طلاق چه بلایی سرتان می‌آورد؟

پانته آ توتونپیان
تنها روان شما نیست که پس از جدایی بیمار می‌شود، محققان می‌گویند جسم شما هم بعد از طلاق در معرض فروپاشی قرار می‌گیرد...

مغز

محققان می‌گویند اندوهی که در زمان جدایی سراغ‌تان می‌آید، درست همان بخش از مغز که با معتاد شدن‌تان فعال می‌شود را فعال می‌کند. اسکن‌های مغزی افرادی که طرد عاطفی را تجربه کرده بودند، فعالیتی مشابه کسانی که کوکائین مصرف کرده بودند را نشان داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ما داغداری زمان طلاق را به همان شکل تجربه می‌کنیم که آدم‌هایی که عزیزشان از دنیا رفته است. شوکه بودن، انکار، غصه و حزن، عصبانیت، سرزنش کردن خود، سرزنش کردن و مقصر دانستن دیگری، احساس بی‌پناهی، ترس از آینده، افسردگی و پس از همه این تجربه‌های احساسی پذیرش واقعیت و سازگاری با آن نه‌تنها سراغ مطلقه‌ها می‌رود بلکه توسط کسانی که مرگ عزیزشان را تجربه می‌کنند هم تجربه می‌شود.

قلب

متخصصان می‌گویند خطر ایست قلبی در دو هفته بعد از طلاق می‌تواند جان هر کسی که چنین جدایی را تجربه می‌کند، تهدید کند. بالا رفتن سطح آدرنالین بدن را به وضعیتی که در زمان دعوای شدید آن را تجربه می‌کنید دچار می‌کند و چنین سطحی از استرس می‌تواند فرد را دچار یک حمله قلبی ناگهانی کند.

معده

استرس باعث بالا رفتن وزن می‌شود. بدن فردی که استرس زیادی را تجربه می‌کند، مستعد جذب قند و چربی است و به همین دلیل افراد در چنین شرایطی دچار پراشتهایی بیمار گونه‌ای می‌شوند که از پس کنترلش برنمی‌آیند.

پوست

استرس‌های عاطفی می‌توانند فرد را دچار اگزما کنند یا باعث بروز آکنه روی پوستش شوند. البته ماجرای مشکلات پوستی که مطلقه‌ها تجربه‌اش می‌کنند به همین جا ختم نمی‌شود و گاهی ریزش سکه‌ای مو یا بیماری‌های نادر پوستی که منشأیی برای‌شان پیدا نمی‌شود هم سراغ آنها می‌رود.

پاها

افرادی که تازه تجربه طلاق را پشت سر گذاشته‌اند، دچار مشکلات حرکتی می‌شوند که خودشان هم نمی‌توانند منشأیی برای آن پیدا کنند. این افراد اغلب از بالا رفتن از پله‌ها عاجز هستند یا اینکه نمی‌توانند مسافت زیادی را پیاده بروند. استرس ناشی از طلاق یا جدایی عاطفی می‌تواند موجب گرفتگی عضلانی هم شود.

معده

استرس باعث بالا رفتن وزن می‌شود. بدن فردی که استرس زیادی را تجربه می‌کند، مستعد جذب قند و چربی است و به همین دلیل افراد در چنین شرایطی دچار پراشتهایی بیمار گونه‌ای می‌شوند که از پس کنترلش برنمی‌آیند.

سینه

دردهای عاطفی گاهی می‌توانند تاثیری مشابه دردهایی که منشأشان کاملا جسمی است بر بدن بگذارند. به همین دلیل شنیدن پاسخ نه از طرف کسی که عاشقش هستیم یا طرد شدن توسط او می‌تواند واقعا دردناک باشد و این احساس را در ما ایجاد کند که کسی با مشت و لگد به سینه‌مان کوبیده است.

عوامل تأثیرگذار در افسردگی بعد از طلاق

منبع :‌ مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ