غذاهایی که به جنگ سرطان می‌روند

مهرناز زاوه
غذاهای گیاهی و سایر ترکیبات اینچنینی تاثیر مثبتی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارند.

 

لزلی باری-برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان به هیچ چیز به اندازه یخچال خانه‌تان اهمیت ندهید. به عقیده پروفسور ریچارد بولیویو، نویسنده کتاب «غذاهایی که به جنگ سرطان می‌روند» و مدیر گروه پیشگیری و درمان سرطان در دانشگاه مونترال، همه تحقیقات درباره رابطه تغذیه و سرطان نشان می‌دهند که به همین منطور سعی کنید که ۵ تا ۹ وعده در روز میوه‌ و سبزیجات بخورید. به‌خصوص این شش موردی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم.
کلم بروکلی

کلم، منبع غنی ویتامین ث، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. هر چه بیشتر کلم بروکلی بخورید، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست‌روده (انتهای روده بزرگ) در مردان کمتر می شود. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان‌های حلق، دهان، معده، پروستات و مثانه مرتبط است. 

بروکلی دارای ماده‌ای به نام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. 
توت سیاه (تمشک)


همه انواع توت، تاثیر بسیار مثبتی در پیشگیری از سرطان دارند، اما توت سیاه (تمشک) در این زمینه، خاصیت بسیار بالایی دارد. تمشک سرشار از فیتوکمیکال و آنتوسیانیدین است که هردو ماده فوق مانند آنتی اکسیدان‌ها عمل می‌کنند مانند مواد ضد سرطانی‌، که ممکن است به حمایت از سلول‌ها کمک کنند. تمشک در پیشگیری از بروز سرطان‌هایی ازجمله روده بزرگ، مری و پوست موثر است.
گوجه‌فرنگی


این میوه آبدار سرشار از ویتامین ث و لیکوپن است. این ماده که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی‌ محسوب می‌شود، دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و از ابتلا به سرطان‌های پروستات و سینه پیشگیری می‌کند. تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهند که لیکوپن، به خصوص در گوجه فرنگی پخته، در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات مؤثر است. به‌علاوه، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف گوجه فرنگی و کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان سر و گردن و بیماری‌های مخرب اعصاب مرتبط است.
گردو


گردو سرشار از فیتوسترول است که گیرنده‌های استروژن در سلول‌های سرطانی سینه را بلاک می‌کند و حتی رشد این سلول‌ها را کند می‌سازد. گردو در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات موثر است. توصیه می‌کنیم که روزانه یک اونس گردو مصرف کنید. اما در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. بیشتر از پنج گردو در روز می‌‌تواند مضر باشد.
سیر 


سیر از زمان‌های قدیم به عنوان یکی از گیاهان مهم دارویی و چاشنی غذایی کشت می‌شده است. در مورد اثرات ضد سرطان سیر ، مطالعات اپیدمیولوژیکی گسترده نشان داده‌اند که سیر و دیگر گونه‌های آن می‌توانند باعث کاهش بروز انواع خاصی از سرطان‌، از جمله سرطان معده شوند. چینی‌ها اعتقاد دارند که اثرات ضد سرطان سیر به واسطه مهار تشکیل ترکیبات نیتروز و کارسینوژن است. سیر در پیشگیری از سرطان مری، روده بزرگ، سینه و معده موثر است.
لوبیا سیاه 

به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا و آهن، جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز محسوب شده و گیاهخواران با مصرف وعده‌های غذایی حاوی لوبیای سیاه از خطر ابتلا به فقر مواد معدنی و ویتامین های موجود در گوشت، مصون هستند. لوبیا سیاه حاوی مقادیر فراوانی از اسید چرب امگا۳ و نیاسین بوده و مصرف آن نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، افسردگی و پیری زودرس ایفا می‌کند. براساس مشاهدات جدید  در دانشگاه میشیگان، لوبیای سیاه به طرز چشمگیری موجب کاهش ابتلا به سرطان روده می‌شود. لوبیا سیاه در پیشگیری از سرطان سینه و روده بزرگ تاثیر به‌سزایی دارد. 

(منبع: Health)

مطلب مرتبط:
۷ غذایی که باعث سرطان سینه می‌شوند

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ