جگر مرغ را بخوریم یا نه؟

جگر مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی است که سرشار از پروتئین و آهن بوده و درمانی بسیاری از بیماریهاست.ولی با عدم رعایت قوانین بهداشتی به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است.

جگر مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی است که سرشار از پروتئین و آهن بوده و درمانی بسیاری از بیماریهاست.ولی با عدم رعایت قوانین بهداشتی به یکی از غذاهای مضر برای بدن تبدیل شده است.

 

 جگر مرغ نیز مانند گوشت علاوه بر این که دارای حجم بالایی از پروتئین است و در روند خونسازی نقش مهمی ایفا می کند. سنگدان مرغ هم حاوی مقادیری بالا از پروتئین است و از سوی دیگر دارای آنزیم هایی است که سنگهای کلیوی را می شکند و در واقع از خواص درمانی برخوردار است. البته اگر در پرورش مرغ ها از مواد هورمونی استفاده شود نه تنها مصرف جگر سودی ندارد بلکه بسیار مضر هم خواهد بود. هورمون به عنوان یک ماده مضر ممکن است در جگر مرغ تجمع پیدا کند و مصرف آن را برای افراد مضر سازد.

 

متاسفانه، در بسیاری از مرغداریهای صنعتی، دورههای منع مصرف گوشت بعد از تجویز داروهای مختلفی مانند آنتیبیوتیکها، رعایت نمیشود. بهعبارت سادهتر، مثلا زمانی که به مرغها، آنتیبیوتیک میدهند، باید حدود ۵ تا ۱۴ روز از کشتار مرغ، خودداری شود. مسالهای که در موارد زیادی، رعایت نمیشود.

نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداریهاست. مرغدار هم تا روزها و ساعتهای آخر به مرغها، آنتیبیوتیک میدهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحتتاثیر این دارو (آنتیبیوتیکها) قرار میگیرد و بیشتر آنتیبیوتیکها در جگر و کلیههای مرغ تجمع پیدا میکنند. با این حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید جگر آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتیبیوتیک بهخطر نیفتد.

به طور معمول آنتیبیوتیکها، فلزات سنگین و سموم در بافت نرم بیشتر جای میگیرند و از آن جایی که پوست مرغ از بافت چربی بوده و جگر هم بافت نرمی است همچنین مغز سر حیوانات هم از بافت نرمی است، از لحاظ علمی اینگونه مواد در این بافتها رسوب میکنند که پس از رسوب در این مناطق خود به خود میزان آنها افزایش پیدا کرده و با خوردن اینگونه مواد، آنتیبیوتیکها، سموم یا فلزات سنگین میتوانند به بدن انسان منتقل شده و باعث به خطر افتادن سلامت مصرفکننده شود که این مسئله در مورد باقی دامها مثل گاو، گوسفند و گوساله نیز صدق میکند.

از طرف دیگر، تحقیقات انجامشده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان میدهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداریها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتیبیوتیکها میشود. متاسفانه گاهی برخی آنتیبیوتیکهای ممنوع هم در این مرغداریها استفاده می‌‌شوند. به همین دلیل بهتر است مرغهای بستهبندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاههای معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید. فرایند پختن، میتواند تاحد زیادی باعث از بین رفتن برخی از این آنتیبیوتیکها شود. نوشیدن آبمیوههای تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن میشود و هم ارزش تغذیهای وعده غذایی را بالاتر میبرد. (هفته نامه سلامت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ