بهداشت دوران قاعدگی شامل چه مواردی است؟

zahra
دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر خانمی محسوب می شود و از آنجا که به طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می کند، اهمیت ویژه ای دارد. از طرفی رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است.

دوران قاعدگی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر خانمی محسوب می شود و از آنجا که به طور معمول، خانم ها را یک هفته در ماه درگیر می کند، اهمیت ویژه ای دارد. از طرفی رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و رعایت نکردن آن ممکن است به ایجاد عفونت و عوارضی مثل نازایی در آینده منجر شود.

1- لباس زیر مناسب: در دوران قاعدگی از لباس های نخی استفاده و آنها را زود به زود عوض کنید. همچنین لباس های زیر را باید جدا از سایر لباس ها بشویید و در آفتاب خشک کنید. 

2-فعالیت بدنی مناسب:‌ انجام ورزش های عادی و سبک در دوران قاعدگی نه تنها باعث ایجاد درد نمی شود بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می کند. حتی بایدبدانید که بدترین کار، درازکشیدن و بی تحرکی است.

3-تغذیه مناسب: برای جبران خون از دست رفته در دوران قاعدگی باید سراغ خوراکی های مقوی و غنی از آهن مثل جگر، گوشت قرمز، عدس، اسفناج، تخم مرغ، پسته، خشکبار و… بروید.

4-برخلاف باور خیلی ها حمام کردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد و باعث تشدید خونریزی نمی شود بلکه بوی نامطبوع بدن را هم از بین می برد. 

5-نوار بهداشتی: در دوران قاعدگی هر یک تا دو ساعت یک بار نوار بهداشتی تان را عوض کنید حتی اگر چند قطره خون بیشتر روی آن نباشد، چون محل تجمع آلودگی ها است.

منبع: مجله همشهری تندرستی/ برترینها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ