سرطان روده بزرگ چیست؟

چطور می‌توان پیشگیری کرد؟

علائم بروز سرطان روده بزرگ

این سرطان در ابتدا بدون علامت است و معمولا اولین علامت آن وجود خون در مدفوع است اما علامت شایع این نوع سرطان تغییر در عادات گوارشی ازجمله داشتن اسهال یا یبوست، احساس عدم تخلیه کامل روده، داشتن احساس دائمی دفع یا نفخ و درد شکم هنگام دفع است. ازجمله دیگر علائمی که افراد باید به آن توجه داشته باشند کاهش وزن شدید بدون دلیل مشخص، کم خونی، خستگی دائمی و داشتن حالت تهوع و استفراغ است.

عوامل ایجاد این سرطان چیست؟

احتمال ایجاد سرطان روده بزرگ با افزایش سن بیشتر می‌شود. بیش از 90 درصد از مبتلایان به این نوع سرطان بعد از 50سالگی تشخیص داده می‌شوند. سابقه خانوادگی این نوع سرطان هم احتمال ابتلای دیگر اعضا را افزایش می‌دهد به خصوص اگر آن فرد در سنین پایین مبتلا شده باشد. پولیپ‌هایی که در جدار روده رشد می‌کنند هم احتمال تبدیل شدن به توده سرطانی را دارند. وجود عادت‌هایی مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی پرچرب و کم‌فیبر هم عامل سرطان روده شناخته شده‌اند.

چطور می‌توان پیشگیری کرد؟

مهم‌ترین عامل پیشگیری از این نوع سرطان تغذیه مناسب است. گنجاندن سیر در غذا، نوشیدن شیر و کلسیم و استفاده کمتر از گوشت قرمز و مصرف بیشتر سبزی و میوه از جمله راه‌های کاهش خطر ابتلا به این بیماری است. کاهش مصرف روزانه نمک و چربی و مصرف روغن‌های مایع غیراشباع مانند روغن زیتون و آفتابگردان هم بسیار موثر و مفید است.

غربالگری برای این سرطان چطور انجام می‌شود؟

بعد از 50 سالگی بهتر است سالانه یک بار آزمایش مدفوع انجام شود تا از نظر وجود خون مخفی بررسی‌های لازم انجام شود، ضمن آنکه هر 5 سال یک بار سیگموئیدوسکوپی هم می‌توان انجام داد. اما اگر علائم خطر در فردی بالا باشد باید هر 2 سال یک بار کولونوسکوپی انجام شود.

چطور تشخیص داده می‌شود؟

چند روش برای تشخیص این سرطان وجود دارد که مهم‌ترین آن آزمایش خون مخفی در مدفوع است. بعد از آن می‌توان از سیگموئیدوسکوپی استفاده کرد که در این روش با استفاده از یک لوله قابل انعطاف انتهای کولون مشاهده می‌شود تا توده‌های مشکوک مشخص شود. کولونوسکوپی نیز دیگر روش تشخیصی است که تقریبا مشابه روش قبل است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ