آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

دکتر محمود هادی زاده: انژیوگرافی روش استاندارد طلایی برای تشخیص بیماریهای قلبی و عروقی می باشد در طی انژیوگرافی با استفاده از کاتترهای مخصوص ( لوله های نازک ) مواد حاجب ( مایعاتی که اشعه x را از خود عبور نمیدهند ) به داخل رگها تزریق شده و همزمان با استفاده از دوربین های مخصوصی که اشعه x را به عروق می تاباند فیلم برداری از رگها صورت میگیرد .

دکتر محمود هادی زاده:


انژیوگرافی روش استاندارد طلایی برای تشخیص بیماریهای قلبی و عروقی می باشد در طی انژیوگرافی با استفاده از کاتترهای مخصوص ( لوله های نازک ) مواد حاجب ( مایعاتی که اشعه  x را از خود عبور نمیدهند ) به داخل رگها تزریق شده و همزمان با استفاده از دوربین های مخصوصی که اشعه x را به عروق می تاباند فیلم برداری از رگها صورت میگیرد .

با استفاده از انژیوگرافی میتوان براحتی تنگی ها ، پاره شدگی ها ، گشادشدگی ها و ناهنجاریهای مادرزادی رگها را بطور بسیار دقیق کشف و شناسایی نمود .

پس از شناخت دقیق ضایعات عروقی میتوان با اقدامات مداخله ای به درمان انها پرداخت .لازم بذکر است که انژیوگرافی هم برای تشخیص بیماری های سرخرگها و هم برای تشخیص ضایعات سیاهرگی بکار میرود .

انژیوگرافی نیاز به بیهوشی ندارد و بیمار بلافاصله پس از انجام انژیوگرافی ظرف چند ساعت بیمارستان را ترک مینماید .پس از انژیوگرافی چند راه درمانی برای بیمار ممکن است در نظر گرفته شود که انتخاب هریک از این روشها بستگی مستقیم به وضعیت بیمار و نوع تنگی عروق او دارد، در صورتی که در انژیوگرافی مشخص شود که تنگی عروق و رسوب مواد زائد در رگها زیاد نبوده است .میتوان با استفاده از داروهای خاص به درمان انها پرداخت.

چنانچه تنگی عروق بصورت منتشر با گرفتاری چندین رگ باشد در بعضی از موارد نیاز به جراحی قلب باز میباشد . سایر موارد تنگی های عروقی با استفاده از آنژیوپلاستی قابل درمان میباشند.

آنژیوپلاستی یک روش بسیار خوب میباشد که بدون نیاز به بیهوشی میتوان تنگی رگها را از بین برد ، در این روش ابتدا وایر ( سیم بسیار نازک با سر قابل انعطاف ) به داخل رگی که دچار تنگی شده است واردمی گردد و از تنگی رگ عبور مینماید سپس بالن که در حقیقت بادکنک کوچکی است که روی یک لوله  نازک قابل انعطاف قرار گرفته است از روی وایر عبور داده شده و در محل تنگی قرار داده میشود.

پس از ان، بالن توسط مایع پرشده وباز میشود و تنگی رگ را از بین میبرد .سپس بالن خارج میشود و استنت (فنر) تعبیه می گردد.

در حقیقت استنت، لوله ای توری مانند فلزی است که بروی خود جمع شده و روی یک لوله  نازک قابل ارتجاع قرار داده شده است. لوله قابل ارتجاع از روی وایر رد میشود و در محل تنگی که قبلا توسط بالن باز شده بود قرار داده میشود .

این کار سبب میشود که تنگی رگ دوباره بازگشت نکند.

استنت برای همیشه در رگ باقی میماند و در حقیقت پس از مدتی جزئی از رگ بیمار میشود.آنژیوگرافی نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و به وسیله  بی حسی موضعی انجام شده و نتایج درخشانی را بدنبال دارد، در  سال اول پس از تعبیه استنت بیماران بایستی از داروهای مخصوصی استفاده کنند . این داروها باعث میشوند که لخته در داخل استنت تشکیل نشود و استنت دچار تنگی نگردد .

دکتر محمود هادی زاده:

دکتر محمود هادی زاده، فوق تخصصی اینترونشنال کاردیولوژی (بالون آنژیوپلاستی)، دوره فوق تخصصی (تکمیلی) نارسایی قلب، درمان واریس و بیماری های عروقی بورد تخصصی قلب و عروق  فشارخون عضو انجمن قلب امریکا و عضو انجمن نارسایی قلب اروپا

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر محمود هادی زاده با شماره های ذیل تماصل حاصل نمائید:

03132242165  

03132242164  

09138991980  

آدرس: اصفهان- خیابان شمس آبادی- مجتمع قمرالدوله- طبقه ۳- واحد ۳۰۹ (آسانسور دارد) 

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ