چرا زمستان آنفلوآنزا می آورد ؟

هوا سرد شده و زمستان نزدیک است؛ بنابراین احتمال ابتلای بیشتر افراد به آنفلوآنزا نیز بیشتر است. اما آیا میدانید چرا ابتلا به آنفلوآنزا در زمستانها بیشتر رخ میدهد.

هوا سرد شده و زمستان نزدیک است؛ بنابراین احتمال ابتلای بیشتر افراد به آنفلوآنزا نیز بیشتر است. اما آیا میدانید چرا ابتلا به آنفلوآنزا در زمستانها بیشتر رخ میدهد

به نوشته لایوساینس و به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا (CDC) عموما ابتلا به آنفلوآنزا در فصل پاییز رو به افزایش میگذارد و در فاصله ماههای آذر تا بهمن، به حداکثر میزان خود میرسد. با این حال، آنفلوآنزای فصلی دقیقا قابلپیشبینی نیست و ممکن زودتر از اینها، مثلا در مهر ماه شروع شود و تا پس از زمستان و حتی اردیبهشت ادامه یابد.

محققان مطمئن نیستند که چرا ابتلا به این بیماری در فصل زمستان شایعتر است، اما نطریاتی در این باره مطرح شده است: مطالعات نشان میدهد که ذرات ویروس در شرایطی مانند آب وهوای سرد و خشک میتوانند برای مدت طولانی تری در هوا باقی بمانند و فواصل مکانی بیشتری را نسبت به شرایط دمایی بالاتر طی کنند.

مطالعهای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که پوشش خارجی ویروس در هوای سرد و دمای پایین محکمتر میشود و این وضعیت به ویروس اجازه انتقال در هوا از شخصی به شخص دیگر را میدهد.

دکتر لن هارویتس متخصص ریه از بیمارستان لنوکسهیل شهر نیویورک میگوید: «ویروس آنفلوآنزا تمایل دارد در دماهای پایین در هوا زندگی کند و به نظر میرسد در هوای سرد احتمال بقای آن بیشتر است

هارویتس میگوید مردم در زمستان زمان کمتری را خارج از خانه سپری میکنند و به مناسبت تعطیلات بیشتر دور هم جمع میشوند و این وضعیت فرصتی را جهت انتقال ویروس بین افراد فراهم میآورد.

دکتر بروس لی استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه پیتسبورگ معتقد است شروع به کار مجدد مدارس در ماه مهر نیز ممکن است موجب گسترش بیشتر ویروس در میان کودکان شود.

CDC میگوید بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلونزا دریافت سالیانه واکسن آن است که برای همه افراد از سن ۶ ماهگی و بالا. قدس انلاین تر توصیه میشود.( همشهری)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ