همه آنچه باید در مورد سرگیجه و دلایل آن بدانید (قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
سرگیجه چیست؟ چه عواملی باعث می‌شوند دچار این حالت ناخوشایند شویم؟ درمان‌های آن چیست؟ آیا همه سرگیجه‌ها خطرناک هستند؟ اینها سوالاتی هستند که متخصصان گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، چشم، مغز و اعصاب و طب سنتی در این مقاله به آن پاسخ داده‌اند.

پیش از آنکه با کمک این مطلب دلیل گیج رفتن سرتان را کشف کنید، با کمک راه‌هایی که در این ستون به شما توصیه می‌کنیم، می توانید نگرانی‌تان را کمتر کنید:

 چشمان‌تان را نبندید و به نقطه ثابتی نگاه کنید. چون اگر سرگیجه شما مربوط به گوش داخلی‌تان باشد، زمانی‌که به نقطه ثابتی نگاه می‌کنید، تا حدودی تعادل‌تان را به دست می‌آورید.

 اگر احساس کردید همراه با سرگیجه، سردرد دارید یا اندام‌های‌تان بی‌حس است و بینایی‌تان با مشکل مواجه شده، حتما به بیمارستان مراجعه کنید تا توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.

 اما اگر همراه با سرگیجه‌تان، شنوایی‌تان کم شده بود و گوش‌های‌تان وز وز می‌کرد، بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

 برای پیشگیری از «بیماری مسافرت یا حرکت» بهتر است در صندلی جلو بنشینید. در غیر این صورت مستقیم و به جلو نگاه کنید و از داروهای آرامبخش استفاده کنید.

 از استرس و هیجانات محیطی دوری کنید.

دو تا می‌بینید؟

سرگیجه علل متفاوتی می تواند داشته باشد اما یک علت مهم در ایجاد سرگیجه در فرد از ناحیه چشم، احساس دوبینی است که سردرد نیز به همراه دارد. دکتر امین‌الله نیک اقبالی، متخصص چشم و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران دراین باره می‌گوید: شش ماهیچه چشم را حرکت می‌دهند و اگر یکی از این ماهیچه‌ها فلج شود، دو چشم به شکل هماهنگ با یکدیگر کار نمی‌کنند و هر کدام آهنگ خودشان را می‌زنند و ارتباط منطقی میان گوش، چشم و مغز دچار اشکال می‌شود. با پیش آمدن این وضعیت فرد نمی‌داند به کدام سمت برود. ابتلاء به بیماری‌های ویروسی، آنفلوآنزا و حتی درگیر شدن با یک سرماخوردگی ساده نیز ممکن است دو بینی در بیمار ایجاد کند. اگر دچار دوبینی شدید یا کسی را دیدید که دچار این مشکل شده است، بدون توجه به دلیل آن، حتما به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید. دوبینی در واقع زنگ اخطار بدن در زمان خطر است.

فشارتان پایین است؟

دکتر منوچهر قارونی، متخصص قلب و عروق براین باور است که اگر فشارخون طبیعی فردی به عنوان مثال همیشه 12 روی 8 باشد و بعد فشارش را بگیرد و عددی که نشان داده می‌شود، از عدد گفته شده پایین‌تر آمده باشد یعنی اینکه دچار افت فشارخون شده است. هر انسانی در شرایط خاصی فشارش افت پیدا می‌کند که این عوامل می‌تواند طبیعی یا بیمار‌ی‌زا باشد. به عنوان مثال در تابستان با نخوردن آب کافی یا نمک و فعالیت زیاد ممکن است خون غلیظ شده و فشارخون پایین بیاید که این عوامل بیماری‌زاست.

هرچند در زمانی که فشار خون افت کرده، با ریختن کمی نمک روی زبان کارگشاست، اما بهترین کار این است که اگر علائم غیرمنتظره و نگران‌کننده‌ای در فرد مشاهده کردید، به سرعت او را به مرکز درمانی منتقل کنید.

قلب‌تان نامنظم می‌زند؟

در آریتمی، ضربان قلب نامنظم بوده و خونی که از مجرای دهلیزی خارج می‌شود کم است و باعث سیاهی رفتن چشم می‌شود.

نامنظمی ضربان قلب اگر منشا بطنی داشته باشد، به مراتب از دهلیزی خطرناک‌تر است و اگر به موقع به فرد شوک وارد نکنیم، ممکن است جانش را از دست بدهد.

در حمام سرتان گیج می‌رود؟

احتمالا دیده‌اید که فردی در حمام دچار سرگیجه شده و روی زمین افتاده است. یکی از دلایل این اتفاق، تنگ بودن دریچه آئورت است که باعث می‌شود فرد به شکل ناگهانی در دستشویی و حمام دچار سرگیجه شود و روی زمین بیفتد. تنگی دریچه آئورت سبب سکته مغزی و خونریزی مغزی شده در این بین ممکن است سر و استخوان افراد مسن نیز دچار شکستگی شده باشد.

منبع : مجله ی سیب سبز

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ