اختلال شنوایی یک معلولیت پنهان است و اگر زود تشخیص داده نشود ارتباطات اجتماعی کودک کاهش چشمگیری پیدا میکند.

: اختلال شنوایی یک معلولیت پنهان است و اگر زود تشخیص داده نشود و مداخله توانبخشی به موقع صورت نگیرد به دلیل افت تکلم و اختلال شناختی کودک، بتدریج ارتباطات اجتماعی کودک کاهش چشمگیری پیدا میکند.

رییس سومین سمپوزیوم علمی فرهنگی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا گفت: 70 درصد درک محیط کودکانی که با اختلال شنوایی به دنیا میآیند کاهش پیدا میکند‌.

دکتر زهرا نوع پرست با اعلام این خبر عنوان کرد: اختلال شنوایی یک معلولیت پنهان است و اگر زود تشخیص داده نشود و مداخله توانبخشی به موقع صورت نگیرد به دلیل افت تکلم و اختلال شناختی کودک، بتدریج ارتباطات اجتماعی کودک کاهش چشمگیری پیدا میکند.

وی با اشاره به اینکه شایعترین نقیصه مادرزادی اختلال شنوایی است، گفت : سازمان بهزیستی کشور برنامههای گستردهای را برای این طیف که حدود 127 هزار معلولیت شنوایی هستند در نظر گرفته است. فعالیتهای سازمان بهزیستی، ایجاد مراکز و انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری برای خانوادههایی که سابقه اختلالات شنوایی یا ازدواج فامیلی داشتهاند، انجام غربالگری شنوایی، تشخیص و مداخله زودهنگام بعد از تولد، ایجاد مراکز غیردولتی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا و تامین وسایل کمک توانبخشی (سمعک و پروتزهای قطعات کاشت) و کمک هزینه کاشت حلزون از 50 تا 100 درصد برحسب نیاز خانواده و با نظر مددکار را شامل میشود.

نوع پرست گفت: اگر غربالگری شنوایی زیر یک ماهگی انجام شده و در سن سه ماهگی تشخیص داده شود و حداکثر تا سن شش ماهگی اولین مداخله شنوایی که یک وسیله کمک شنوایی مناسب است برای کودک اتفاق افتد، کودک میتواند تکلم پیدا کند و عوارض افت و مهارتهای زبانی، اجتماعی و شناختیاش به حداقل یا حتی به صفر برسد. این درحالیست که در حال حاضر غربالگری شنوایی و سن تشخیص به 9 ماه رسیده و هدف این است که سن تشخیص به زیر 3 ماه برسد.

وی گفت: 90 درصد کودکانی که وارد مراکز آموزشی غیردولتی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا میشوند به مدارس یا مهدهای کودک عادی میروند. این موضوع اهمیت توجه به آموزش خانوادههای این کودکان را مشخص میکند، چراکه برای اینکه فراگیری زبان و گفتار در پایینترین سن ممکن شروع شود، نیاز است خانوادهها هم در کنار کودکان خود آموزش ببینند و بتوانند فرزندان خود را آماده رفتن به مدارس و مهدهای کودک عادی کنند.

وی ادامه داد : 103 کلینیک شنوایی شناسی در سطح کشور داریم که همگی دولتی هستند و با پایینترین تعرفه، خدمات تشخیص و تامین وسایل کمک توانبخشی را به افراد نیازمند ارائه میدهند. همچنین سازمان بهزیستی نیز خدمات شایانی را طی 10 سال اخیر انجام داده که به عنوان نمونه میتوان به ارائه کمک هزینههای دانشجویی به کم شنوایان اشاره کرد. بر این اساس مشاهده میکنیم که فرزندان کم شنوا نیز میتوانند در کنار سایرین به دانشگاه روند؛ به طوری که اکنون 2500 دانشجوی کم شنوا و ناشنوا داریم.( ایسنا)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ