توصیه های ابن سینا برای افراد مبتلا به سرماخوردگی

mousavi
درمان های گیاهی برای سرماخوردگی

یکی از بیماری های رایج در فصول سرد، بی شک سرماخوردگی می باشد، اما جالب است بدانید که ابن سینا توصیه هایی بسیار جالب و خواندنی را در این باره بیان داشته است.

ابن سینا در چندین قرن پیش درباره ی این بیماری و انواع آن چنین نوشته است: سرماخوردگی به تنهایی بیماری قابل توجهی نیست اما چون در سرماخوردگی قدرت دفاع بدنی کم می شود عدم توجه و بی اهمیتی به درمان آن امکان ابتلا به بیماری های دیگر را که اکثرا عفونی هستند را بیشتر می کند.

گاهی بر اثر برخورد هوای سرد به سر، مختصر زکامی عارض می شود که میکروبی نبوده بلکه یک عکس العمل طبیعی است. در این صورت باید با یک حوله گرم یا کیسه آب گرم که زیاد داغ نباشد سر بیمار را گرم کنند و به همین طریق اگر در اثر برخورد حرارت خارجی به سر مانند آفتاب شدید زکام عارض شد این نیز یک عکس العمل طبیعی است و باید ضمن خوردن غذاهای سرد مزاج مانند آب کاسنی و آب هندوانه و ریختن مقداری آب سرد روی سر معالجه کرد.

گاهی نیز زکام های ساده در اثر ازدیاد رطوبت مزاج است که این نیز با خوردن معجون های گرم مزاج یا مقداری گل قند از بین می رود. اگر زکام از حرارت مزاج بود و با سوزش گلو و بینی همراه بود گل یا برگ یا ریشه نیلوفر آبی مفید است.

بیشتر سرماخوردگی ها از آنِ گرم مزاجان است به خصوص هنگامی که سرماخوردگی با تب و گلودرد همراه باشد که در چنین مواردی باید از داروهای سرد مزاج مانند عناب، سپستان، گل بنفشه، تخم کاهو، تخم گشنیز و بارهنگ استفاده کرد که از هر کدام مقدار ۱۰ گرم را گرفته بجوشانند و حدود ۳ لیوان آب آن را درآورده و در یک روز و سه وعده میل کنند و غذای بیمار شوربایی باشد از آب ماهیچه و برنج و مقداری گشنیز و بعد از طبخ، هنگام خوردن، مقداری ماست شیرین نیز اضافه شود.

بیمار باید در اتاقی که هوایی نسبتا گرم دارد استراحت نماید. برای باز شدن بینی می توان از بخور اکالیپتوس استفاده نمود

و جهت تسکین سرفه نیز اگر سرفه خشک و بدون اخلاط باشد می توان از بارهنگ و لعاب بِه دانه و یا بالنگان استفاده نمود و یکی از داروهای خلط آور در سینه های خشک بارهنگ و نشاسته است که پس از دَم کردن بارهنگ و ریختن آن در لیوان، یک قاشق غذاخوری نشاسته را به آن اضافه می کنند تا نشاسته لعاب دهد و این مخلوط را کم کم می خورند تا شُش ها و نایژک ها را نرم و خشکی سینه را برطرف نماید. ضمناً بایستی بیمار سرماخورده از خوردن غذاهای گرم مزاج و تند و ترش و سرخ کرده ها تا حصول سلامتِ کامل پرهیز نماید.

منبع : سایت پزشکان

بر روی مطلب زیر کلیک کنید:

طبیعی ترین و سریع ترین درمان سرماخوردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ