انواع دلایل پرخاشگری کودکان…

mousavi
چرا کودکان پرخاشگر می شوند؟

سخت مزاج است: برخی از کودکان از زمانی که به دنیا می‌آیند مزاج سختی دارند. این کودکان زمانی که بزرگ‌تر می‌شوند نسبت به اشارات منفی محیط زود واکنش نشان می‌دهند و اگر چیزی باب میل‌شان نباشد آن را با تحریک‌پذیری و پرخاشگری نشان می‌دهند.

در این سن طبیعی است: معمولا کودکان بین 18 ماهگی تا 3 سالگی لجباز می‌شوند که در دوره رشدی آنها طبیعی تلقی می‌شود. آنها در این دوره می‌فهمند که «من» وجود دارد و برای اثبات هویت‌شان بر خواسته‌شان پافشاری می‌کنند و اگر والدین ندانند که چطور با این رفتار کنار بیایند لجبازی تشدید پیدا می‌کند و تبدیل به تحریک‌پذیری و پرخاشگری می‌شود. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود با واکنش مناسب پدر و مادر این رفتارها کاهش پیدا می‌کند.

بیش‌فعال است: در کودکانی که دچار اختلال بیش‌فعالی کم توجهی هستند تغییرات خلقی بسیار شایع است. این کودکان متناسب با سن‌شان قسمت‌هایی از مغزشان رشد پیدا نکرده و با کوچک‌ترین مسئله خوشحال یا ناراحت می‌شوند و خیلی پر صدا این حس را نشان می‌دهند. آنها احساسات برتری‌جویانه دارند و به همین دلیل روابط خوبی با هم‌سن و سالان ندارند چون می‌خواهند قلدری کنند. این کودکان کنترل تکانه‌های‌شان را ندارند و به عاقبت کاری که می‌کنند فکر نمی‌کنند. مثلا ممکن است ناگهان شی‌ای را که در دست دارند پرتاب کنند.

اختلالات خلقی دارد: این اختلال در کودکان هم وجود دارد که اغلب به صورت پرخاشگری شدید و به هم خوردن خواب و اشتها خود را نشان می‌دهد.

اختلال سلوک دارد: کودکان مبتلا به اختلال سلوک نمی‌توانند با بقیه ارتباط بگیرند و همه چیز را منفی می‌بینند و درک درستی از احساسات بقیه ندارند. هر اشاره دیگران را منفی برداشت می‌کنند و منفی جواب می‌دهند. این کودکان در مدرسه هم می‌توانند دعواهای شدید راه بیندازند و به وسایل دیگران آسیب بزنند.

نافرمانی مقابله‌جویانه دارد: اختلال نافرمانی مقابله‌جویانه در کودکان کم سن و سال‌تر شایع‌تر است. معمولا بچه با کسی که از خودش بزرگ‌تر است و منبع قدرت است لجبازی می‌کند و حرفش را گوش نمی‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ