا بخورید علاوه بر چاقی حتما به بیماری‌هایی مانند افزایش بیش از حد انسولین در بدن، آسیب کلیوی و فشار خون بالا مبتلا خواهیدشد. امروزه بسیاری از مردم تا دیروقت بیدار می‌مانند و خود را با تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر سرگرم می‌کنند. متاسفانه همه هم به آسانی دسترسی به مواد غذایی دارند و همین عامل باعث افزایش چشمگیر تعداد افراد چاق در سراسر جهان شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
درمان شو

درمان شو

1397-02-08 - 08:22 پاسخ

امروزه دغدغه ی اکثر افراد جامعه اضافه وزن و چاقی می باشد. باتوجه به عواقبی که ممکن است اضافه وزن و چاقی برای افراد جامعه ایجاد کند بهتر است هر فرد در طول روز و ماه چندین بار وزن خود را اندازه بگیرد تا بتواند بدن خود را کنترل نماید و از بیماری های ممکن جلوگیری کند و یا زودتر مطلع شده و به درمان بپردازد.