اول نخ دندان یا مسواک ؟

هیچ مدرک قطعی و محکمی وجود ندارد که ثابت کند بهتر است اول از نخ دندان استفاده کرد یا مسواک. در واقع اهمیتی هم ندارد که اول مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید.

اگر از دندانپزشکان بپرسید ترتیب و توالی استفاده از نخ دندان و مسواک چگونه باید باشد، احتمالا با این پاسخ مواجه خواهید شد که هیچ مدرک قطعی و محکمی وجود ندارد که ثابت کند بهتر است اول از نخ دندان استفاده کرد یا مسواک. در واقع اهمیتی هم ندارد که اول مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید. آنچه اهمیت دارد این است حتما روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. بسیاری از مردم از هر دو روش استفاده میکنند و نتیجه یکسانی هم داشته است.
بیشتر دندانپزشکان معتقدند اگر از هرکدام از این دو روش استفاده می
کنید و در 10 سال گذشته دندا‌‌نهایتان سالم بودهاند لازم نیست روشتان را عوض کنید. به هر حال، استفاده از نخ دندان برای سلامت دندانها و لثه مفید است و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماریهای لثه، پوسیدگی دندان و از بین رفتن بوی بد دهان میشود اما یک تحقیق جدید نشان میدهد که وقتی از نخ دندان استفاده میکنید همه پلاکها از بین نمیروند و ممکن است پلاکهایی که به نخ دندان چسبیدهاند در دهان شما باقی بمانند، در حالی که اگر بعد از استفاده از نخ دندان مسواک بزنید همه این پلاکها از بین میروند.
از دیگر مزایای استفاده از نخ دندان این است که فلوراید موجود در خمیر دندان در بین دندان
های شما، جایی که قبلا پلاک بوده است، قرار میگیرد. پس اگرچه تفاوت چندانی بین ترتیب و توالی استفاده از نخ دندان و مسواک نیست، اما در مجموع میتوان اینطور توصیه کرد که مسواک زدن بعد از نخ دندان کشیدن اندکی بهتر از نخ دندان کشیدن بعد از مسواک زدن است.( هفته نامه سلامت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ